وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 16 تير 1394 ساعت 09:33   |   کد مطلب: 15152
سیاسی کاری سم مهلک دانشگاه و محیطهای علمی است/نقشه ی علمی کشور باید به یک گفتمان تبدیل شود
حرکت علمی کشور مطابق آرمان حضرت امام (ره)باید انقلابی و دینی باشد نباید محیط علمی به سم مهلک سیاسی کاری حاشیه پردازی آلوده شود که این یک سم مهلک است.

به گزارش نافع، به نقل از صبح رزن، دکتر نجفی سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان استان همدان و از اساتید باسابقه در یادداشتی اختصاصی برای صبح رزن به تبیبن بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اساتید داانشگاههای کشور پرداخته است.

( یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مسئله‌ی بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود این حرف -که البتّه بعد تحقیق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نیست؛ آن‌طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود؛ به ما گزارشهای دقیق و بر اساس بررسی‌ها دادند- راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم. یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد. جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است و این سمّ برای محیط علمی است که بایستی با آرامش کار خودش را دنبال بکند. این سم را متأسّفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد -به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند!(۵) این کار اخلاقی بود؟ حاشیه‌سازی نشود. نگذارید محیط آموزش عالی اسیر حواشی بشود.)

 

(خوشبختانه بخش عظیمی از این نیروی بزرگ و گسترده، انسانهای مؤمن، متدیّن، مذهبی، انقلابی و معتقد به مبانی دین و انقلابند؛ این هم چیز بسیار مهمّی است؛ این [هم‌] یک پدیده‌ای است. باید عناصر مؤمن و انقلابی در هیئتهای علمی، قدر دانسته شوند. این را من خطاب به مدیران عزیزمان، به مسئولین وزارت آموزش عالی و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی میگویم: قدر بدانید! وزرای محترم و هیئتهای مدیره‌ی وزارتخانه‌ها، باید از حضور این اساتید مؤمن و اساتید پایبند به ارزشهای دینی که ایستاده‌اند پای حرف حقّ خودشان و از این هجمه‌های تبلیغاتی و موذیگری‌های زیرزیرانه -که از خیلی از آنها هم ما مطّلعیم- نهراسیدند و عقب ننشستند، قدردانی کنند. مدیران محترم! عناصر مؤمن و اساتید مؤمن را در دانشگاه‌ها ارج بنهید.)

آنچه  در عبارات بالا نقل شد بخشهای مهمی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیار با اساتید دانشگاهها و اعضای هیأت علمی دانشگاههای سراسر کشور  در ماه مبارک رمضان است که ایراد شد.

آاگر چه این سخنان بایسته ها و ضرورتهای دانشجو در دانشگاه طراز جمهوری اسلامی است و از استواری برخوردار می باشد بیانگر راه روشنی است که معظم له مکرر بیان فرموده اند و بیانگر دقت و  تسلط فوق العاده ایشان به حساسیت دانشگاه و راه روشنی است که در ارتباط با دانشگاه  ترسیم می فرمایند.

در این خصوص گفتنی هایی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می کینم:

کارکردهای مهم کشور ما در دانشگاههای در حوزه ی علوم انسانی است که باید عملیاتی شود  ولی متاسفانه به عمد یا سهو مغفول مانده است.

ب)مسئولیت اصلی دانشگاه تربیت نسلی پرشور،مومن و پیشرو است.

ج)حرکت علمی کشور مطابق آرمان حضرت امام (ره)باید انقلابی و دینی باشد  نباید محیط علمی به سم مهلک سیاسی کاری حاشیه پردازی آلوده شود که این یک سم مهلک است.

د)دانشگاهها و استادان در دوره های مختلف بایستی به  گره های مهم کشور توجه داشته باشند و گره ها را بشناسند.به استقلال کشور بیندیشند.

دانشگاه ها باید قدر دان اساتید باشند.

همه ی این وظایف بر عهده ی وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

ه)توجه یه سهم پژوهشی از بودجه ی عمومی کشور بسیار مهم است که رهبر انقلاب از عدم تخصیص ان ابراز تاسف میکنند دلیل نیز آن است که موتور محرکه ی یک مرکز علمی اعتبار و جایگاه پژوشی آن است.

ز)نکته ی آخر اینکه ایشان تاکید داشته و دارند که نقشه ی جامع علمی کشور بزودی و در اسرع وقت به یک گفتمان تبدیل و مورد نقد و برسی قرار گرفته و بصورت جدی اجرا شود.

انتهای پیام/ح

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما