وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 15:49   |   کد مطلب: 12867
معضل برچسب های تبلیغاتی بر روی درب منازل
بر اساس قوانین و مقررات زیباسازی شهرها، نصب آگهی و اعلامیه های تبلیغاتی نه تنها در مکان های عمومی شهرها از جمله ایستگاه های اتوبوس رانی و دیوار منازل مردم ممنوع است، بلکه از لحاظ قانونی قابل پیگرد و مستلزم پرداخت جریمه است .

به گزارش نافع، استخدام بازاریاب با پورسانت عالی، تخلیه چاه با فنر برقی ۲۴ ساعته -تضمینی،مجلس ترحیم، آموزش ریاضیات وتمامی دروس از ابتدایی تا دانشگاه، قالیشویی با دستگاه و آب گرم،  لوله‎کشی ساختمان پذیرفته می‎شود، به یک منشی  خانم نیازمندیم.

اینها بخشی از تبلیغات محیطی هستند که به صورت اعلامیه، پوستر، بنر، تراکت، برچسب، دیوار نویسی و … بر روی در و دیوار، ایستگاه‎های اتوبوس، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، پست‎های برق و مخابرات، ستون‎های برق و … در بوکان  خودنمایی می‎کنند و آلودگی بصری و به تبع آن آلودگی محیطی ایجاد می‎کنند.

در شیوه توزیع دستی اعلامیه‎ها در بوکان، معمولا افراد پس از خواندن آگهی یا حتی قبل از خواندن آن را در سطح پیاده رو یا خیابان رها می‎سازند و باعث آلودگی سطح پیاده‎روها و خیابان‎ها می‎شوند .

نوع دیگری از تبلیغات استفاده از برچسب‎های تبلیغاتی است که به مرور در حال تبدیل شدن به یک معضل اساسی است .

امروزه بسیاری از صاحبان حرف و ارائه دهندگان خدمات، ترجیح می‎دهند برگه‎های تبلیغاتی خود را با چسب بر روی دیوارهای شهر بچسبانند و هر قدر چسب محکم‎تر و قوی‎تر بهتر! شاید استفاده از سریش معمولی‎ترین و قدیمی‎ترین و ارزان‎ترین شیوه در چسباندن اعلامیه‎ها باشد، ولی برخی از افراد از چسب چوب (به دلیل چسبندگی بیشتر) یا چسب‎های شیمیایی برای الصاق اعلامیه استفاده می‎کنند که بالطبع کندن این اعلامیه‎ها سخت‎تر خواهد بود.

این برچسب‎ها که عمدتا بر روی درب منازل مسکونی نصب می‎شوند موجبات آلودگی بصری می‎شوند و به دلیل استفاده از برخی مواد خاص در تهیه این برچسب‎ها، کندن آنها موجب آسیب رساندن به رنگ درب منازل می‎شود. شاید توزیع این برچسب‎ها بین ساکنان مجتمع‎ها یا منازل مسکونی و درخواست از افراد مبنی بر چسباندن این برچسب‎ها در دفترچه تلفن یا حتی روی برخی وسایل (نظیر ماشین لباسشویی، کولر و …) اثرگذاری بیشتری داشته باشد. چرا که در صورت نیاز بلافاصله امکان یافتن تعمیر کار مورد نظر ممکن خواهد شد.

تبلیغات روی کف  پیاده روها و خیابانها شیوه‌ای جدیدی است که برخی مغازه ها برای تبلیغ کالا از آن استفاده می کنند جدیدا این روش هم در بوکان اجرا شده تا شهروندان سر به زیر هم از تبلیغات بی نصیب نمانند .

آنچه مسلم است این است که ریشه بسیاری گرفتاری‎ها در نبود یا کمبود آموزش و ایجاد فرهنگ شهروندی و طرح‎های خلاقانه است ایجاد ایستگاه‎های تبلیغاتی توسط شهرداری می تواندیک مکان پرببینده برای رویت اطلاعیه‎های کاریابی و استخدام وغیره را فراهم کند،وتا حدودی از سردر گمی مردم و صاحبان مشاغل وخدمات بکاهد

به علاوه الزام صاحبان مشاغل و خدمات به استفاده از چسب نواری در الصاق اعلامیه، ایجاد محدودیت در الصاق اعلامیه و الزام به جمع‎آوری بعد از یک بازه زمانی مشخص، نصب سطل‎های بازیافت در معابر عمومی ویژه کاغذ، گسترش شیوه‎های تبلیغاتی مدرن، و … از راهکارهای کاهش آلودگی بصری و محیطی به وسیله برگه‎های تبلیغاتی است.

طبق قانون نصب اعلامیه روی دیوارهای مکان‎های عمومی و خصوصی غیرقانونی است. بر اساس ماده 92 قانون شهرداری‎ها نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‎ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد ممنوع است مگر در محل‎هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‎کند. با وجود نص صریح قانون در خصوص غیرقانونی بودن الصاق اعلامیه بر روی در و دیوار، به نظر می‎رسد حجم بالای اعلامیه‎های الصاقی در سطح شهرها مانع از اجرای قانون توسط عوامل شهرداری‎ها می‎شود.

آنچه مسلم است این است که ریشه بسیاری گرفتاری‎ها در نبود یا کمبود آموزش و ایجاد فرهنگ شهروندی و طرح‎های خلاقانه است. امروزه افراد بسیاری از سراسر گرگان یا حتی استان به دو کتابفروشی واقع در فلکه شهرداری گرگان مراجعه می‎کنند تا از آگهی‎های استخدام و ... آگاهی پیدا کنند.

ایجاد ایستگاه‎های تبلیغاتی در سراسر شهرهای استان نظیر آنچه که در فلکه شهرداری گرگان در دو کتابفروشی رخ داده است و به یک مکان پرببینده برای رویت اطلاعیه‎های کاریابی و استخدام تبدیل شده‎اند، می‎تواند به عنوان یک طرح پایلوت در استان اجرا و به سراسر کشور تعمیم پیدا کند.

به علاوه الزام صاحبان مشاغل و خدمات به استفاده از چسب نواری در الصاق اعلامیه، ایجاد محدودیت در الصاق اعلامیه و الزام به جمع‎آوری بعد از یک بازه زمانی مشخص، نصب سطل‎های بازیافت در معابر عمومی ویژه کاغذ، گسترش شیوه‎های تبلیغاتی مدرن، تولید کتاب‎های زرد یا به عبارتی اطلاع نامه‎های استانی و شهرستانی برای معرفی مشاغل به همراه آدرس و تلفن، کاهش نرخ تبلیغات از طریق پست، صدا و سیما و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی و ... از راهکارهای کاهش آلودگی بصری و محیطی به وسیله برگه‎های تبلیغاتی است.

امید است خود شهروندان نیز در معرفی کالاها و خدمات شان فرهنگ شهروندی را مراعات کنند و برای کسب درآمد بیشتر به هر شیوه‎ای متوسل نشوند و زیبایی شهر را فدای اهداف اقتصادی خود نکنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما