وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 24 مرداد 1394 ساعت 14:48   |   کد مطلب: 15834
لزوم نظارت والدين بر فعاليت فرزندان در فضاي سايبری
درگذشته تنها راه انحراف جوانان فضاي واقعي بود و پدر و مادر مي‌توانستند با کنترل رفتار فرزندان خود بر رفتار آنان نظارت لازم را انجام دهند اما امروزه شکل‌گيري فضاي مجازي سبب شده که والدين نتوانند نظارت لازم را بر رفتار و کردار فرزندانشان داشته باشند.

به گزارش نافع، گسترش فضاي مجازي در حوزه‌ي درون خانواده‌ها تغييرات اساسي ايجاد کرده که از جمله آن مي‌توان به کاهش ارتباط والدين با فرزندان در اثر اعتياد فرزندان به سرگرمي هاي بعضا کاذب فضاي مجازي، از ميان رفتن حريم بين فرزندان والدين و شکاف نسلي اشاره کرد.

همچنين تغييرات در دسترسي به فضاي مجازي که قبلاً دسترسي به شکل امروزي آسان نبود، ولي امروز به جهت تنوع فناوري‌هاي جديد، موبايل‌ها و تبلت‌ها دسترسي به فضاي مجازي چنان گسترش يافته که حتي بچه‌هاي در سنين پايين به اين ابزار دسترسي دارندکه حتي فرزندان در سنين پايين  از تهديدات فضاي سايبر در صورت مراقبت نکردن والدين مصمون نیستند.

در واقع اگر به آسيب‌هاي فضاي مجازي بر فرزندان توجه نشود، تبعات آن از آسيب‌هاي اعتياد هم ميتواند  بيشتر مي‌شود.

 

سطح آگاهي خانواده ها در خصوص آسيب هاي فضاي سايبري:

بايد به اين نکته توجه کرد که درگذشته تنها راه انحراف جوانان فضاي واقعي بود و پدر و مادر مي‌توانستند با کنترل رفتار فرزندان خود در رفت‌وآمد با دوستان ناباب، هم‌کلاسي‌ها و هم سن و سالان خود بر رفتار فرزندانشان نظارت لازم را انجام دهند اما امروزه شکل‌گيري فضاي مجازي از قبيل ماهواره، اينترنت، شبکه‌هاي اجتماعي، موبايل و ... سبب شده که والدين نتوانند نظارت لازم بر رفتار و کردار فرزندانشان داشته باشند.

اين در حالي است که برخي والدين به خطرهاي استفاده نادرست از گوشي و تبلت توسط فرزندشان واقف نيستند لازمه ايمن ماندن فرزندان در فضاي مجازي در درجه نخست در گرو مهارت و دانش کافي والدين است و نقش نظارت و تربيت صحيح فرزندان براي پيشگيري از آسيب‌هاي فضاي مجازي در مراحل بعدي قرار دارد. در واقع ريشه کلي  براي کاهش اين آسيب‌ها به آموزش خانواده بر مي‌گردد.

 

راه کارهاي عملي پليس فتا: 

رشد آگاهي عمومي در زمينة اينترنت مخصوصاً از طريق مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي. خانواده‌ها كه تأمين كنندة امكانات اينترنت مي باشند بايد آگاهي هاي

لازم را در زمينه جنبه‌هاي منفي اينترنت داشته باشند تا بتوانند در محيط خانوادة خود بر نحوة استفاده اينترنت نظارت كافي داشته باشند و در اين مورد بايد آموزش هاي لازم را ديده باشند .

خانواده ها بايد بدانند همانطور كه يك دوست ناباب مي تواند فرزندان آنها را به انحراف بكشاند اينترنت نيز مي تواند بر خلاف ظاهر فريبنده‌اش موجب انحراف فرزندان آنها شده و لطمات جبران ناپذيري را به او و به تبع آن خانواده و جامعه وارد كند .

در اين رابطه موارد زير به والدين پيشنهاد مي شود:

علم خود را از اينترنت بالا ببريد. اگر بتوانيد رايانه‌ خانه را جايي بگذاريد که در کنترل نگاه شما هم باشد‌، حتماً اين‌کار را انجام دهيد، اما اگر چنين چيزي ممکن نيست و اگر فرزندتان رايانه شخصي دارد نگذاريد در يک اطاق با در بسته با آن کار کند. حتي اگر در اطاق شخصي‌اش اين‌ کار را انجام مي‌دهد، شما رفت‌و‌آمد داشته باشيد.

از نرم افزار هاي کنترل والدين استفاده کنيد.

ساعات مشخصي را براي استفاده فرزندان از اينترنت لحاظ کنيد

با آگاهي و دانش قبلي اقدام به خريد وسايل ارتباط جمعي براي کودکان نماييد.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما