وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 27 فروردين 1394 ساعت 16:48   |   کد مطلب: 13946
رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: مشکل مهم منابع طبیعی امروز آموزش، تحقیقات و آکادمیک نبوده بلکه مشکل اتمسفر لازم که همان مدیریت جامع در منابع طبیعی است.

به گزارش نافع،به نقل از پایگاه خبری ملایری‌ها، سید حمیدرضا صادقی پیش از ظهر امروز در  در همایش ملی پژوهش های نوین در مدیریت منابع طبیعی در دانشگاه ملایر با اشاره ضرورت مشارکت مردم در اجرایی کردن منابع طبیعی اظهار کرد: حضور مردم موجب افزایش بهره وری در منابع طبیعی و حفظ و نگهداری آن می شود.

وی باافزود: حفظ منابع طبیعی امروزه نیازمند یک مدل سازی جامع در همه ابعاد بوده و این مدل می‌تواند برای تصمیم گیری نهایی به ما کمک کند.

رییس انجمن آبخیزداری ایران  گفت: باید گفت که در حال حاضر فضای تلفیق دهنده خوبی برای مدیریت جامع منابع طبیعی را در کشور نداریم و در این راستا باید توجیه مردم و مسئولین درباره مدیریت صحیح و جامع منابع طبیعی مورد ضرورت قرار گیرد.

وی با اشاره به مهمتری مشکل منابع طبیعی عنوان کرد: مشکل مهم منابع طبیعی امروز آموزش، تحقیقات و آکادمیک نبوده بلکه مشکل اتمسفر لازم که همان مدیریت جامع در منابع طبیعی است.

صادقی  با اشاره به وضعیت منابع طبیعی ایران در خاورمیانه و جهان تصریح کرد: ایران از لحاظ منابع طبیعی در خاورمیانه رتبه دوم و در جهان رتبه 28 را دارا بوده که در مقایسه با جهان وضعیت ایرانبد نیست.

وی گفت: : برای مدیریت صحیح منابع طبیعی باید لایه های اطلاعاتی تصمیم سازی را متناسب با زمان و مکان افزایش دهیم که اگرچه دستیابی به آنها سخت تر می شود، اما پایداری منابع طبیعی را تضمین می کند.

رییس انجمن آبخیزداری ایران  گفت: مشکل عمده ما در مدیریت منابع طبیعی نگاه تک بعدی بوده باید مردم به عنوان ذی نفعان در مدیریت اکوسیستم طبیعی دخالت داده شوند.

وی  مدیریت جامع و صحیح را رویکرد نوین در منابع طبیعی برشمرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت خوب ایران در بخش ورودی فرآیند و منبع بسیار عالی و انجام تلاش های خوب  منفردانه، اما بخش حمایتی منابع طبیعی خوب نیست و این نشان از ضرورت تشکیل شبکه ارتباطی مناسب در یک فضایی اجرایی دارد.

صادقی  با تاکید بر مدیریت سازگار منابع طبیعی، در عین حال ایجاد یک تشکل مناسب با هدف هم افزایی و دستیابی به هماهنگی به جای من آهنگی با مشارکت مردم، آموزش، پژوهش و سیاستگذاران را از گام های مهم دیگر در راستای مدیریت جامع منابع طبیعی برشمرد.

وی بیان داشت: امروز روزی نیست که بتوانیم برداشت از منابع طبیعی را متوقف کنیم، بلکه باید برنامه های اجرایی توسعه منابع طبیعی را با مشارکت کلیه ذینفعان و مبتنی بر بهترین اقدامات مدیریتی طراحی و تهیه کنیم.

وی همچنین اجرای طرح تهیه شده با همکاری تشکل های مردمی و هدایت و نظارت بخش دولتی و تهبه و اجرای برنامه پایش و میزان اثربخشی پروژه اجرایی توسط خود بهره برداران محلی را از گام های بعدی عنوان کرد و افزود: این در حالیست که تمامی کارها هم اکنون توسط دولت انجام می شود و این راه درست نیست.

صادقی اظهار کرد: ما فقط یک زمین داریم و ما امانت دار نسل آینده هستیم، در حالیکه منابع طبیعی ما امروز در هجمه قرار گرفته و در فشار است و اگر این روند ادامه پیدا کند، برگشت به شرایط بهینه بسیار سخت و متحمل صرف هزینه های هنگفت است.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما