وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 12:32   |   کد مطلب: 13351
پرطرفدارترین غذاهای محلی همدان
کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: مهمترین غذای محلی استان همدان انواع آش و آبگوشت است به طوریکه آبگوشت بزباش و آش رشته از غذاهای پرطرفدار در میان همدانی هاست.

به گزارش نافع، "فریبا نعمتی"  افزود: آبگوشت کلم هم که با نخود، سیب زمینی، کلم و پیاز داغ درست می شود در بین مردم همدان طرفداران زیادی دارد. کوفته همدانی از دیگر غذاهای محبوب همدانی هاست که در میان آن از خرما، گردو و کشمش استفاده کرده و طبق رسومی محلی این غذا را حتما در سیزده بدر میل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: غذای مخصوص دیگری که همدانی ها در روزهای خاص از جمله چهارشنبه سوری و شبهای عید استفاده می کنند، رشته پلو  است که به تنهایی و یا همراه با خورشت قرمه سبزی یا قیمه سرو می شود.

کباب سرداشی، کباب مخصوص استان همدان

وی آش سماق را غذای خاص مردم تویسرکان و آش بادمجان را ویژه نهاوندی ها عنوان کرد و گفت: کباب سرداشی نیز از کباب های مخصوص همدان است که همراه با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی در تنور کباب می شده است.

نعمتی ادامه داد: خورشت به، نیز از خورشتهای معروف در استان است که با به، لپه، پیازداغ و گوشت تهیه می شود و گاهی برای دادن طعم ملس به آن شیره انگور اضافه می کنند.

کدو حلوایی، دسری خوشمزه و پر طرفدار در همدان

وی تصریح کرد: کدوحلوایی، دسری خاص و خوشمزه ویژه مردم همدان است، به این صورت که کدو حلوایی به صورت ورق هایی به قطر 2 سانت برش داده می شود و در کره و به همراه کمی آب سرخ می شوند سپس به همراه زعفران و شیره انگور و کمی دارچین سرو می شود.

نعمتی به غذاهایی که در تابستان تهیه می شود اشاره کرد و گفت: آبگوشت سیر و غوره، آبگوشت سیب و غوره، اشکنه، خورشت آلو، آش چغندر، آبدوغ خیار، آش پلته که با بلغور و سبزی تهیه می شود، شوربا که با کشک سرو می شود، کله جوش و یتیمچه که با بادمجان، سیب زمینی و پیاز آماده می شود، همگی از غذاهای متنوع استان همدان است.

وی تاکید کرد: در استان انواع کوکو مثل کوکوی سبزی، سیب زمینی و باقالی پخته می شود و قوت نیز غذایی است که معمولا به عنوان عصرانه میل می شود.

هتل مرمر شهر همدان، تنها هتل دارای رستوران سنتی است

رئیس جامعه هتلداران همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در منوی عمومی هتل های شهر همدان، هیچ گونه غذایی به عنوان غذای سنتی و محلی همدان سرو نمی شود و تنها در منوی تشریفاتی و آن هم اگر کسی درخواست غذای خاصی را بکند، این نوع غذاها وجود دارد.

"شهرام شیروانی" تصریح کرد: در شهر همدان تنها هتل مرمر دارای رستوران سنتی با سرو غذاهای سنتی است و دیگر هتل های استان رستوران سنتی ندارند هرچند هتل باباطاهر به فکر راه اندازی رستوران سنتی در هتل خود است.

رستوران سنتی که غذای سنتی استان را سرو نمی کند

مدیر تنها رستوران سنتی هتل های استان همدان نیز گفت: این رستوران تنها به مدت یک ماه است که افتتاح شده و وابسته به هتل مرمر همدان است.

"علی غفاری" با بیان اینکه از غذاهای محلی و خاص استان همدان بی اطلاعی هستم، اظهار کرد: در این رستوران همچون رستورانهای سنتی دیگر تنها غذاهایی سرو می شود که در کل کشور شناخته شده هستند و تنها مختص استان همدان نیستند. غذاهایی معروف همچون دیزی، آبگوشت، کشک بادمجان و کوفته که در کل کشور سرو می شود.

وی تصریح کرد: اگر غذاهای خاص و سنتی استان همدان که گاها به فراموشی سپرده شده است، به ما معرفی شود حتما در منوی غذاهای خود خواهیم گنجاند.

غذای محلی در کنار فرهنگ و تاریخ و تمدن غنی استان همدان، می تواند عامل مهمی در جذب گردشگر و توریست باشد اما متاسفانه با این غنا و تنوع در غذاهای سنتی جایی در منوی رستورانهای هتل های شهر ندارند.

فراموش نکنیم که اگر بخواهیم از تمام ظرفیت های گردشگری استان برای توسعه و رونق آن استفاده کنیم، باید سرمایه گذاری بیشتری بر روی این بخش از حوزه گردشگری صورت گیرد چرا که ظرفیت و پتانسیل جذب گردشگر در این حوزه بسیار است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما