وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 14 تير 1393 ساعت 10:31   |   کد مطلب: 8148
دیدار رهبری
در نخستین روز ماه مبارک رمضان امسال هم محفل انس با قرآن کریم با حضور تعدادی از ممتازین جامعه قرآنی کشور در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

طیب سعدی – کاملا تصادفی و با این که نه عضو جامعه قرآنی هستم و نه ممتاز – توفیق حضور در این محفل را داشتم. به نظر حقیر مهمترین نکته ای که در بیانات مقام معظم رهبری وجود داشت دغدغه ایشان در مورد آشنا نبودن عموم مردم جامعه با مفاهیم قرآنی بود که این موضوع را با عبارات زیر بیان فرمودند:

« ما این جلسه‌ی سالی یک‌بار را سالهای متمادی است که داریم، و من پیشرفت محسوس اُنس با قرآن، تلاوت قرآن را در بین مردممان، جوانانمان و علاقه‌مندان و گسترش روزافزون این معنا را میبینم؛ بحمدالله این جای شکرگزاری دارد؛ ولی فاصله‌ی ما با آنچه مطلوب است، فاصله‌ی زیادی است. نه به معنای اینکه سطح قاری ما شخصاً یا نوعاً و مجموعاً از سطح مطلوب پایین‌تر یا خیلی پایین‌تر است؛ نه، این منظور نیست - بحمدالله قرّای خوبی داریم که از لحاظ تلاوت، از لحاظ ترتیل، از لحاظ اصوات و الحان، از لحاظ توجّه به معنا و کیفیّت تلاوت به‌صورت زنده‌کننده‌ی معنای قرآن برای مستمع، در سطوح بالا هستند؛ از این جهات بحمدالله پیشرفتها خیلی خوب است - لکن در سطح عمومی جامعه نه، ما در حدّ مطلوب نیستیم و فاصله‌مان زیاد است. باید در کشور ما و در میان جامعه‌ی ما ترتیبی اتّخاذ بشود که همه‌ی آحاد مردم به‌نحوی با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنی برای اینها مفهوم باشد و معانی قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنی سر دربیاورند. باید به اینجا برسیم. »

(بیانات در محفل انس با قرآن 8/4/1393)

در هر استان و شهرستان کشور ادارات و مسئولینی وجود دارند که به هر کدام وظیفه ای در مورد نشر و گسترش مفاهیم قرانی محول شده است همچون اداره فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و ... که اکثر این ادارات و سازمانها نیز در شورای فرهنگ عمومی شهرستان عضو هستند. اینجاست که نقش این شورا در پیاده سازی و بومی سازی فرمایشات رهبر معظم انقلاب نمود پیدا می کند چرا که این مطالبه خطیر فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می شود نیاز به یک عظم و برنامه ریزی محکم و دقیق دارد تا بتوان به این مهم دست یافت. وقتی ایشان می فرمایند« باید ... ترتیبی اتّخاذ بشود که... » مطمئنا مخاطب این جمله مسئولین هستند که باید با تصمیم سازی صحیح، مسیر تحقق این مطالبه را هموار کنند. اگر کمی به انحرافات فرهنگی و اجتماعی جامعه دقت کنیم متوجه می شویم که هیچ درمانی بهتر و مطمئن تر از نشر کلام الهی در قلوب انسانها نمی تواند نتیجه بخش باشد. تا کنون نیز کارهای زیادی از سوی ادارات مختلف برای تحقق این مهم صورت گرفته است اما شاید موانعی همچون پراکندگی فعالیت ها و نبود یک حرکت هماهنگ، نبود یک برنامه ریزی چندساله و دقیق، کمبود اعتبارات مالی، در حاشیه قرار گرفتن آموزش قرآن، کمبود مربی آموزش دیده، نبود مداومت و کیفیت در آموزش ها، عدم توجه خانواده ها به اهمیت یادگیری قرآن کریم برای فرزندانشان، نبود صبر برای حصول نتیجه و ... باعث شده است که این شهرستان با بسیاری از شهرستان های دیگر کشور در مشکل متروک ماندن قرآن همدرد باشد. خداوند در آیه 30سوره مبارکه فرقان می فرماید: پیامبر [در روز قیامت] می گوید: ای پروردگار من همانا قوم من این قرآن را متروک گذاشتند.

امیدواریم شورای فرهنگ عمومی شهرستان در اولین جلسه خود، این بار با نگاهی متفاومت، جهادی و پیگیر به این موضوع بپردازد و به هر طریق که می تواند به یادگیری و علاقمندی آحاد جامعه به مفاهیم قرآنی کمک کند و همواره و در تمام جلسات ماهانه پیگیر مصوبات خود در این زمینه باشد چرا که همه گیر شدن مفاهیم قرآنی نیاز به برنامه ریزی چندساله، اهتمام مداوم و کار جهادی و پیگیرانه دارد. فرهنگ قوی، اقتصاد سالم و مولد، امنیت پایدار و تمام مولفه های یک تمدن اسلامی در گرو استحکام درونی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب « شما برادران عزیز توجّه داشته باشید که نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی با انس روزافزون با قرآن استحکام درونی پیدا میکند؛ و استحکام درونی آن چیزی است که جوامع را در راه‌های مطلوب خودشان و به‌سوی مطلوبهای خودشان قادر میسازد و قدرت برخورد با چالشها به جوامع میدهد. » (بیانات در محفل انس با قرآن 8/4/1393)

طیب سعیدی

دیدگاه شما