وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 09:04   |   کد مطلب: 15425
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 8 هکتار از مراتع شهرستان نهاوند روز گذشته طعمه آتش شد.

به گزارش نافع، سرهنگ بهرام رسولی با اعلام این خبر گفت: پس از دریافت گزارش مردمی از طریق سامانه 1504 مبنی بر بروز آتش در مراتع نهاوند تیم های فوریت های امداد جنگل و مرتع به محل اعزام شدند.

وی اظهار کرد: با تلاش و همت تیم های امداد جنگل و همکاری و تعامل ساکنان و کشاورزان این آتش مهار شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با ذکر اینکه در دو هفته گذشته آتش سوزی مراتع سیر نزولی داشته است افزود: جابجایی عشایر، پایان برداشت محصولات کشاورزی، آموزش و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مردم در این امر تاثیر مثبت داشته است.

وی گفت: عامل انسانی به عنوان مهمترین مولفه در بروز 95 درصد از آتش سوزی های مراتع این استان، نقش اصلی را داشته است.

رسولی اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی دریافت نشده است با این وجود در صورت عمدی بودن حریق، فرد خاطی به مرجع قضایی معرفی می شود.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل گردشگری بسیاری از شهروندان برای تقریح و سرگرمی اقدام به حضور در دامن طبیعت و دشت های سرسبز می کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: برخی از افراد آتشی را که برای گرم کردن غذا برپا کرده اند روشن رها کرده و شعله های آتش با سوزاندن مراتع ، منابع طبیعی را به خاکستر تبدیل می کند.

وی گفت: کشاورزان به عنوان مهمترین بهره برداران مراتع، نقش مهمی در اطفای آتش دارند چون به علت حضور مستمر در زمین های کشاورزی پیش از محیط بانان از بروز حریق مطلع شده و می توانند قبل از گسترش دامنه آتش بدون نیاز به امکانات و شمار زیاد نیروی انسانی آن را خاموش کنند.

رسولی از شهروندان خواست: با توجه به تاثیرات منفی بسیار بالای آتش سوزی در مراتع، از روشن کردن آتش در مراتع و رها کردن آن بپرهیزند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی همدان بیان داشت: بروز حریق در مراتع موجب فرسایش خاک شده که این روند منفی علاوه بر از بین بردن پوشش گیاهی و مرگ گونه های جانوری موجب فرسایش خاک و به دنبال آن جلوگیری از ذخیره آب می شود.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری اهالی روستا در مهار آتش گفت: شهروندان می توانند در صورت بروز آتش موضوع را از طریق سامانه 1504 به اطلاع فوریت های امداد جنگل و مرتع برسانند.

منبع:سایت گرو

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما