وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 7 تير 1394 ساعت 23:13   |   کد مطلب: 15017
امسال اقتصاد کشور در شرایط دشواری است / انسجام  ملی، کشتی طوفانی اقتصاد را به سرمنزل مقصود می رساند
مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: امسال سال دشواری به لحاظ اقتصادی خواهیم داشت و حفظ این شرایط تنها در سایه انسجام ملی و همدلی و همزبانی تحقق می یابد.

به گزارش نافع، مسعود نیلی در همایش پاسداشت حماسه حضور با اشاره به اینکه دولت یازدهم در شرایط بسیار سختی آغاز به کار کرد، افزود: با توجه به کاهش تجارت خارجی، در حال حاضر متاسفانه وضعیت کشور به لحاظ بودجه وضعیت مطلوبی نیست.

وی افزود: تیرماه سال گذشته قیمت نفت 105 دلار بود اما در مدت کوتاهی قیمت نفت به 63 دلار کاهش یافت و این نگران کننده است.

نیلی ادامه داد: در این بحبوحه احتیاج به درک درست از شرایط داریم و باید بدون هیچگونه نزاع و بدون هیچ گونه جابه جایی در اعداد و ارقام این کشتی طوفانی را به سرمنزل مقصود برسانیم.

وی با تأکید بر عملی کردن چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: افزایش صادرات، توسعه بخشی خصوصی، ایجاد ارزش افزوده و کاهش وابستگی به نفت می تواند در کاهش محدودیت منابع موثر باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ادامه با مقایسه ای به وضعیت اقتصادی کشور در سال های گذشته با زمان حال، تصریح کرد: در سال 84 رکورد 70 میلیارد دلاری درآمد ارزی در کشور ثبت شد که این میزان در سال  90 به رقم 153 میلیارد دلار رسید و تا پایان سال 92 نیز به 950 میلیارد دلار که رقم سرسام آوری است رسیدیم.

مسعود نیلی ادامه داد: امسال نیز درآمد حاصل از نفت به 25 میلیون دلار رسیده است و از سال 84 تا پایان سال 92 نیز حدود 720 میلیارد دلار واردات کالا داشته ایم.

این مسئول با ابراز خرسندی از یک رقمی شدن نرخ تورم در کشور خاطرنشان کرد: اینکه نرخ تورم از 42 درصد به 15 درصد کاهش یافته این دستاورد بزرگی است اما مطلوب نیست زیرا معضل تورم هم اکنون در دنیا ریشه کن شده در حالی که ما هنوز با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

وی در پایان با تأکید بر حمایت قاطعانه از تیم مذاکره کننده، اظهار داشت: در مذاکرات باید با موضع قدرت وارد شویم و اجازه هیچگونه عکس العملی را به طرف مقابل ندهیم.

 

الفبای اقتصاد مقاومتی مجهول است /  رفع بیماری های فرهنگی متولی ندارد

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان هم در این همایش با اشاره به بحرانی بودن شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: در این شرایط بحرانی لازم است اقتصاد مقاومتی که در حال حاضر الفبایش مفقوده است به کمک اقتصاد کشور بیاید.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی در ادامه فرهنگ را مقدم بر اقتصاد دانست و افزود: این فرهنگ است که اقتصاد را می سازد و واضح است که بیشتر نابسامانی های اقتصادی ما به دلیل بیماری فرهنگی است.

وی با اشاره به آمار نگران کننده از آسیب های اجتماعی در جامعه ابراز داشت: متأسفانه آمار خودکشی در کشور و به طبع در استان آمار نگران کننده ای است به گونه ای که در خودکشی رتبه نهم کشور و در شیوه خودکشی رتبه نخست هستیم.

امام جمعه همدان با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش یادآور شد: ما منکر پیروزی های دولت نیستیم و برای ما موجب افتخار است اما باید بر روی مطالب جا مانده نیز مانور دهیم و نگذاریم بر روی زمین بماند.

