وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 18:08   |   کد مطلب: 14666
تغییر سبک زندگی مهمترین عامل افزایش سرطان
با توجه به تغییر سبک زندگی در جامعه ایران بحث تغذیه مناسب و آب و هوای سالم در اکثر شهرها، حکم کیمیا به خود گرفته است، در این شرایط باید منتظر افزایش بیماری‌های غیرواگیری مثل سرطان باشیم چرا که این موضوع از سوی دولت چندان جدی گرفته نمی شود.

به گزارش نافع، سازمان جهانی بهداشت در گزارش هایی هشدار داده است موج افزایش سرطان هر ساله بیشتر می شود و شمار مبتلایان به سرطان در جهان تا سال 2035 به سالانه 24 میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که با توجه به تغییر سبک زندگی در جامعه ایران نیز بحث تغذیه مناسب و آب و هوای سالم در اکثر شهرها، حکم کیمیا به خود گرفته است، در این شرایط باید منتظر افزایش بیماری‌های غیرواگیری مثل سرطان باشیم چرا که این موضوع از سوی دولت چندان جدی گرفته نمی شود.
دکتر حسن بهرامی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کبودراهنگ در گفت وگو با کورنگ گفت: سرطان به دلیل تغییر سبک زندگی و کم توجهی مردم و مسئولین گسترش یافته است.
وی پیشگیری، را بهترین روش برای افزایش سطح سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: افزایش آموزش های عمومی در اصلاح سبک زندگی از بروز عوامل خطر مانند چاقی، کم تحرکی، دخانیات، و تغذیه ناسالم موثر است.
به اعتقاد مدیر شبکه بهداشت کبودراهنگ، پیشگیری باعث می شود مردم با علایم اولیه سرطان آشنا شوند و سریعتر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و علاوه بر جلوگیری از هزینه بالای مالی، طول عمر خود را افزایش دهند.
این مقام مسئول عنوان کرد: سرطان یک معضل جهانی است اما سیر ابتلا به این بیماری در ایران به دلیل افزایش سن جمعیت، تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی در حال افزایش است.
وی افزایش متوسط سن مردم ایران نسبت به گذشته را از عوامل موثر در بالا رفتن آمار سرطان در ایران دانست و گفت: هر چه سن بیشتر شود در اثر تغییرات سلولی و تغییرات ژنی، احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد.
بهرامی یکی دیگر از علل افزایش سرطان در ایران را مربوط به سبک زندگی افراد دانست و گفت: مسائلی مانند تغذیه ناسالم، کاهش فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و اضافه وزن موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شوند.
وی بر مصرف بیشتر خانواده ها از سبزی و میوه سالم تاکید کرد و گفت: وجود نیترات در آب همچنین آلودگی هوا موجب افزایش بروز سرطان در جامعه می شود.
مدیر شبکه بهداشت کبودراهنگ خودمراقبتی را بهترین راه کنترل بیماری ها و از جمله سرطان دانست و اظهار داشت: باید مردم نسبت به عوامل خطر بروز سرطان آگاه باشند و با فعالیت بدنی و تغذیه مناسب از بروز این گونه بیماری ها جلوگیری کنند.
انتهای پیام/ح

دیدگاه شما