وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 13 فروردين 1394 ساعت 01:15   |   کد مطلب: 13711
«نامرغوبی میوه‌ها» نقل محفل نوروز
میوه‌های عید امسال مرغوبیت لازم را نداشت به طوری که نقل محفل نوروزی مردم استان همدان شده بود.

به گزارش نافع، ماه‌های آخر سال گذشته، مسئولان استان در تکاپوی تهیه میوه شب عید، به برگزاری جلسات مختلف و نیز هم‌اندیشی نسبت به نحوه ورود و توزیع میوه‌ به استان پرداختند.

سرانجام با تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته نسبت به نحوه ورود میوه‌ها، از 25 اسفند توزیع آنها در سراسر استان آغاز شد.

با تعیین 40 نقطه برای توزیع در شهر همدان و چند نقطه در هر یک از شهرستان‌ها، همدانی‌ها نیز به مانند سایر هموطنان به خرید میوه‌ها مشغول شدند.

صف‌های طولانی خرید میوه به مانند صف‌های آجیل، تنقلات و دیگر مایحتاج بوی عید را در شهر پر کرده بود، دو سه روز آخر سال همه در تکاپوی خرید بودند؛ البته نوع خریدها به وضوح مشکلات اقتصادی مردم و کم‌رونقی بازار را نمایان می‌کرد؛ همین مسئله شاید باعث گرایش بیشتر مردم به خرید میوه‌هایی بود که به اسم دولتی در بازار عرضه می‌شد چراکه به نسبت میوه‌های فروش آزاد از قیمت خوبی برخوردار بودند.

با گذشتن از کنار صف‌های توزیع میوه‌های دولتی بحث و مجادله مردم نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کرد.

یادداشت اسامی خریدکنندگان از سوی توزیع‌کنندگان که مبادا در آن شلوغی نوبت کسی به اصطلاح ضایع شود، جالب بود؛ برخی از این افراد صف‌ها را رها کرده و به فروشندگان می‌گفتند که در چند ساعت آینده که نوبتشان برسد خواهند آمد.

در این میان افرادی هم بودند که به دیگران می‌گفتند: بهتر است برویم و خرید آزاد داشته باشیم. تا کی باید در این صف‌ها منتظر باشیم؟

برخی نیز در تأیید این سخنان می‌گفتند: این نوع میوه‌ها اسمشان دولتی است اما قیمتشان با آزاد چندان تفاوتی ندارد؛ اما برخی همچنان مصر در خرید بودند و از صف‌ها خارج نمی‌شدند.

در همین دید و بازدیدهای عید بود که دوباره حرف از میوه‌های دولتی و کیفیت آن به میان آمد.

یکی از شهروندان، گفت: امسال سیب و پرتقال دولتی خریدم که ای کاش نمی‌خریدم، سیب‌ها با وجود داشتن ظاهری تازه، خراب و گندیده بودند و قابلیت خوردن نداشتند و پرتقال‌ها هم اصلاً آبدار نبودند.

اکثر مردم از نامرغوبی میوه‌ها گلایه می‌کردند؛از آنجا که تعطیلات عید باعث شده بود برخی مسئولین در مسافرت و یا دید و بازدید عید باشند، نتوانستم با آنها مصاحبه کنم و در نهایت مصاحبه به دو نفر از آنها ختم شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به منظور تنظیم بازار و توزیع عادلانه میوه شب عید 40 نقطه داخل شهر همدان برای عرضه آنها اختصاص یافت.

رضا البرزی با بیان اینکه از این تعداد 20 چادر و 20 واحد صنفی از 25 اسفند آغاز به کار کردند، خاطرنشان کرد: استقبال مردم از این نوع میوه‌ها بسیار خوب بود و در همه نقاط چه بالای شهر و چه پایین شهر میوه‌ها به طور مطلوب و شایسته توزیع شد.

