وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 30 آذر 1393 ساعت 11:59   |   کد مطلب: 11695
فسیل های 20 میلیون ساله، در شهر شیرین سو ماندگار شدند
فرماندار کبودراهنگ گفت: از انتقال فسیل های گاو آبی کشف شده به خارج از شهرستان جلوگیری و با جانمایی مناسب در شهر شیرین سو این فسیل ها در معرض دید گردشگران قرار گرفت.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ، احسان قنبری فرماندار شهرستان کبودراهنگ گفت: دو فسیل گاو آبی در جریان بهره برداری از معدنی در جوار شهر شیرین سو کشف شدند که طبق رایزنی های صورت گرفته قرار شد این فسیل ها به داخل شهر منقل شود.
وی ابراز کرد: با توجه به اینکه قدمت فسیل های کشف شده به 20 میلیون سال پیش بر می گردد باید در راستای حفظ و حراست آن کوشا باشیم.
احسان قنبری اظهار داشت: در این راستا سکویی در جوار شهرداری شیرین سو برای این فسیل ها طراحی شد و هم اینک فسیل ها در محفظه ای شیشه ای به منظور ایمن بودن از باد و باران قرار گرفت.
وی از قرار گرفتن این دو فسیل در مسیر گردشگری شهر شیرین سو به غار علیصدر خبر داد و گفت: از این به بعد گردشگران می توانند از آنها بازدید کنند.
قنبری افزود: فسیل گاو آبی به صورت بریده بریده هنگام استخراج مواد معدنی توسط اهالی این منطقه یافت شده که این احتمال می رود پیش از این افرادی قصد انتقال فسیل ها را داشتند که موفق به این کار نشده اند.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز از طرح مطالعه این فسیل ها خبر داد و گفت: یک تیم کارشناسی در حال مطالعه این فسیل بوده تا ارتباط این موضوع به مباحث زمین شناسی یا باستان شناسی را محرز کنند.
ریحان سروش مقدم گفت: قسمتی از فسیل گاو دریایی را به تهران برای انجام یکسری آزمایشات ارسال شود تا زودتر در مورد وضعیت این فسیل برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
دو فسیل گاو دریایی متعلق به دوران میوسین پیشین یعنی 20 میلیون سال قبل شهریور ماه امسال در معدن گرانیت در سه کیلومتری شهر شیرین سو کشف شده است.
این فسیل شامل قسمتی از سینه دنده و ستون فقرات این جانور پستاندار دریایی است و سنگ واره این فسیل 110 در 80 سانتی متر است و یکی از فسیل ها دارای 16 مهره ستون فقرات و 20 دنده و دیگری 20 عدد مهره ستون فقرات و 12 عدد دنده قابل شمارش است.
انتهای پیام/ح

دیدگاه‌ها

نظری دارم که این 20 میلیون سال قبل در صد شیرین سو بوده است

دیدگاه شما