وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 2 مرداد 1394 ساعت 18:52   |   کد مطلب: 15390
نمایندگان مجلس ایران:توافق محرمانه ایران و آژانس خلاف خطوط قرمز مجلس است
سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباماگفته است: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البته اسنادی در خصوص حل و فصل جنبه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور تهیه کرده‌اند که منتشر نشده ولی ما این اسناد را دیده‌ایم و از محتوای آن رضایت داریم.

به گزارش نافع، به نقل از راه دانا؛ سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما در آغاز کنفرانس خبری کاخ سفید در روزهای اخیر اعلام داشته است: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البته اسنادی در خصوص حل و فصل جنبه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور تهیه کرده‌اند که منتشر نشده ولی ما این اسناد را دیده‌ایم و از محتوای آن رضایت داریم.

این اظهارنظر در حالی است که تنها یک سند از جمع بندی مذاکرات گروه 5+1 و ایران در رسانه ها توسط وزارت خارجه ایران و امریکا منتشر شد و هیچ یک از طرفین حاضر در مذاکرات صحبتی از چنین توافق نامه محرمانه ای انجام نداده اند.

بلافاصله پس از اظهار نظر رایس، دوستاتور امریکایی نیز از دولت امریکا خواسته اند دو ضمیمه محرمانه مرتبط با سند برنامه جامع اقدام مشترک را به کنگره تحویل دهند.

در همین راستا بریخ از نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با رسانه‌های خبری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند.

علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با ایلام بیدار  اظهار داشت:طرف ما در این مذاکره آمریکاست و آنچه آمریکا تعهد کرده باید به آن عمل کند و در مقابل ما هم متقابلا تعهداتی پذیرفته ایم و قطعا این تعهدات برای ما الزام آور است. وی تصریح کرد:باید اول این ادعا که مذاکره و توافقی محرمانه صورت گرفته ثابت شود  یا آنچه که مطرح شده صحت دارد یا نه و ما چون تردید داریم و به یقین نرسیده ایم باید صبر کرد تا واقعیت این ادعا روشن شود.

جلیلیان در ادامه افزوده است:آمانو یک شخصیت رسمی بین المللی است و اگراو هم چنین ادعایی کرده باید مستند آن را هم ارائه کندو چنین گفته ها اعتبار ندارند، اگر مستندات ارائه شد برابر قوانین بین الملل و تعهدات چون خلاف قانون است قطعا مجلس برخورد خواهد کرد.

مصطفی افضلی فر نماینده مردم اردبیل در مجلس و عضو کمیسیون اصل 90  نیز  بودن توافق محرمانه ایران و آژانس و دسترسی به اماکن نظامی را خلاف خطوط قرمز مجلس دانسته است.

حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی با اشاره به ادعای توافق محرمانه میان ایران و آژانس انرژی اتمی گفت : مجلس شورای اسلامی از وجود چنین توافقی بی خبر است و تنها چیزی که در اختیار نمایندگان ملت قرارگرفته است همان متن برجام بوده است که مورد بازرسی قرار می گیرد.

آنچه که مهم است ، تبیین و شفاف سازی این موضوع خطیر از سوی مقامات وزارت خارجه و دیپلماتهای ارشد حاضر در میز مذاکرات هسته ای است که می تواند صحت و سقم این سند محرمانه را تایید یا به چالش بکشد و تا الان هیچ واکنشی به این اظهار نظر مشاور امنیت ملی اوباما از سوی مقامات دولتی کشورمان نشده است.

لازم است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقت لازم را در احقاق حق ملت در سند وین و بررسی حواشی آن به دقت داشته باشند. آنچه که در خبرها آمده دلالت بر این دارد که متن تر جمه شده ای که وزارت خارجه از سند وین در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شده نیز دارای اشکالات و غلطهای فاحش ترجمه ای بوده که از سوی مجلس به وزارت خارجه عودت داده شده است. به نظر همکاری و هماهنگی تیم مذاکره کننده کشورمان با مجلس شورای اسلامی برای بررسی و شفافیت در این حمع بندی سند وین بسیار لازم است تا خللی متوجه حقوق ملت نشود.

پایان پیام/ح

 

دیدگاه شما