وی با بیان اینکه توزیع میوه‌های دولتی امسال به نسبت سال‌های گذشته نظم خوبی داشت و اتحادیه تنها وظیفه معرفی عوامل توزیع را بر عهده داشت، بیان کرد: پرتقال‌ها در دو نوع مصری و تامسون تهیه و به قیمت 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 500 تومان در استان به فروش رسید در حالی که قیمت آزاد آنها 5 هزار تومان بود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان با بیان اینکه نقاط تعیین شده توزیع میوه‌ها قابل دسترسی به عموم مردم بود، افزود: اتحادیه به عنوان مسئول ناظر بر عاملان توزیع وظیفه خود را به نحو احسن انجام داد و خوشبختانه موردی از شکایات مردم گزارش نشد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا 40 نقطه تعیین شده برای توزیع میوه‌ها کافی بود؟، گفت: می‌شد 60 تا 70 نقطه را در شهر برای توزیع مشخص کرد اما 40 نقطه طوری تنظیم شده بود که میوه‌ها به راحتی و با سرعت بیشتری بارگیری و توزیع شوند.

البرزی با اشاره به بازرسی صورت گرفته از مغازه‌های میوه و تره‌بار که هر روز توسط بازرسان اتاق اصناف، بازرسان اتحادیه میوه و تره‌بار و سازمان تعزیرات انجام می‌شود، یادآور شد: طبق دستور کمیسیون نظارت، قیمت‌ میوه و تره‌بار به همه مغازه‌دارها ابلاغ شده و آن‌ها مکلف به رعایت دستورات سود فروش هستند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان نیز با اشاره به تیم سیار بازرسان مشترک نسبت به توزیع میوه شب عید، اظهار کرد: این بازرسان وظیفه رسیدگی به قیمت و نحوه توزیع میوه‌ها را برعهده دارند.

علیرضا حسن‌پور با بیان اینکه امکان انتخاب میوه‌های مرغوب و با کیفیت برای استان از سوی مسئولان وجود نداشت، خاطرنشان کرد: با خرید میوه‌ها از سوی دولت و انبار شدن آنها، اصناف و کارگزاران تنها وظیفه توزیع را برعهده داشتند.

وی با بیان اینکه اگر عاملان توزیع، میوه نامرغوب در بازار عرضه کنند امکان برخورد با آنها نیست، در ادامه با اشاره به نظارت تعزیرات در نحوه عملکرد عاملان توزیع نسبت به عدم سوء استفاده آنها در توزیع میوه‌ها، گفت: سعی به توزیع میوه‌های ارزان قیمت در مناطق پایین شهر بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان با بیان اینکه دو نوع پرتقال مصری و ایرانی در بازار عرضه شد که نوع مصری به نسبت کوچکتر از تامسون بود، در ادامه شرایط آب و هوایی را در کیفیت میوه‌ها تأثیرگذار دانست و افزود: نگهداری میوه‌ها بسیار دشوار است چنانچه استاندار نیز بارها تأکید به انتقال به موقع آنها از استان مازندران به همدان را داشت.

وی ادامه داد: او نگران بود تا مبادا استان در خرید از سایر استان‌ها عقب بماند و دیگر امکان ورود میوه‌های مرغوب و با کیفیت نباشد که به همین دلیل بارها به مسئولان تأکید می‌کرد در بازده زمانی مناسب خریدها را انجام دهند.

حسن‌پور با اشاره به تشکیل بیش از 10 جلسه در خصوص نحوه ورود و توزیع میوه‌های شب عید در استانداری، یادآور شد: در این جلسات سعی به در نظر گرفتن همه جوانب بوده چراکه امکان فسادپذیری با خرید زودهنگام و نیز از طرفی نداشتن کیفیت مناسب به دلیل انتقال دیرهنگام وجود داشت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان در پایان با بیان اینکه امسال میوه‌های شب عید کیفیت مطلوب را دارا نبود، اما توزیع آنها در استان خوب انجام شد، گفت: با کنترل بر نحوه توزیع این اقدام در استان به نحو شایسته‌ای انجام شد.

منبع:فارس

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما