وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 3 مرداد 1394 ساعت 07:35   |   کد مطلب: 15377
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی:
نباید با توافق هسته‌ای احساسی برخورد کرد
نباید با توافق هسته‌ای احساسی برخورد کرد
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: نباید نسبت به این توافق هسته‌ای ایران و 1+5 احساسی برخورد و بدون اطلاعات کافی اظهارنظر کرد.

به گزارش نافع،  ابراهیم کارخانه ای افزود: دیدگاه های متفاوتی نسبت به توافق صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد اینکه  هر اظهار نظری در این زمینه باید کارشناسانه، دقیق و همراه با هوشمندی‌های سیاسی باشد.

وی یادآور شد: من به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی متن کامل برجام را مطالعه کردم و ضمن تقدیر از زحمات بی‌شائبه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات طولانی مدت و نفس‌گیر باید گفت؛ با اینکه تیم مذاکره کننده تا جایی که امکان داشته سعی خود را در دفاع از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کرده است اما نباید از این نکته غافل شد که حیله و نیرنگ دشمن غیرقابل محاسبه است.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات برجام بند یک آن است که جمع بندی مذاکرت هرچه سریعتر و قبل از تایید کشورها و مجلس به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد و این در حالی است که باید ابتدا کشورها و مجلس آنها آن را تائید می‌کردند و سپس به تایید شورای امنیت می‌رسید.

وی همچنین گفت: تایید سریع شورای امنیت سازمان ملل متحد تامل برانگیز است چراکه آمریکا از قبل گفته بود که تن به توافق بد نخواهد داد و توافقی را امضا خواهد کرد که منافع آمریکا را در پی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از نگرانی‌ها در زمینه توافق صورت گرفته، نهادهای ناظر بر اجرای توافق نامه هستند که شامل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و کمیسیون مشترک متشکل از کشورهای 1+5 ، جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است که اکثر اعضای آن با هم هم‌پیمان هستند.

وی ادامه داد: کمیسیون مشترک مسئولیت اجرای کارشناسانه و فنی برجام را برعهده دارد و از آنجا که در متن توافق ذکر شده است که برای نظارت و بازرسی اجماع همه اعضای کمیسیون  لازم نیست و تنها 5 رای مثبت برای این امر کفایت می‌کند و از اینرو با توجه به هم پیمان بودن این کشورها باید پیش‌بینی کرد که این 5 رای مثبت همیشه وجود خواهد داشت.

کارخانه‌ای همچنین گفت: یکی دیگر از نکات قابل توجه در متن توافق اینکه ایران در روز اول اجرای توافق باید به تمام تعهداتی که طبق توافق ملزم به اجرای آن شده عمل کند که بسیاری از آنها غیرقابل بازگشت و یا با هزینه بسیار بالایی همراه است و اگر به هر دلیلی طرفین توافق بر تعهدات خود پابرجا نمانند خسارت بزرگ و جبران ناپذیری به جمهوری اسلامی ایران تحمیل خواهد شد.

ابراهیم کارخانه ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مساله دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی باز می‌گردد چرا که آمریکا تمام قدرت خود را برای جلوگیری از به وجود آمدن انقلاب اسلامی بکار گرفت و بعد از پیروزی انقلاب هم به اشکال محتلف سعی کرد با توطئه در نظام اسلامی رخنه کرده و از این طریق به اهدافش شومش دست پیدا کند از اینرو امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ دانست.

وی تاکید کرد: در طول سالهای پس از انقلاب نیز آمریکا از تمام قوای خود استفاده کرد تا بتواند حرکت قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند و لذا مساله دشمنی آمریکا  با ایران ریشه در دشمنی با اسلام و قرآن دارد؛ چرا که استکبارستیزی و ظلم ستیزی در ذات قرآن است و به تعبیر مقام معظم رهبری کوتاه آمدن از استکبارستیزی عمل نکردن به دستور قرآن است. چراکه قانون اساسی و نقشه راه جمهوری اسلامی ایران همواره بر پایه اسلام و برگرفته از قرآن بوده و مبارزه با استکبار هم از ارکان آن است.

وی افزود: آمریکا هیچگاه قابل اعتماد نیست و در پس لبخند، نیرنگ و حیله داشته است و نمونه بارز آن را بارها در مذاکرات هسته‌ای مشاهده کردیم و از اینرو این ساده‌اندیشی است که فکر کنیم می‌شود با آمریکا کنار آمد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در سایه هدایت‌های مقام معظم رهبری توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده است خاطرنشان کرد: ما باید همواره گوش به فرمان رهبری باشیم تا در مقابله با قدرت‌های جهانی همچنان سرافراز و سربلند به راه خود ادامه دهیم و این امنیت، اقتدار و عزت امروز کشور را مدیون راهنمایی‌ها و هدایت‌های ایشان هستیم.

انتهای پیام/آ.ح9451

دیدگاه شما