وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393 ساعت 20:00   |   کد مطلب: 10996
عملیات تزریق واکسیناسیون پنتاوالان برای کودکان زیر 5 سال درهمدان آغازشد
عملیات واکسیناسیون پنتاوالان برای کودکان زیر 5 سال همزمان با سراسر کشور در همدان آغاز شد.

به گزارش نافع، بعد از ظهر امروز عملیات تزریق واکسن پنتاوالان برای نخستین بار در همدان با حضور مسئولان استانی در پایگاه بانو نظری انجام شد.

پنتاوالان واکسن پنج‌گانه مؤثر برای پیشگیری از پنج بیماری از جمله دیفتری، کزاز، سیاه سفره، هپاتیت ب، هموفیلوس و آنفلوآنزا ب است.

در این مراسم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به توسعه‌یافتگی دنیای امروز گفت: تمام تلاش وزارت بهداشت در راستای توسعه‌یافتگی کشور بر اساس سند چشم انداز توسعه ملی بوده و باید در این راستا به تبیین توسعه پرداخت.

حسین عرفانی افزود: حرکت در مسیر رفاه و آسایش که می‌تواند در زمینه‌های مختلف جسمی، رفاهی، اجتماعی و... معنا داشته باشد، همان مفهوم سلامت است.

وی، محور توسعه دنیا را سلامت محوری دانست و گفت: مهم‌ترین شاخص توسعه‌یافتگی یک کشور  پیشرفت در تکنولوژی نبوده بلکه محور توسعه آن سلامت‌اندیشی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه قریب به 2 میلیون کودک در دنیا به دلیل عفونت تنفسی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: با وجود اینکه تزریق واکسن پنتاوالان در مطب‌ها و درمانگاه‌ها صورت می‌گرفت اما امروزه طی اقداماتی به عنوان برنامه هماهنگ کشوری انجام می‌شود.

وی با اشاره به تزریق واکسن پنتاوالان طی دوماهگی، چهارماهگی و 6 ماهگی برای کودکان افزود: متولدین یکم مهر ماه 93 به بعد از این واکسن استفاده خواهند کرد و سالانه 3 میلیون واکسن پنتاوالان در کشور تزریق می‌شود.

عرفانی متذکر شد: امیدواریم در کشور شاهد جشن ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها باشیم همان طور که در سال 81 توانستیم در مورد فلج اطفال به این جایگاه برسیم.

وی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنتاوالان در ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها، یادآور شد: حذف بیماری سرخچه و سرخک را در سال آینده نیز جشن خواهیم گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور اقدامات شایسته‌ای برای ارتقای شبکه بهداشت و درمان انجام داده‌ است، اظهار کرد: پنتاوالان واکسن پیشروی جهانی بوده و امروز کلید استفاده رایگان آن در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

حبیب‌الله موسوی بهار از تولید واکسن پنتاوالان در کشور خبر داد و افزود: این واکسن قبلاً از کشورهای دیگر وارد می‌شد اما با وجود ظرفیت بالای واکسن و سرم‌سازی در کشور، در ایران نیز تولید خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح پزشک خانواده شهری مرحله بعدی طرح نظام سلامت خواهد بود و در این راستا نیز اقدامات لازم در حال پیگیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به زندگی سالم و به دور از آلودگی‌ها از جمله بی‌تحرکی، چاقی، مصرف سیگار و... گفت: در آینده با اقدامات صورت گرفته در بخش سلامت امیدواریم یک فرد بتواند 80 سال زندگی سالم را سپری کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز گفت: امروز افتخار ما این است که به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته جهان در عرصه سلامت مطرح هستیم.

محمدابراهیم الهی‌تبار با بیان اینکه خوشبختانه امروز با اعتقاد به اینکه کشور توسعه یافته نیازمند جامعه سالم است توانستیم فلج اطفال را در کشور ریشه‌کن کنیم، افزود: یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت ارائه خدمات بهداشتی است.

وی در پایان بیان کرد: 39 میلیارد تومان یارانه خدمات در بخش تأمین تجهیزات بهداشتی و پذیرش بیماران توسط دانشگاه علوم پزشکی به مردم ارائه شده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/ر.ح

دیدگاه شما