وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 9 فروردين 1394 ساعت 19:35   |   کد مطلب: 13682
مسابقات جام نوروزی وحدت در بین تمامی اقوام ایرانی در همدان برگزارمی شود
نایب‌ رئیس انجمن جهانی ورزش‌های سنتی گفت: مسابقات نوروزی فوتبال، والیبال و فوتسال در بیش از ۳ هزار روستای کشور با یاد شهدا و با شعار و وحدت بین تمامی اقوام ایرانی برگزار می‌شود.

به گزارش نافع، غلام‌رضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مسابقات فوتبال، والیبال و فوتسال جام نوروزی که پایه قهرمانی مسابقات کشور است همچنین برگزاری مسابقات کشتی در استان‌های خراسان رضوی و شمالی برگزاری جشنواره‌های متنوع در راستای تقویت اقوام و گرامیداشت یاد شهدای روستایی برگزار می‌شود.

وی گفت: فراملی کردن بازی‌های بومی و محلی میزبانی از تیم ملی کورش ترکمنستان که همان کشتی با شال است از برنامه‌های امسال فدراسیون است و در تلاش هستیم تا به‌زودی با کمک کشورمان فدراسیون آسیایی این رشته ورزشی در آسیا را نیز تشکیل دهیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی کشور اظهار داشت: از ابتدای مستقل شدن فدراسیون روستای و بازی‌های بومی و محلی بیش از 500 پروژه ورزشی در روستاهای کشور به بهره‌برداری رسیده است.

جعفری افزود: برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی با کمک وزارت ورزش و جوانان و کشورهای عضو اکو در راستای مراودات فرهنگی سیاسی و اجتماعی و گسترش روابط محکم‌تر و نزدیک کردن پیوند کشورها به هم در صورت تأمین اعتبار مسابقات چندگانه‌ای با حضور این کشورها در ایران برگزار می‌شود.

 نایب‌رئیس انجمن جهانی ورزش‌های سنتی گفت: تاکنون بیش از 600 نوع بازی بومی محلی در کشور شناسایی‌شده است که این بازی‌ها با دو هزار و 400 شکل متنوع در کشور اجرا می‌شوند که با توجه به امکانات و زیرساخت‌ها و علاقه‌مندی اقوام مختلف کشور، درصدد احیا و ترویج بازی‌های بومی و محلی هستیم.

جعفری تصریح کرد: لیگ‌های مسابقات بومی و محلی از جمله لیگ هفت‌سنگ، کشتی لوچو، کشتی با چوخه به‌عنوان یکی از راه‌های احیا و ترویج بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی است که در همین راستا با همکاری مرکز پژوهش‌های وزارت علوم در پی برگزاری همایشی در مورد بازی هفت‌سنگ هستیم تا از جنبه علمی نیز به بازی‌های بومی و محلی ورود پیدا کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی اظهار کرد: برای تقویت ورزش در روستاها کشور اقدام به راه‌اندازی خانه ورزش روستایی در برخی روستاهای بزرگ کردیم و تلاش می‌کنیم تا ایجاد این خانه‌ها را در سایر روستاهای کشور سرعت و گسترش دهیم تا با کمک این تشکیلات به رشد ورزش روستایی کمک کنیم.

جعفری گفت: در حال حاضر جمعیت تحت پوشش ورزشکار در فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی کشور نزدیک به 530 هزار نفر است که این رقم در سال‌های گذشته کمتر از 190 هزار نفر بود.

وی گفت: این رشته‌های ورزشی دارای ریشه، سنت و قدمت هستند که هفت‌سنگ، دال پلان، تیراندازی با اسب، کشتی با جوخه، فوتبال ساحلی، ازجمله مهمترین این رشته‌های ورزشی هستند.

 رئیس فدراسیون روستایی و بومی محلی کشور افزود: سال گذشته بیش از 2100 هزار دیدار دربازی‌های مختلف بومی و محلی انجام‌گرفته  است که هدف اصلی آن نیز شناسایی استعدادها در سطح روستاهاست.

جعفری اظهار کرد:  تشکیل کمیته ورزش‌های روستایی در فدراسیون‌ها به‌عنوان یکی دیگر از سیاست‌های پیشنهادی فدراسیون برای کنترل و برنامه‌ریزی بهتر در اجرای مسابقات مختلف ورزشی و توسعه رشته‌های ورزشی در سطح روستاها و بخش‌ها است.

 جعفری گفت: برگزاری مسابقات منظم لیگ کشتی با چوخه و مسابقات بین‌المللی در شهر اسفراین و مسابقات تیراندازی با اسب در مناطق عشایر نشین از دیگر برنامه‌های فدراسیون روستایی و بومی و محلی کشور بوده است.

وی بیان کرد: مسابقات بومی و محلی در چندین رشته شامل کشتی، دو، هفت‌سنگ، دورنه، طناب‌کشی تیراندازی، اسب‌سواری، دال پلان و چند بازی دیگر که به شکل بین‌المللی است.

رئیس فدراسیون روستایی و بومی محلی کشور گفت: در حال حاضر حدود 24 هزار روستای دارای دهیاری در کشور هستیم که با توجه به تنوع فرهنگی و قومیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی هستند.

منبع:تسنیم

 انتهای پیام/ح

دیدگاه شما