وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 14:17   |   کد مطلب: 13436
جایگاه ارزشمند امامزاده عبدا...(ع) همدان در بین گردشگران غیر ایرانی/الماسی ‌درخشان بر تارک همدان
بقعه متبرکه امامزاده عبدا...(ع) نه تنها در همدان و غرب کشور بلکه در بین مسلمانان سایر کشورها جایگاه نیز ویژه‌ای داشته و مورد توجه گردشگران خارجی است.

به گزارش نافع، یکی از میدان‌های شهر همدان، میدان امامزاده عبدا...(ع) است. موقعیت جغرافیایی این میدان نسبت به میدان اصلی(میدان امام خمینی) شمال غربی بوده و با اینکه تنها نزدیک به 800 متر با میدان اصلی فاصله دارد از میدان‌های مرکزی شهر همدان محسوب می‌شود.

دلیل نامگذاری این میدان، وجود آرامگاه دو نفر از امامزادگان منسوب به امام موسی کاظم(ع) در این میدان است. این آرامگاه دربرگیرنده مزار امامزاده عبدا...(ع) و پدر بزرگوارش امامزاده احمد(ع) بوده و در شجره‌نامه این دو امامزاده بزرگوار چنین آمده است: «جناب عبدا... بن احمد بن محمد بن ابراهیم بن عبیدا... بن موسی الکاظم(ع)».

نقل کرامات این آرامگاه، محدوده‌های جغرافیایی را نیز پشت سر گذاشته و به دیگر استان‌ها رسیده است به طوری که اشخاصی از شهرهای دیگر برای ادای نذورات خود به شهر همدان و زیارت امامزاده عبدا...(ع) می‌آیند.

کرامات شفاهی درباره این امامزاده بسیار است، اما از سخن‌های معتبر در شأن این امامزاده می‌توان به این دو سخن اشاره کرد:

«آیت‌ا... علی دامغانی به هنگام بامداد، امام عصر(عج) را ملاقات می‌کند، در حالیکه از این بقعه خارج می‌شده است»

مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین عندلیب‌زاده نیز نقل کرده است که «پس از فراغت از شناسایی بقعه و نگارش شجره در عالم رؤیا دیدم از کنار این مزار عبور می‌کنم. دو سید بزرگوار را مشاهده کردم که از این بقعه خارج شدند و یک جعبه پر از شیرینی‌های ویژه به من مرحمت فرمودند و دیدم درون شیرینی‌ها جواهراتی بس زیباست».

با گذشت زمان، ساختمان قدیمی این آرامگاه دچار فرسودگی‌هایی شده بود و نیز فضای مسقف کمی داشت. بنابراین از سال 80 به بعد، طرح تجدید بنا و توسعه صحن این امامزاده در دستور کار قرار گرفته و ساختمان قدیمی تخریب و ساختمان کنونی برای این آرامگاه طرح‌ریزی شد.

ساختمان کنونی برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های معنوی این آرامگاه در دو طبقه ساخته شده است:

طبقه اول، که شامل تربت‌خانه و 3 شبستان و 4 هزار و 800  متر مربع حیاط است؛ فضای معنوی دلنشینی را برای راز و نیاز و برگزاری مراسم‌ها به ویژه نماز روزانه و بزرگداشت اعیاد و دیگر مراسم‌ها فراهم می‌آورد.

طبقه زیرین این آرامگاه نیز با مساحتی بیش از 4 هزار متر مربع قرار است به یک مکان فرهنگی، شامل سالن آمفی تئاتر، سالن مطالعه، کتابخانه، کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه و... تبدیل شود.

آستان مقدس امامزاده عبدا...(ع) دارای تعدادی اشیاء قدیمی همچون سنگ قبری با قدمت 400 سال است که با ساخت موزه به این مکان منتقل می‌شود.

 

طواف نوعروسان به گرد امامزاده

مردم همدان به امامزاده عبدا...(ع)، اعتقاد ویژه‌ای دارند به طوری که گشتن دور این بقعه متبرکه در شب عروسی برای نوعروسان و نودامادان همدانی به یک رسم تبدیل شده است.

مردم شهر همدان از دیرباز، آنگونه که نقل شده، ارادت خاصی برای این آرامگاه قائل بوده‌ و با جان و دل در حفظ و نگهداری آن می‌کوشیده و برای گرفتن حاجات خود و زیارت به این آرامگاه مشرف می‌شدند.

با تقسیمات شهری و قرارگرفتن این آرامگاه در وسط میدان و طواف هر روزه مردم به دور آن، بار عرفانی این آرامگاه به اوج خود رسید.

گشتن دور این آرامگاه، به هیچ وجه برای مردمان این شهر و دیگر مردمان، مانند احساس گشتن به دور دیگر میدان ها نیست به طوری که گشتن دور این میدان در شب عروسی برای نوعروسان و نودامادان همدانی به یک رسم و یکی از ویژگی‌های این آرامگاه تبدیل شده است.

این ویژگی ارزشمند آن قدر مهم است که در کنار ضریح این آرامگاه، اتاقی مزین به سفره عقد و آینه و شمعدان برای استفاده کسانی که می‌خواهند صیغه عقدشان در این مکان معنوی جاری شود؛ تدارک دیده شده است.

سمیه مظاهری

انتهای پیام/م

دیدگاه شما