وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 25 دى 1393 ساعت 11:07   |   کد مطلب: 12165
به بهانه سالروز انجام عملیات كربلاي5؛
حضور موثر رزمندگان همدان در انهدام‌ قوي‌ترين‌ دژ دشمن‌
حضور موثر رزمندگان همدان در انهدام‌ قوي‌ترين‌ دژ دشمن‌
بی‌تردید کربلای 5 یکی از مهمترین و به یاد ماندنی‌ترین عملیات‌هایی است که به همت رزمندگان رقم خورد.

به گزارش نافع، به دليل‌ دست‌ نيافتن‌ ايران‌ به‌ اهداف‌ پيش‌بيني‌ شده‌ در عمليات‌ كربلاي‌4، بحران‌ بزرگي‌ براي‌ فرماندهان‌ جنگ‌ به‌ وجود آمده‌ بود. به‌ همين‌ دلیل‌ با توجه‌ به‌ آمادگي‌ يگان‌ها و نيروهاي‌ داوطلب‌ براي‌ انجام‌ عملياتي‌ ديگر، طرح‌ عمليات‌ «كربلاي5» در مدتي‌ اندك‌ يعني‌12 روز، ريخته‌ شد. 

این عملیات یک و30 دقيقه‌ بامداد19 دي‌ ‌1365 با رمز «يا زهرا(س) آغاز و تا پايان‌ سال‌1365 ادامه‌ يافت. عملیاتی که به‌ لحاظ‌ مقاومت‌ و جنگندگي‌ نيروهاي‌ ايران‌ در شرايط‌ بسيار مشكل‌ و پيچيدگي‌ دژهاي‌ مستحكم‌ دشمن، يكي‌ از بزرگترين‌ نبردهاي‌ دوران‌ جنگ‌ تحميلي‌ محسوب‌ مي‌شود. گذشته‌ از نقش‌ اساسي‌ عمليات‌ كربلاي‌5 در پيدايش‌ يك‌ امكان‌ تازه‌ براي‌ اجراي‌ آتش‌ پي‌ در پي‌ بر روي‌ شهر بصره‌- همزمان‌ با جنگ‌ شهرها- تلاشي‌ وسيع‌تر براي‌ انهدام‌ قسمت‌ ديگري‌ از ارتش‌ عراق، (حتي‌ بيشتر از فاو) از دستاوردهاي‌ مهم‌ نظامي‌ كربلاي‌5 بود.
انهدام‌ دشمن‌ در كربلاي‌5 به مراتب‌ بيشتر از والفجر8 بود؛ به طوری‌ كه‌ حتي‌ تحليلگران‌ غرب‌، ناچار به‌ اعتراف‌ گوشه‌اي‌ از اين‌ مسئله‌ شدند. شلمچه‌ به‌ منزله،‌ يكي‌ از قويترين‌ دژهاي‌ دشمن‌ محسوب‌ مي‌شد و اين‌ براي‌ ارتش‌ عراق،‌ به منزله‌ ديواري‌ غيرقابل‌ نفوذ بود و همين‌ اعتماد بيش‌ از اندازه‌ نسبت‌ به‌ منطقه، تاثير بسزايي‌ در غافلگيري‌ دشمن‌ داشت. اين‌ عمليات‌ با انجام‌ چندين‌ عمليات‌ محدود كه‌ بعدها، "عمليات‌ تكميلي" نام‌ گرفت، كامل‌ و موجب‌ تثبيت‌و ترميم‌ خطوط‌ پدافندي‌ نيروهاي‌ ايراني‌ شد.

در عمليات‌ كربلاي‌5 بيش‌ از80 فروند هواپيما،700 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر،250 قبضه‌ توپ‌ صحرايي‌ و ضدهوايي، صدها قبضه‌ انواع‌ ادوات‌ نيمه‌ سنگين،1500 دستگاه‌ خودرو، دستگاه‌ انواع‌ ادوات‌ مهندسي‌- رزمي و مقدار زيادي‌ سلاح‌ سبك‌ و مهمات‌ دشمن‌ منهدم‌ شد. همچنين‌ در اين‌ عمليات‌81 تيپ‌ و گردان‌ مستقل‌ دشمن‌ منهدم‌ و34 تيپ‌ و گردان‌ آسيب‌ كلي‌ ديده  و بیش از 42 هزار و 700 کشته‌ و زخمي‌ از دشمن‌ برجای ماند.

لشکر انصار همدان در کربلای 5

مردم استان همدان نیز به سهم خود در کربلای 5 نقش‌‌آفرینی کرده‌اند. مدیر امور پژوهش و تحقیقات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: رزمندگان غیور استان همدان پس از انجام عملیات کربلای 4 در اردوگاه شهید مدنی(جاده دزفول- شوشتر) مقر لشکر 32 انصارالحسین(ع)، تجمع کرده و فرماندهان در ترمیم، بازسازی و سازماندهی گردان‌ها و واحدها اهتمام کردند و از طرفی بنا به دستور در حال آماده‌باش کامل برای انجام ماموریت بودند.

سرهنگ پاسدار سیدعلی مساواتی افزود: در همان ابتدا، دستورالعملی به لشکر 32 ابلاغ شد که باید تحت امر قرارگاه قدس در عملیات مرحله دوم کربلای 5 و به عنوان یگان خط شکن مهیای مصاف با دشمن شوند. در این مرحله مقرر شد که رزمندگان گردان 154 حضرت علی اکبر(ع) به منظور تصرف بخش‌هایی از پد بوبیان واقع در جناح شمالی منطقه در 20 دی وارد عمل شوند که البته طبق دستور، گردان تخریب به منظور جلوگیری از پاتک‌های دشمن، بخش‌هایی از پد را منفجر کرده و امید دستیابی مجدد دشمن به منطقه فتح شده را به یأس مبدل ساختند و با این عمل، ثبات بر منطقه شمالی عملیات حاکم شد.

