وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 8 شهريور 1393 ساعت 13:43   |   کد مطلب: 9230
بسته حمایتی دولت به دست بیماران سرطانی نرسید
بیماران سرطانی در انتظار اجرایی شدن بسته حمایتی دولت در طرح تحول نظام سلامت بوده و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش نافع، بیماری سرطان دیگر واژه غریبی نیست که یکی آن را بشناسد و دیگری نداند که این بیماری چیست و چگونه وارد زندگی خانواده ای می شود که هیچگاه انتظار درگیری با آن را نداشتند و بدنبال درگیر شدن با آن همواره از کابوس رفتن یا امید به ماندن عزیزانشان رنج می برند.

این بیماری بزرگ و کوچک سرش نمی شود و با وجود هزینه های سنگین آن و مشکلات مالی در خانواده های گرفتار به کابوسی بزرگ تبدیل شده است که رنج و عذاب بیماران مبتلا را چند برابر کرده است.

درد بیماری از یک طرف و درد ناتوانی مالی در پرداخت هزینه های درمان از سوی دیگر از مهمترین مشکلات بیماران مبتلا به سرطان است.

شاید به جرات بتوان گفت که سه سال گذشته یکی از سخت ترین دوران زندگی بیماران سرطانی به علت کمبود دارو هزینه های بالای درمان در کشور بود که بیماران ساعت ها برای پیدا کردن دارو داروخانه ها را زیر پا می گذاشتند و بعد از مدتی در اوج ناامیدی و برای تسکین درد بیماری به بازار سیاه دارو روی می آوردند.

اما خوشبختانه از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم و ارایه طرح تحول نظام سلامت و اختصاص یک بسته از آن به بیماران خاص که هنوز به مرحله اجرا درنیامده است، امید در زندگی این افراد پدیدار شد.

یکی از بیماران سرطانی در این باره گفت: خوشبختانه مشکل کمبود دارو که به یکی از بزرگترین مشکلات ما در سال گذشته تبدیل شده بود رفع شده است اما هزینه های رادیوتراپی و قیمت داروها تغییر چندانی نداشته است.

ˈمهری بیاتˈ عنوان کرد: متاسفانه آمار مبتلایان به بیماری سرطان همواره در حال افزایش است که بی اطلاعی افراد از علل ابتلا به این بیماری و آگاهی نداشتن از علایم اولیه آن از جمله عوامل پیشرفت آن به شمار می رود.

وی ادامه داد: هزینه های بالای درمان و درد و رنج ناشی از این بیماری نیز از سویی دیگر مهمترین مشکلات زندگی بیماران سرطانی است.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم که دولت با اجرایی کردن بسته حمایتی که همواره چشم انتظار اجرایی شدن آن هستیم راه گشای مشکلات این بیماران باشد.

ˈعزت کمالوندˈ نیز یکی دیگر از بیماران مبتلا به سرطان ادامه داد: از زمان ابتلا من به این بیماری تا زمان تشخیص نهایی توسط پزشکان مدت زمان زیادی طول کشید که این امر باعث پیشرفت بیماری در زمان تشخیص شد.

وی عنوان کرد: رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی، معرفی علایم اولیه ابتلا و راه های پیشگیری به شهروندان را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: در دو سال گرفتاری خود با این بیماری ناملایماتی های زیادی به دلیل همین هزینه های بالا تحمل کرده ام و از سوی دیگر از زمان ابتلا به این بیماری تاکنون توان کاری خود را نیز از دست داده ام که این مشکلات زندگی من و خانوده ام را دو چندان کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره گفت: سرطان های روده، معده، پوست، ریه و مثانه در کشور از سایر سرطان ها شایع تر است و سرطان مثانه در همدان بیشتر از سایر سرطان ها شیوع دارد که کوهستانی بودن منطقه در این امر بی تاثیر نیست.

دکتر موسوی بهار تصریح کرد: یکی از علل شایع شدن بیماری های غیر واگیر در جوامع امروزی تغییر سبک زندگی و تغییر عادات غذایی افراد است که با تحرک، ورزش کردن، جلوگیری از مصرف سیگار و پرهیز از چاقی به راحتی قابل پیشگیری است.

وی بیان کرد: استان همدان رتبه بالایی در مصرف سیگار داشته به این ترتیب احتمال بروز برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه و مثانه در افراد سیگاری بیشتر است.

وی اضافه کرد: کوهستانی بودن منطقه جغرافیایی بر شیوع برخی بیماری ها و کاهش برخی بیماری ها تاثیرگذار است، بنابراین وجود سنگ مجاری ادراری و سنگ کلیه در افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند، بیشتر است.

وی ادامه داد: 40 درصد سرطان ها با ورزش کردن و پرهیز از چاقی به راحتی قابل پیشگیری بوده و از 60 درصد باقی مانده 40 درصد نیز قابل تشخیص زود هنگام است.

