وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 16 تير 1394 ساعت 18:23   |   کد مطلب: 15159
حرکت کتابخانه‌ها باید بر مدار کیفی‌سازی باشد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه سیاست‌های کتابخانه‌ها باید بر اساس کیفی‌سازی باشد گفت: از توانمندی کتابداران متخصص و خلاق در پیشبرد امور کتابخانه‌ها بهره گرفته خواهد شد.

به گزارش نافع، عاطفه زارعی ظهر امروز در دیدار با کتابداران شهرستان کبودراهنگ اظهار کرد: قشر کتابدار از اقشار موثر و دلسوز جامعه هستند که در اعتلای فرهنگ عمومی تأثیرگذار بوده و لازمه موفقیت در این کار عملکرد به شیوه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه نتایج کار حوزه فرهنگی دیربازده است گفت: نتیجه فعالیت فرهنگی در رابطه با مراجعه‌کنندگان و جذب اقشار مختلف مردم منجر به افزایش سطح سواد و آگاهی عمومی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان عملکرد کتابدار را در رابطه مستقیم با امر فرهنگ دانست و افزود: اقدامات خوب یک کتابدار می‌تواند منجر به معطوف شدن افکار عمومی به سمت کتابخوانی شده و در نهایت تحکیم پایه‌های ارزشی و فرهنگی جامعه را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کتابخانه‌ها باید بر اساس کیفی‌سازی باشد افزود: باید با یک برنامه دقیق و هدفمند در راستای تحقق اهداف کتابخانه‌های عمومی همراه با کیفی‌سازی برنامه‌ریزی کرد تا محیط کتابخانه‌ها برای کتابداران و اعضا جذاب و شوق‌انگیز باشد.

زارعی به استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در محیط و جامعه در راستای بازدهی بالا کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: خیلی از موقعیت‌هایی که در ارتباط با کتابخانه‌های عمومی وجود دارد می‌تواند با توجه به رویکرد کتابدار به فرصت یا تهدید در قبال ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی تبدیل شود.

وی گفت: باید نگاه اداره کتابخانه‌ها به کتابداران نگاهی تخصص محور و بر اساس شایسته‌سالاری باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: به طور حتم کتابداران زبده بهتر می‌توانند خدمات را به مردم ارائه کنند.

وی توجه به نیروی انسانی و تأمین امنیت شغلی و امور رفاهی کتابداران را از اولویت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان دانست و گفت: حتماً از ظرفیت کتابداران متخصص و خلاق در پیشبرد امور کتابخانه‌ها به کار گرفته خواهد شد.

زارعی تأکید کرد: پشتوانه قوی پژوهش و مطالعه لازمه عملی کردن یک طرح یا رویکرد جدیدی را در کتابخانه‌های عمومی است.

وی با تأکید بر اینکه از طرح‌ها و ایده‌های کاربردی در راستای ارتقای عملکرد کتابخانه‌ها در سطح استان می‌توان استفاده کرد تصریح کرد: در راستای ارتقای عملکرد کتابخانه‌ها، کارگروه پژوهش و مطالعه راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان دیدگاه کتابداران را در اصلاح و بهبود سیستم کتابخانه‌ها موثر دانست و از کتابداران تقاضا کرد پیشنهادها و طرح‌های خود را به اداره کتابخانه‌های عمومی هر شهرستان منعکس کنند.

وی دقت و توان کتابداران را در راهنمایی مراجعه‌کنندگان مهم برشمرد و افزود: توجه به نیاز و ذائقه مراجعه‌کنندگان اقدامی موثر در پیوند عمومی مراجعه‌کنندگان با کتابخانه‌ها است.

زارعی ارزش‌گذاری و کیفیت‌بخشی در حوزه کتابخانه‌ها را ارزش‌گذاری به فرهنگ جامعه دانست و گفت: قشر جوان و تحصیلکرده با وجود کتابخانه در دسترس و مراجعه به آنها و پیگیری مطالعه می‌توانند آموخته‌های خود را تثبیت کنند.

وی بیان کرد: با ارتقای سطح مطالعه عمومی می‌توان به بهبود سطح اقتصادی و فرهنگی رسید و همین امر سرمایه‌گذاری مناسبی را در حوزه مطالعه می‌طلبد چراکه داشتن شهروند آگاه در ایجاد جامعه پیشرفته اثرگذار است.

لازم به ذکر است مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به همراه معاون و چند تن از کارشناسان ستادی از کتابخانه های عمومی غدیر و قدس ویان در شهرستان کبودراهنگ بازدید کردند.

انتهای پیام/ح

 

دیدگاه شما