وی ادامه داد: به لحاظ اهمیت جناح راست عملیات(شرق دریاچه ماهی) در شب سوم(21 دی ماه) از طرف قرارگاه سپاه سوم قدس خطاب به لشکر 32 تاکید شد که یکی ازمواضع مثلثی شکل دشمن که در غرب کانال ماهی واقع شده بود را تصرف کرده و مواضع پدافندی خود را در این منطقه برپا کنند. بنابراین فرماندهی یگان گردان‌های 152 حضرت ابوالفضل(ع) و 153 حضرت قاسم (ع) را برای انجام این ماموریت برگزیده و به طرف منطقه گسیل کردند.

مساواتی بیان کرد: این گردان‌ها باوجود مقاومت بیش از حد دشمن توانستند پل دوم بر روی کانال ماهی را تصرف و با عبور از آن، خود را به آن طرف دریاچه ماهی که به عرض یک کیلومتر بود، برسانند، اما در مصافی نابرابر که در مقابل موضع مثلثی شکل دشمن انجام شد و دشمن با استفاده از یگان‌های متعدد خود، گله‌وار نیروهای خود را به مهلکه آورده و تعداد زیادی تلفات داد، اما نیروهای خودی به ناچار به مواضع خود بازگشتند و منتظر دستور بعدی شدند. در 22 دی ابلاغیه‌ای لشکر 32 از سازمان قرارگاه قدس خارج و تحت امر قرارگاه کربلا قرار گرفت.

وی اضافه کرد: فشار بیش از حد دشمن در روز چهارم عملیات که برای تصرف ضلع شرقی دریاچه ماهی انجام می‌گرفت؛ موجب شد که گردان‌های 155 حضرت علی اصغر(ع)، 157 حبیب ابن مظاهر، 158 حضرت قائم (عج) و 156 حر ابن ریاحی نیز وارد عمل شده و هریک به نوبه خود علاوه برکاهش فشار پاتک‌های مستمر، دشمن را عقیم گذاشته و منطقه را پایدار سازند. در این زمان نیروهای گردان مهندسی، خاکریز استراتژیک شرق دریاچه ماهی را احداث ساختند.

مساواتی اظهار داشت: همچنین به دلیل تجربه بالای گردان‌های توپخانه و ادوات لشکر 32، تمامی آتشبارهای توپخانه و ادوات لشکر عاشورا، لشکر ولی‌عصر(عج) و تیپ قمر بنی‌هاشم(ع) را در اختیار و تحت امر خود گرفتند.

وی گفت: در شب هشتم عملیات(26/10/1365) نیروهای لشکر 32 از پوزه  کانال ماهی به همراه نیروهای لشکر 27 حضرت رسول(ص) و لشکر 25 کربلا، تلاش کردند تا یکی از مواضع مثلثی شکل، پشت کانال ماهی را متصرف شوند، اما به دلایل متعدد رسیدن به این هدف میسر نشد. پس از ده شبانه روز درگیری پی در پی و پیدایش روزنه هایی مبنی بر امکان گسترش جبهه در آن طرف نهر جاسم که یکی از رودهای تغذیه‌کننده آب دریاچه ماهی از اروند رود تلقی شده و خود یکی از مواضع طبیعی، سد راه پیشروی نیروهای خودی بود، از طرف قرارگاه تصمیم گرفته شد که عملیات جدیدی برای گذر از نهر جاسم انجام شود.

مساواتی افزود: در این مرحله گردان‌های 154،155،151،156 با اقتدار کامل و در زیر باران آتشبارهای دشمن از نهر جاسم عبور کردند و در آن طرف نهر به تحکیم مواضع خود پرداختند و با یگان مجاور یعنی لشکر 33 المهدی الحاق کردند. پاتک‌های نفس‌گیر و مداوم دشمن برای لحظه‌ای قطع نمی‌شد و همین امر موجب شهادت تعداد بسیاری از نیروهای انصارالحسین(ع) شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای بهمن پدافند جزیره خون و آتش، ام الطویل به رزمندگان لشکر 32 انصارالخسین(ع) واگذار شد که به مدت یک ماه ادامه داشت. در این مدت زمان این پدافند تعداد زیادی از رزمندگان استان به شهادت رسیدند؛ همچنین در این مدت پل خاکی «ام الطویل» به جزیره شلحه توسط برادران تخریب لشکر منهدم و همین امر موجب ممانعت دشمن از پاتک‌های مکرر به این جزیره شد.

مساواتی بیان کرد: از اسفندماه مراحل تکمیلی عملیات کربلای 5 آغاز شد و در طول 10 روز عملیات‌های سلسله‌وار رزمندگان لشکر در دو مرحله ششم و دوازدهم اسفند شرکت کرده و گردان‌های 153 و 154 و نیز گردان‌های 151 و 155 در راستای جاده شلمچه با اقتدار، مواضع از پیش تعیین‌شده دشمن را تصرف کردند.

وی اعلام کرد: در کربلای 5 نزدیک به 800 نفر از دلاوران لشکر انصارالحسین(ع) به شهادت رسیدند که در بین آن‌ها سرداران شهید مجیدرضیئی، حسین کیانی، حسن مراد ابروزن، مُطّلِب قیصری، ناصر قاسمی، ستار ابراهیمی، قدرت ا... دارابی، محمدعلی رفیعی، محمد شهبازی، یونس گنجی، احمد هدایت‌پناه، محمدحسین محجوب، ابراهیم اسماعیل‌بیگی و نبی‌ا... احدی‌قلیچ همچون ستارگانی تابناک می‌درخشند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما