وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 24 آبان 1393 ساعت 14:15   |   کد مطلب: 10926
گزارش نافع از نامرئی بی سرو صدایی که ذره ذره جان می گیرد
بیش از سیصد میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و سالانه بیش از چهار میلیون نفر بر اثر عوارض این بیماری جان خود را از دست می دهند.

به گزارش نافع، اینها آماری هشدار دهنده از گزارش این بیماری مزمن است که بر اساس گزارش انجمن دیابت ایران، سالانه حدود هفت میلیون نفر بر شمار مبتلایان به این بیماری خاموش افزوده می شود و این موضوع موجب نگرانی است...

بیماری دیابت یا همان مرگ خاموش معروف

بیماری دیابت که به مرگ خاموش نیز معروف است، در استان همدان نیز از روند رو به رشدی برخوردار بوده و بر اساس آمارهای به دست آمده از طرح غربالگری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، شیوع این بیماری در مناطق شهری دو برابر مناطق روستایی است.

طبق بررسی های انجام شده آمار مبتلایان دیابت در بیشتر مناطق شهری استان همدان عمدتا به علت بی تحرکی توام با مصرف بیش از نیاز مواد غذایی و در نتیجه دریافت کالری مازاد بر نیاز، منجر به اضافه وزن و چاقی شده و درصد ابتلا به این بیماری را نسبت به مناطق روستایی افزایش داده است.

به مناسبت روز جهانی دیابت، یکی از کارشناسان مرکز بهداشت استان همدان به سوالات ما در این زمینه پاسخ داده است که در ادامه می آید.

شیوع افزایشی تعداد مبتلایان  به دیابت در استان همدان

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان همدان گفت: بر اساس آمارهای موجود تعداد مبتلایان به دیابت در حال  افزایش است و این مسئله اجرای اقدامات پیشگیرانه، اطلاع رسانی به مردم و ساماندهی وضعیت بهداشتی و درمانی بیماران دیابتی را ضروری می کند.

راضیه سادات میرمعینی افزود: نتیجه سومین دوره برنامه ملی غربالگری و تشخیص دیابت و فشار خون بالا در جمعیت بالای 30 سال مناطق روستایی استان همدان نشان می دهد که 8/2 درصد از این جمعیت مبتلا به بیماری دیابت هستند.

وی اظهار داشت: سومین دوره برنامه ملی غربالگری و تشخیص دیابت در جمعیت بالای 30 سال روستایی استان همدان از دی ماه سال 92 آغاز و تا اواخر خرداد ماه سال جاری ادامه داشت.

میرمعینی ادامه داد: این غربالگری در یک دوره شش ماهه در جمعیت روستایی بالای 30 سال از لحاظ دارا بودن عوامل خطر ابتلا به دیابت نظیر سابقه خانوادگی ابتلاء به دیابت، اضافه وزن و چاقی و ابتلاء به فشار خون بالا مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت دارا بودن هر یک از عوامل خطر افراد جهت انجام آزمایش قند خون ناشتا به آزمایشگاه های بخش دولتی ارجاع و به شکل رایگان مورد آزمایش های تخصصی تر قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح کلیه زنان باردار و نیز زنان باردار دارای سابقه سقط و مرده زایی بدون دلیل شناخته شده، سابقه تولد نوزاد با وزن بیش از 4 کیلو گرم تحت غربالگری دیابت قرار گرفتند.

راضیه سادات میرمعینی شناسایی موارد جدید بیماران مبتلا به دیابت در جمعیت بالای 30 سال مناطق روستایی، تعیین میزان شیوع دیابت و فشار خون بالا در جمعیت بالای 30 سال مناطق روستایی استان و ارزیابی وضعیت  مراقبت بیماران دیابتی شناسایی شده در برنامه غربالگری توسط مراکز بهداشتی درمانی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

میرمعینی عنوان کرد: از لحاظ جمعیت روستا و شهر نیز در دو بررسی خوشه ای از لحاظ آماری سنی و جنسی متناسب که در مدت 4 دوره برگزار شد نزدیک به 2/4 درصد جمعیت استان و در کل تعداد مبتلایان به دیابت در استان همدان حدود 10 هزار نفر در جمعیت روستایی  می باشد.

میزان ابتلا به دیابت در استان همدان کمتر از میانگین کشوری است

وی افزود: هم اکنون طبق مطالعات کشوری 10 درصد جمعیت ایران مبتلا به دیابت هستند البته میزان ابتلا در استان همدان کمتر از میانگین کشوری است.

میرمعینی در ادامه با اشاره به اینکه  بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند، گفت: این افراد زمانی به پزشک مراجعه می کنند که به عوارض بیماری دچار شده اند.

وی ادامه داد: هشدارهای پزشکان حاکی از آن است که با توجه به اطلاع رسانی های مختلف در زمینه افزایش آمار مبتلایان دیابت، باز هم مردم در مصرف مواد غذایی حاوی قندها، چربی ها و نوشیدنی های گازدار زیاده روی می کنند.

میرمعینی گفت: پرنوشی، پرخوری، پر ادراری و كاهش وزن ناگهانی می تواند از مهمترین علایم ابتلاء به دیابت باشد.

این مسئول یادآور شد: علاوه بر سابقه خانوادگی كه به عنوان یکی از عوامل ابتلای به دیابت می باشد، رژیم غذایی ناسالم و کم تحركی از عوامل اصلی افزایش احتمال ابتلا به این بیماری است.

 عوارض ناشی از دیابت علت اصلی ناتوانی و افت کیفیت زندگی مبتلایان است

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه دیابت اغلب دستگاه های بدن را گرفتار می کند، ابراز داشت: این بیماری می تواند عوارض متعددی مانند اختلال در بینایی یا کوری، آسیب به کلیه ها، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری اعصاب محیطی اختلال در بهبود زخم و قطع عضو را به دنبال داشته باشد.

میرمعینی در ادامه با اشاره به شعار امسال روز جهانی دیابت با عنوان " تغذیه سالم با صبحانه آغاز می شود " مجددا بر اهمیت تغذیه سالم از جمله عدم حذف وعده صبحانه از وعده های غذایی روزانه و خوردن صبحانه سالم تاکید کرد.

مدیرگروه بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: کنترل دیابت تنها با مصرف دارو امکان پذیر نیست و داشتن رژیم غذایی صحیح همرا با فعالیت بدنی مناسب در کنترل این بیماری بسیار موثر است.

آموزش سبک زندگی سالم، مهم ترین اصل در پیشگیری و درمان بیماری دیابت

راضیه سادات میرمعینی در ادامه با تأکید بر اینکه مهم ترین اصل در پیشگیری و درمان بیماری دیابت، آموزش گسترده است، تصریح کرد: هدف اصلی و اساسی در ارائه آموزش، توانمند سازی بیمار است، در واقع فردی که به او آموزش داده می شود باید بتواند توانمند شود و اولین توانمندی او ایجاد نگرش صحیح نسبت به بیماری دیابت است.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان همدان بهترین کار برای کنترل و پیشگیری از بیماری دیابت را تغییر در شیوه زندگی عنوان و تأکید کرد: مبتلایان به بیماری دیابت می توانند فعال و شاداب و طولانی زندگی کنند اما به شرطی که در آموزش و مراقبت های لازم را جهت کنترل این بیماری دریافت کنند.

گزارش از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ر.ح

دیدگاه شما