وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 10:06   |   کد مطلب: 13555
 ضرورت اتخاذ تدابيري براي افزايش مدت ماندگاري مسافران در همدان
همدان به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين با داشتن آثار تاريخي و باستاني، موقعيت راهبردي و شرايط اقليمي ويژه، ظرفيت‌هاي خوبي در حوزه گردشگري دارد اما متأسفانه به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم صنعت گردشگري آن مغفول مانده است.

به گزارش نافع، گردشگري از ديرگاه به عنوان يك منبع درآمد و اشتغال، همواره نقشي تأثيرگذار در اقتصاد كشورها داشته است و اغلب كشورها سعي مي كنند با اجرايي كردن راهكارهاي مناسب، جذب گردشگران مختلف و ارائه فرهنگ، آداب و رسوم و سنتهاي ديگران را گسترش دهند  .

 

به گفته كارشناسان، توسعه و رونق صنعت گردشگري پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين نيازمند نگاه فرابخشي است و بايد همه دستگاه‌ها براي تقويت اين صنعت اهتمام جدي داشته باشند.

 

 رونق گردشگري نيازمند عزم جدي و همت همگاني است
 

 رئيس كميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شوراي اسلامي شهر همدان با بيان اينكه در زمينه گردشگري همدان صحبت‌ها و تأكيدات زيادي شده است، اظهار كرد: صنعت گردشگري در راستاي رونق اقتصادي، ايجاد ثروت عمومي، تأمين رفاه جمعي و رسيدن به معيارهاي توسعه‌يافتگي است بر اين اساس بايد از شعارزدگي پرهيز كرده و به سمت عملي كردن شعارها گام برداشت.

 

محمد تبريزي با تأكيد بر اينكه رونق گردشگري شهر همدان نيازمند عزم جدي و همت همگاني است، افزود: وقتي صحبت از جذب گردشگر مي‌شود بايد زمينه‌ها و بستر اين امر هم فراهم شود به عنوان مثال وقتي گردشگري دعوت مي‌شود بايد بستر و امكاناتي، از جمله مراكز تفريحي اقامتي حتي بيمارستان، مراكز درماني فوق‌تخصصي وجود داشته باشد؛ چراكه اين موارد همگي زنجيروار به هم متصل است.

 

تبريزي با بيان اينكه مسؤولان امر بايد با اتخاذ تدابيري مدت ماندگاري مسافران در همدان را بيشتر كنند، گفت: متأسفانه در حال حاضر حداكثر مدت ماندگاري مسافران دو روز است كه بايد اين موضوع مورد توجه واقع شود.

 

وي احداث هتل‌هاي بالاي سه ستاره، مسافرخانه و مهمانپذير را از نيازهاي شهر همدان دانست و يادآور شد: با توجه به اينكه مسافران از اقشار مختلف هستند بر اين اساس بايد نيازها براساس تقاضاي مخاطبان فراهم شود.

 

 حوزه گردشگري، فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاري است
 

رئيس كميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شورا نگاه لوكس و سطح بالا يا اينكه نگاه بسيار سطح پايين براي ايجاد امكانات را اشتباه و غيرقابل قبول برشمرد و افزود: نگاه ما بايد واقعي بوده و در راستاي جذب گردشگران در سطوح مختلف مجموعه‌اي از خدمات مورد نياز را براي مخاطبان ارائه داد.

 

به گفته محمد تبريزي، سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري، فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاران است كه بخش خصوصي مي‌تواند با حمايت مسؤولان ذيربط در اين زمينه وارد شود تا بتوان علاوه بر رونق صنعت گردشگري در رونق كسب و كار شاهد تحولاتي در شهر شد.

 

تبريزي اضافه كرد: لازم است در رونق صنعت گردشگري ادارات و سازمان‌هاي متولي به ويژه شهرداري و سازمان‌هاي مرتبط با گردشگري براي مدت كوتاه 5 ساله از دريافت عوارض سنگين بپرهيزند و در همه زمينه‌ها به تشويق سرمايه‌گذاران اقدام كنند؛ چراكه بهره اين امر قطعاً در درازمدت برداشت خواهد شد.

 

وي با اشاره به اينكه مديران بايد آينده‌نگر بوده و منفعت بلندمدت شهر را در نظر بگيرند، تأكيد كرد: اقداماتي كه براي توسعه و آباداني و رونق اقتصادي و گردشگري استان و شهر انجام مي‌شود بايد زيربنايي باشد.

 

وي با اشاره به اينكه امروز شهرهاي بزرگ در كشورهاي موفق داراي اطلس گردشگري، برنامه توسعه گردشگري، سرمايه‌گذاري و نيز زيرساخت‌هاي مورد نياز هستند، اظهار كرد: مي‌توان با بهره‌گيري از تجارب و موفقيت‌هاي اين كشورها با رعايت ضوابط ديني، ملي كشورمان الگوي بومي و مطابق با آموزه‌هاي ديني و اسلامي، ايراني را اتخاذ نمود و به مرحله اجرا درآورد.

 

وي در ادامه به تشكيل ستاد استقبال از بهار اشاره كرد و تدوين و اجراي برنامه‌هاي اين ستاد را ارزشمند دانست و افزود: اساس و پايه كل طرح‌هاي اين برنامه كه به منظور استقبال از مسافران نوروزي به مرحله اجرا درمي‌آيد پسنديده و لازم بوده اما اين طرح‌ها سطحي و روبنايي است و مي‌بايست با عمق بخشيدن به اين خدمات نسبت به تعيين استراتژي آن اقدام نمود.

 

تبريزي در پايان سخنانش بر همت جدي و همگاني مسؤولان مرتبط با حوزه گردشگري تأكيد كرد و افزود: انتظار مي‌رود سال آتي سالي باشد كه در بخش گردشگري شاهد تحولي باشيم، از شعارزدگي بپرهيزيم و در راستاي توسعه، آباداني و رونق كسب و كار و متعاقب آن رونق صنعت گردشگري گام برداريم.

 

با اين تفاسير مهمترين چالش پيش روي صنعت گردشگري همدان پس از جذب گردشگر، ماندگاري و توقف چند روزه مسافران است كه با توجه به ظرفيت بالاي شهر همدان در حوزه گردشگري و نيز تبديل شدن آن به قطب گردشگري منطقه تدابيري لازم است كه در صورت رونق صنعت گردشگري، پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين مي‌تواند به مقصد نخست گردشگران داخلي و خارجي كشور تبديل شود و اين امر نيازمند همت جمعي و تلاشي همگاني است.

انتهاي پيام/

 

دیدگاه شما