وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 16:52   |   کد مطلب: 10447
قرارداد فروش آب تالاب شیرین سو لغو شد
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با پیگیری های صورت گرفته و دستور معاون امور عمرانی استانداری همدان، قرارداد فروش آب تالاب شیرین سو منطقه کبودرآهنگ به کشاورزان لغو شد.

به گزارش نافع، سید 'عادل عربی' بیان کرد: مطابق کنوانسیون 'رامسر' سدهایی که بیش از چهار هکتار وسعت دارند تالاب مصنوعی محسوب می شوند.

وی یادآوری کرد: پیشتر بین تالاب یا سد بودن این محدوده مناقشاتی بین محیط زیست و آب منطقه ای بود که با میانجگری معاون امور عمرانی استانداری همدان این موضوع پایان یافت.

عربی اظهار کرد: در نشستی که با حضور معاون امور عمرانی استانداری همدان برگزار شد، مسوولان آب منطقه ای ملزم به مسدود کردن چاه حفر شده در بالادست چشمه تامین کننده آب تالاب شیرین سو که موجب کاهش آب این تالاب شده بود شدند و این تصمیم عملیاتی شد.

وی اضافه کرد: همچنین برداشت پمپ آب و لغو قرارداد فروش آب به کشاورزان محدوده تالاب از دیگر درخواست های اداره حفاظت محیط زیست بود که شرکت آب منطقه ای این درخواست را نیز انجام داد.

عربی با ذکر اینکه تالاب شیرین سو از نظر سازه سد و از منظر اکولوژیکی تالاب است گفت: این تالاب محل زادآوری و زیست پرندگان مهاجر است حتی برخی از گونه های کمیاب وابسته به تالاب شامل مرغابی ، چشیم و چنگر در آنجا بومی و ماندگار شده اند.

وی گفت: هم اینک تالاب زیبای شیرین سو که از مهمترین تالاب های استان از نظر اکولوژیکی است پذیرای شمار زیادی از پندگان مهاجر است و در تابستان سالجاری دوگونه نادر شامل فلامینگو و درنای معمولی در آنجا مشاهده شده است.

دیدگاه شما