دکتر موسوی بهار اظهار کرد: برخی سرطان ها در صورت تشخیص زودهنگام به صورت سنگ کلیه و سایر عفونتها قابل درمان است.

وی افزود: افراد در صورت بروز علایمی مانند کاهش شدید وزن، تغییر اشتها، زخم های غیر عادی در بدن، خونریزی های غیر عادی هنگام ادرار و مدفوع و خلط خونی باید به پزشک مراجعه کنند و به سادگی از کنار این نوع علایم عبور نکنند.

وی ادامه داد: بسته حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج ششمین بسته طرح تحول نظام سلامت است که تاکنون ابلاغ نشده است و امیدوار هستیم با ابلاغ آن بسیاری از مشکلات این بیماران رفع شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون هزینه بستری بیماران خاص نیز همانند سایر بیماران در بیمارستان ها بر اساس سایر بسته های طرح تحول نظام سلامت محاسبه شده و این بیماران نیز تنها 10 درصد از کل هزینه های بستری را می پردازند.

نماینده حوزه سلامت در اتاق فکر استانداری همدان گفت: 280 کودک مبتلا به بیماری سرطان در همدان زیر پوشش موسسه محک قرار دارند.

وی افزود: موسسه محک از جمله موسسات مردم نهاد است که در کنار سایر سازمان های حمایتی از بیماران خاص، کودکان سرطانی را زیر پوشش خود قرار داده و تا سن 14 سالگی خدمات لازم را به این بیماران ارائه می کند.

وی اظهار کرد: بیماران مبتلا به سرطان و بیماران کبدی از جمله افرادی هستند که به علت بالا بودن هزینه های درمان نیازمند رسیدگی بیشتر بوده و نسبت به سایر بیماران در اولویت دریافت خدمات درمانی رایگان هستند.

مدیر عامل موسسه بیماران خاص حضرت قائم(عج)استان همدان گفت: موسسه بیماران خاص حضرت قائم(عج) شش هزار و 150 بیمار مبتلا به بیماری های خاص و صعب العلاج را زیر پوشش قرار داده و هزینه های درمان این افراد را تامین می کند.

ˈغلامرضا حاج ولیˈافزود: هم اکنون سه هزار و 250 بیمار مبتلا به 20 نوع سرطان،یک هزار و 100 بیمار مبتلا به بیماری ام اس و یک هزار و 800 فرد مبتلا به بیماری سخت درمان زیر پوشش این موسسه قرار دارند.

وی اظهار کرد: این مجموعه در حال حاضر خدمات دارویی، آزمایشگاهی و رادیو تراپی را به بیماران ارایه می کند و سعی دارد تا با فراهم کردن فرصت های شغلی و ایجاد انگیزه و روحیه تلاش و خود اتکایی به همراه کمک های مادی و معنوی به بیماران و خانواده های آنان در جهت کاهش مشکلات و تامین هزینه های زندگی این افراد قدم های مثبتی بردارد.

وی عنوان کرد: تاکنون دو هزار و 500 دفترچه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به بیماری های خاص ارایه شده است و بیش از دو هزار نفر از بیماران نیز برای دریافت وام قرض الحسنه درمان به بانک ها معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون میانگین انجام یک دوره هزینه رادیو تراپی برای هر بیمار سرطانی بیش از 80 میلیون ریال است گفت: میانگین هزینه انجام یک دوره شیمی درمانی با داروهای خارجی در یک ماه بالغ بر 40 میلیون ریال است که در برخی مواقع بنا به تشخیص پزشک معالج در یک ماه باید دو بار شیمی درمانی انجام شود.

وی افزود: در حالی که هم اکنون اشتغال و وضعت مالی نامناسب یکی از مهمترین دغدغه های بیماران عضو این موسسه است که حل این مشکل نیز نیازمند مشارکت بیشتر خیرین در بخش سلامت است.

وی بیان کرد: این موسسه می تواند با جذب کمک های مردم نوع‌دوست و خیر تجلی گاه حضور مردمی در همدردی با شهروندان دردمند استان باشد که همواره چشم امیدشان به دست های سخاوتمندان عرصه وقف و بخشش است.

وی عنوان کرد: شهروندان می توانند کمک های خود را به شماره حساب 0102554580008 نزد بانک صادرات شعبه میرزاده عشقی یا به شماره کارت 603769199004335 واریز و از اجر اخروی و معنوی کمک به بیماران خاص و صعب العلاج بهره مند شوند.

موسسه بیماران خاص حضرت قائم(عج) استان همدان از سال 1382 با هدف حمایت از بیماران صعب العلاج و خاص که فاقد بضاعت مالی می باشند شروع به فعالیت کرده است.
 

انتهای پیام /*

منبع: ایرنا

دیدگاه شما