وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393 ساعت 11:56   |   کد مطلب: 11180
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان:
24 میلیون دلار سهم استان همدان از صادرات صنایع دستی
24 میلیون دلار سهم استان همدان از صادرات صنایع دستی
استان همدان از مناطقي است كه فرآورده هاي دستي آن از شهرتي بالا در سطح كشور برخوردار است و حتي برخي از صنايع دستي آن اهميت صادراتي و جهاني دارد.

به گزارش نافع، شهرت این صنایع به گونه ای است که در شمار مهمترين جاذبه هاي فرهنگي استان همدان محسوب می شوند، با وجود اینکه این روزها با ورود صنايع ماشيني از اهميت آنها كاسته شده اما همچنان از رونق قابل توجهي برخوردار است، سفال گري، سراميك كاري، قالي بافي، گيوه بافي، كفش دوزي، پوستين دوزي و دباغي از جمله صنايع دستي استان همدان به شمار مي روند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگویی با تأکید بر تنوع رشته های صنایع دستی در این استان، گفت: سالانه ۲۴ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در استان داریم.

ریحان سروش مقدم با اشاره به اینکه، استان همدان دومین استان کشور از نظر تنوع رشته های صنایع دستی است، افزود: هنرمندان استان همدان در ۱۵۵ رشته صنایع دستی مشغول به کار هستنند که از نظر تنوع رشته های صنایع دستی در رتبه دوم کشور قرار دارند.

وی با بیان اینکه، استان همدان دارای صنایع دستی منحصر به فرد و نمونه ای است که نه تنها در کشور بلکه در دنیا بی نظیر است، اظهار داشت: هم اکنون ۲۵۵ رشته صنایع دستی در کشور فعال است و استان همدان در رشته های مصنوعات چوب و چرم، نقاشی روی شیشه، سفال و سرامیک، فرش و مروار بافی برترین تولید کنندگان و هنرمندان صنایع دستی کشور را دارد.

سروش مقدم با بیان اینکه سرمایه گذاران داخلی و خارجی از صنایع دستی استان همدان استقبال کرده اند، تصریح کرد: ۳۶ اثر از صنایع دستی استان همدان نشان ملی دریافت کردند و یکی از هنرمندان استان همدان که نازک کاری روی چوب را انجام می دهد موفق شد هفت اثر خود را ثبت ملی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر نقش مهم صنایع دستی استان در تولید ناخالص ملی، ابراز داشت: صنایع دستی استان همدان می تواند با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال را ایجاد کند.

ریحان سروش مقدم اضافه کرد: استان همدان ظرفیت و قابلیت 120 رشته صنایع دستی فعال را دارد و باید فضای آموزشی و را برای این صنایع گسترش داد.

وی یادآور شد: رشته های سفال، مصنوعات چوبی و چرم و مصنوعات فلزی به ثبت ملی رسیدند و علاوه بر این رشته ها در نقاشی روی شیشه و فرش صادرات خوبی داریم.

گزارش از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما