وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 1 تير 1394 ساعت 08:36   |   کد مطلب: 14920
	شمرهای زمان با آب چه می کنند؟ غارت یا تجارت؟
بیش از یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کبودراهنگ با برداشت های بی رویه ی خود باعث به خطر افتادن آینده کبودراهنگ شده است.

این روزها در حالی که اکثر شهرهای کشور با بحران بی سابقه آب دست و پنچه نرم می کنند، مسئولین هنوز بی تفاوت از کنار این قضیه عبور می کنند و به خاطر برخی ملاحظات به سادگی از کنار این مسئله مهم می گذرند هرچند مسئولین هم به تنهایی قادر به حل این بحران نیستند نیاز به یک عزم، اتحاد ملی و تعامل برای جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آبی می باشد اگر این امر تحقق نیابد روزهای بی آبی را کاملا لمس خواهیم کرد و جنگ و نزاع ها بر سر جرعه ای آب خواهد بود برای رفع عطش.

چه باید کرد؟

 غفلت دیروز، امروز را حاصل شده و بحران در 4 استان کشور. مشکلی که این روزها باید دنبال راه حل برایش باشیم و گرنه بعد از ده سال قضیه نوش دارو پس از مرگ سهراب تکرار خواهد شد، شمرهای زمان، غارتگران آّب از طریق چاههای غیرمجازند برای کسب ثروت و شهرت. آیا آیندگان هیچ حقی ندارند؟ آیا کسانی که مالک روی زمین هستند مالک منابع زیرزمینی آن مثل آب نیز هستند؟

مسئله بحران آب ناشی ازچیست؟

تصمیمات غلط و سوء تدبیرهای مدیریتی، چاههای غیرمجاز، افزایش جمعیت، عدم تعادل در مصارف و منابع، ارزش پایین اقتصادی آب، شهرنشینی و کاهش بارندگی ها و تغییر اقلیم از عوامل موثری است که زنگهای خطر کم آبی را در شهرهای کم آب به صدا در آورده است .

بیش از یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کبودراهنگ

شهرستان کبودراهنگ یکی از شهرستان های بزرگ استان همدان می باشد که با مشکل بحران کم آبی روبروست و همت و تعامل مسئولین و مردم را برای مدیریت منابع آبی موجود را می طلبد بیش از یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کبودراهنگ با برداشت های بی رویه ی خود باعث به خطر افتادن آینده کبودراهنگ شده است، ایجاد تعداد زیادی فروچاله های عمیق در سطح اراضی کشاورزی بسیار نگران کننده است با آغاز فصل گرما و شرایط موجود کم آبی و خشکسالی، دقت و نظارت بیشتر در مدیریت بهتر در مصرف بهینه آب در این شهرستان می تواند کمک شایانی به بحران نماید.

امسال شهرستان کبودراهنگ در شهریور ماه، شاهد برگزاری همایش ملی، تحت عنوان «همایش ملی بحران آب و راه های برون رفت آن» به میزبانی دانشگاه پیام نور مرکز کبودراهنگ با موضوع مدیریت مصرف آب است امیدواریم با برگزاری چنین نشستها و همایش های علمی بتوانیم راه های برون رفت از این بحران را کشف و اجرایی کنیم.

همه می دانیم که یکی از دلایل مهم افت آب های زیر زمینی در استان بویژه شهرستان کبودراهنگ، برداشت بی رویه و بیش از اندازه از منابع آب های زیر زمینی برای آبیاری زمین های کشاورزی بوده که متاسفانه عده ای از کشاورزان بدون توجه به بحران آب، اقدام به حفر چاه می کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی شده است بنابراین باید با اتخاذ تدابیر، استراتژی خاص و مطالعه و بررسی موضوع ابتدا اقدام به ایجاد صنعت در شهرستان کبودراهنگ و حمایت از تولید، کشت محصولات کم آب بر نظیر سیر، زعفران و کشتهای گلخانه ای کرد همچنین انسداد چاههای غیرمجاز باید در اولویت کاری قرار گیرد و برای چاههای مجاز نیز سقف مقدار مصرفی مشخص شود تا انشاله بتوانیم در مدیریت مصرف آب به گونه ای عمل نماییم تا همیشه باشد که درست مصرف نماییم.

منبع:کورنگ/مجتبی بهرامی کارشناس ارشد علوم سیاسی

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما