وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 5 شهريور 1393 ساعت 09:23   |   کد مطلب: 9167
تأثير حضرت معصومه(س) در زندگاني بزرگان ایران
بزرگان دینی ما همواره در مسائل و حوادث مختلف به زندگی ائمه اطهار(ع) اقتدا کرده و در هنگام مشکلات به آن‌ها توسل جسته‌اند.

به گزارش نافع، کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، یکی از ستارگان درخشان آسمان ولایت است که در زیر نمونه‌ای از توسل بزرگان به ایشان را می‌خوانیم:

توسل صدرالمتألهين

ملاصدرا، از علماي ربّاني و حكماي بي نظير قرن يازدهم ه‍. ق (1050 ه‍. ق، وفات در بصره) است. وي مدتي از عمر شريف خود را در كهَك قم سپري نمود و مشغول تأليف بعضي از كتاب‌هاي خود چون اسفار اربعه بود. هر وقت برايش مشكل علمي يا مطلب مبهمي پيش مي‌آمد، به قم آمده، به حرم مطهّر حضرت معصومه(س) مشرف مي‌شد و با توسّل به آن حضرت و استمداد از او مشكل علميش آسان و حل مي‌شد.

 

شيفتگي علامه طباطبايي

علامه شهيد مطهّري، هرگاه نام مرحوم علامه طباطبايي را به زبان مي‌آورد، مي‌گفت: روحم به فداي او باد. يكي از دانشمندان از استاد مطهّري پرسيد: دليل اين همه تجليل و احترام شما از علاّمه طباطبايي چيست؟ استاد مطهّري در پاسخ گفت: من فيلسوف و عارف بسيار ديده ام و احترام من به علاّمه طباطبايي به خاطر فيلسوف بودن ايشان نيست، بلكه از اين جهت است كه او عاشق و دلباخته اهل بيت است، چرا كه علاّمه طباطبايي در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضريح مقدّس حضرت معصومه(س) افطار مي‌كرد. ابتدا پياده از منزل تا حرم مطهّر (با توجّه به آن سنين پيري و دوري راه) مشرف مي‌شد، ضريح مقدّس را مي‌بوسيد، سپس به خانه مي‌رفت و غذا مي‌خورد.

 

امام خميني رحمه‌ا... در كنار مرقد حضرت

امام خميني (قدس سره) آن گاه كه در قم ساكن بود و هرگاه كه به قم مي‌آمد، با نهايت خضوع نسبت به مقام بلند حضرت معصومه(س) در كنار مرقدش حاضر مي‌شد و متواضعانه به او متوسّل مي‌گشت و با اشتياقي ويژه، ضريح مطهّر حضرت معصومه(س) را مي‌بوسيد. امام خميني رحمه‌ا... مقام آن حضرت را آن قدر ارجمند مي‌دانست كه در يك قصيده‌اي شامل 44 بيت حضرت معصومه(س) را با حضرت زهرا(س) مقايسه كرده و هر دو را يكنواخت ستوده است كه بيانگر بزرگي شأن اين بانوي بزرگوار است.

 

عنايت حضرت در فهم قرآن

آيت‌ا... العظمي فاضل لنكراني مي‌فرمايد:

«روزي به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف شدم و پس از اينكه زيارت را خواندم، خدمت آن حضرت عرض كردم كه من امروز آمده‌ام و هيچ حاجت دنيوي ندارم. فقط يك حاجت دارم و آن اين است كه در فهم آيه «تطهير» مورد عنايت شما واقع شوم و اين آيه را درست بفهمم و مشكلاتم در اين زمينه حل گردد. پس به خانه آمدم و مشغول نوشتن مطالبي پيرامون اين آيه شريفه شدم؛ پس مسائل و مطالبي به بركت حضرت فاطمه معصومه(س) براي من روشن شد كه شايد اگر پنجاه سال ديگر درس مي‌خواندم آن مطالب براي ما روشن نمي‌شد!»

 

شفاعت همه شيعيان

آيت‌ا... حاج سيد محمد وحيدي (ره) از يكي از سادات برقعي نقل فرمودند كه گفته بود:

شبي در عالم رؤيا محضر مقدس حضرت معصومه(س) رسيدم. مانع و حجابي در بين نبود. احساس كردم كه من محرم ايشان هستم و ايشان عمه سادات برقعي مي‌باشند. از محضر مقدسشان سؤال كردم:

«آيا شما به اهل قم، شفاعت خواهيد فرمود؟»

حضرت در پاسخ فرمودند: «ميرزاي قمي- رحمه‌ا... عليه - براي شفاعت اهل قم كافي است. من براي همه شيعه شفاعت مي‌كنم. كه اين رؤياي صادقه، مؤيد حديثي از امام صادق(ع) است كه مي‌فرمايد: «تدخَل بشفاعَتِها شيعَتي الجنّة بأجمعهم؛ به شفاعت او - حضرت فاطمه معصومه(س) - همه شيعيانم وارد بهشت خواهند شد.»

دیدگاه شما