وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 3 آذر 1393 ساعت 21:29   |   کد مطلب: 11164
تأکید فرماندار همدان بر اجراي سيستم گرمايشي استاندارد در همه مدارس
فرماندار همدان با تأكيد بر رعايت استانداردسازي سيستم گرمايشي مدارس گفت: در صورتي كه امكان نصب سيستم گرمايش مركزي وجود ندارد از بخاري گازسوز استاندارد در مدارس استفاده شود.

به گزارش نافع، علي تعالي در شوراي آموزش و پرورش شهرستان همدان با تأكيد بر رعايت استانداردسازي سيستم گرمايش مدارس به شکل سيستم حرارت مركزي گفت: در مناطق و مدارسي كه اين امكان وجود ندارد بايد با رعايت استاندارد بخاري گازسوز نصب شود.

وي با اشاره به وجود مشكل در مدرسه ابتدايي روستاي گنبد افزود: سيستم گرمايشي اين مدرسه به سرعت با همكاري آموزش و پرورش و اداره كل نوسازي برطرف شود، چرا كه بر اساس گزارشات به دليل سرماي هوا برخي والدين از مراجعه فرزندان به مدرسه جلوگيري كرده‌اند.

وي تأكيد كرد: هيچ كلاسي به ويژه در مقطع ابتدايي نبايد فاقد سيستم گرمايشي استاندارد باشد.

تعالی گفت: با توجه به اينكه امسال 70 درصد بودجه كشور به شکل ملي مصوب شده مديران بايد براي جذب آن تلاش بيشتري كنند تا بتوانند برنامه‌هاي خود را عملياتي كنند.

تعالي با اشاره به بروز آسيب به سيستم گرمايشي برخي مدارس افزود: آموزش و پرورش علاوه بر آموزش فني به سرايداران مدارس موظف به همكاري با تيم‌هاي فني نگهدارنده است تا از بروز آسيب به موتورخانه‌هاي مدارس جلوگيري شود، چرا كه نگهداري بسيار مهمتر از تجهيز و بهره‌برداري است.

وي با بيان اينكه 90 درصد مدارس دوره متوسطه داراي نمازخانه هستند، اظهار كرد: مسؤولان بايد به امر تربيت نمازخوان و فرهنگ نماز توجه بيشتري نشان دهند.

فرماندار همدان گفت: گزارشي از وضعيت نمازخانه‌هاي مدارس غيردولتي براي جلسه آينده آماده و ارائه شود.

علي تعالي با اشاره به تخصيص اعتبار براي كساني كه به افراد بي‌سواد آموزش مي‌دهند، افزود: نهضت سوادآموزي بخشي از اين اعتبار را بين افراد متقاضي آموزش توزيع كند تا باعث ايجاد انگيزه بين آنها شود.

وي اظهار كرد: همچنين طي جلسه‌آي با بخشداران افراد بي‌سواد پالايش شوند و براي آموزش آنها تصميمات جدي گرفته شود.

تعالی با بيان اينكه بر اساس سرشماري عمومي سال 90 در ناحيه يك و دو شهرستان همدان 18 هزار و 691 بي‌سواد در گروه سني 10 تا 49 سال وجود دارد، تصريح كرد: 30 هزار و 154 نفر از اين افراد در ناحيه دو آموزش ديده‌اند.

 هر دانش‌آموز در ناحيه دو 37 صدم مترمربع سهم از نمازخانه دارد

رئيس آموزش و پرورش ناحيه دو همدان نيز در اين جلسه از اختصاص نيم مترمربع فضاي نمازخانه براي هر دانش‌آموز به شکل استاندارد خبر داد و گفت: در مدارس ناحيه دو 180 نمازخانه وجود دارد كه بيش از 50 درصد آنها تجهيز شده‌اند.

باب‌الحوائجي با بيان اينكه از مجموع 127 مدرسه ابتدايي ناحيه دو 75 مدرسه نمازخانه دارند، افزود: از تعداد 50 مدرسه متوسطه اول 44 مدرسه و از 56 مدرسه متوسطه دوم 54 مدرسه داراي نمازخانه هستند.

وي اظهار كرد: امسال در 75 مدرسه امام جماعت حاضر و نماز اقامه مي‌شود و در ساير مدارس امام جماعات فرهنگي اين مسؤوليت را بر عهده دارند.

باب الحوائجی با بيان اينكه سرانه هر دانش‌آموز در ناحيه دو براي نمازخانه 37 صدم مترمربع است آن را پايين‌تر از استاندارد دانست و گفت: به نمازخانه مدارس غيردولتي نيز بايد توجه بشيتري شود.

مدارس همدان با سيستم گرمايشي پكيج همخواني ندارند

رئيس آموزش و پرورش ناحيه يك همدان نيز در اين نشست هزينه‌بر بودن سيستم گرمايشي پكيج را يكي از مشكلات مدارس عنوان كرد و گفت: اين نوع سيستم گرمايشي به دليل سردي زياد هوا قادر به گرم كردن محيط كلاس‌ها نيست به ويژه در مدارس قديمي كه اصول فني و ايمني در آنها رعايت نشده است.

بهمن پارسا با تأكيد بر استفاده از سيستم گرمايشي موتورخانه متمركز در مدارس افزود: با توجه به شرايط آب و هوايي در همدان اين سيستم بهتر جوابگوي نيازها است.

وي گفت: در ناحيه يك 10 مدرسه داراي سيستم گرمايشي پكيج، 12 مدرسه شوفاژ و بيش از 70 مدرسه به شکل گاز هستند.

پارسا با بيان اينكه در ناحيه يك 193 نمازخانه مدرسه وجود دارد، افزود: از اين تعداد 50 نمازخانه تجهيز شده و 89 باب تجهيز نشده و 55 باب نمازخانه به شکل كلاسي هستند.

امسال 1700 دانش‌آموز اول ابتدايي از تحصيل بازمانده‌اند

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزي استان همدان در ادامه از آمار 96 و نيم درصدي باسوادان در ناحيه يك و 95 درصدي در ناحيه دو همدان خبر داد و گفت: گل‌تپه و قلقل‌رود با 88 درصد باسواد پايين‌ترين رتبه را در استان دارند.

بهرامي‌نويد سهميه امسال استان همدان در باسواد كردن افراد را 8200 نفر عنوان كرد و افزود: در اين راستا كلاس‌هاي آموزشي به شکل گروهي و يا فرد به فرد برگزار مي‌شود.

وي دسترسي سخت به بي‌سوادان و عدم تمايل آنها به ادامه تحصيل را عامل بازدهي پايين برنامه‌هاي نهضت سوادآموزي دانست و اظهار كرد: پس از سواد خواندن و نوشتن بايد نسبت به سواد اجتماعي افراد تمركز شود تا سطح فرهنگ عمومي جامعه ارتقا يابد.

بهرامی نوید، بازماندگان از تحصيل را مشكل ديگر اين سازمان برشمرد و افزود: بر اساس آمار، امسال بايد 28 هزار و 700 نفر در دوره اول ابتدايي ثبت‌نام مي‌كردند در حالي كه تنها 27 هزار نفر ثبت‌نام كرده‌اند و اين به معناي بازماندن هزار و 700 دانش‌آموز از تحصيل است كه عمدتاً در مناطق محروم و روستايي هستند.

وي گفت: اعلام بي‌سوادي به دليل دريافت يارانه از سوي برخي روستاييان نيز باعث تغيير در آمار مي‌شود كه نياز به پالايش دقيق دارد.

درهم فروش

انتهای پیام/ر.ح

دیدگاه شما