آیت الله محمدی ادامه داد: متاسفانه رفع بیماری های فرهنگی ما امروز متولی ندارد، نباید رها شود باید برای فرهنگ سرمایه گذاری کرد، اقتصاد خودش ساخته می شود.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون مذاکره کنندگان تصریح کرد: مذاکره کنندگان ما درست است متدین و معتقد به نظام و ارزش های آن هستند اما معصوم نیستند.

محمدی بیان داشت: گاهی اوقات دلگرم موفقیت ها و پیروزی هایی می شویم که غفلت ما را در برمی گیرد، از مسائل اصلی جا می مانیم و گرفتار مسائل حاشیه ای می شویم.

 

فرمایشات رهبری بیانیه ای حمایتی از جنس همدلی و همزبانی بود

 

استاندار همدان نیز در این همایش با تأکید بر فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص مذاکره کنندگان تصریح کرد: منویات مقام معظم رهبری بیانیه ای حمایتی از جنس همدلی و همزبانی بود و ایشان در بیانات خود از تیم مذاکره کننده به عنوان افرادی امین، غیور، شجاع و متدین یاد کردند.

محمدناصر نیکبخت افزود: انتقاد کردن بسیار آسان تر از عمل کردن است، منتقدان دولت باید فرمایشات رهبری را فصل الخطاب قرار داده و به جای تضعیف از آنها حمایت کنند.

وی با تأکید بر اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر سرمایه گذاری داخلی تحقق می یابد که باید در این زمینه به جای تنگ نظری از سرمایه گذاران حمایت کنیم و به فکر نجات اقتصاد کشور باشیم.

استاندار همدان روی کار آمدن دولت یازدهم را نوید بخش عنوان و خاطرنشان کرد: عدم ثبات اقتصادی، افزایش قیمت مسکن، افزایش تورم، درآمدهای بی نظم و کلان، اختلاس های میلیاردی، سنگینی تحریم ها، خالی بودن صندوق ذخیره ارزی، قانون گریزی، اختلافات بین قوا، کاهش رشد اقتصادی، رشد منفی سرمایه گذاری و در نهایت نارضایتی مردم در دولت قبلی موجب شد که دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید روی کار آمده و بی هیچ قدرت، مکنت، انحصار و تمامیتی تنها با نگاه با دل آغاز به کار کند.

نیکبخت ادامه داد: افکار عمومی دیکته، تلقین، دروغ و فریب نمی پذیرد، بلکه افکار عمومی پایدار است و کار صادقانه و خالصانه می خواهد.

وی در ادامه به وضعیت اشتغال در استان اشاره کرد و افزود: پارسال 10 هزار و 80 شغل و امسال نیز تا پایان خرداد دو هزارو 379 شغل ایجاد شد که با این روند اما همچنان جوانان استان بیکار هستند که در تلاش هستیم که معضل بیکاری را از بین ببریم.

 

چندصدایی در انتخابات مجلس جایگزین یک صدایی شود

 

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: امسال سال انتخابات است باید احزاب، گروه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی تخریب را از ذهن خود پا کرده و وجدان و  شرافت را جایگزین آن کنند.

نیکبخت افزود: با اجرای انتخابات سالم آخرت، وجدان و دینمان را باید حفظ کرده و خدا را ناظر بر کارهایمان بدانیم.

وی اظهار داشت: باید در انتخابات تک صدایی را حذف کرده و چندصدایی را جایگزین آن کنیم تا بتوانیم بهترین و سرافرازترین انتخابات را داشته باشیم.

در این مراسم موسوی بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس و مولوی عضو شورای شهر همدان به ترتیب به نمایندگی از سوی جامعه دانشگاهیان، نمایندگان مجلس و ایثارگران همدان گزارشی از وضعیت خود ارائه دادند.

گفتنی است، در این مراسم از "میثاق‌نامه توسعه همه‌جانبه همدان" با حضور مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار همدان، مدیران استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما