وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 20 آبان 1393 ساعت 17:24   |   کد مطلب: 10817
 آئین های سوگواری به نمایشگاه مد و لباس تبدیل نشوند
محرم و روزهای سوگواری سالار شهیدان از بی بدیل ترین آیین های دینی و ملی ایرانیان است که شور گسترده، آگاهانه و هدفمند مردم به روشنی در آن موج می زند و فضایی انسجام بخش، انگیزه محور و جذاب را برای همه مردم ایجاد می کند.

به گزارش نافع به نقل از رودآور وحید الوندی در یادداشتی نوشت، برگزاری آیین های عزاداری سالار شهیدان علاوه بر کارکردهای غیر قابل انکار فرهنگی و دینی، زندگی مسالمت آمیز، مهر آفرین و امید بخش اقشار مختلف مردم با گرایش ها و تفکرات متنوع را موجب می شود و حس دلنشین همگرایی و همدلی را در میان عموم مردم تقویت می کند.

در این میان اما برخی عادات رفتاری و خرده فرهنگ های ناصحیح که گاهی اوقات ناخواسته و به دلیل ضعف فرهنگی شکل می گیرد، کارکردهای اثر گذار آیین های سوگواری را تحت تاثیر قرار می دهد که غفلت از آنها با روح پیام عاشورا و نهضت حسینی همخوانی ندارد.

این یک امر بدیهی است که بانوان مانند مردان حق شرکت در مراسم و آیین های سوگواری و مرثیه سرایی را دارند و اقامه عزا برای سالار شهیدان مختص به هیچ جنسیت، گروه، قشر و تفکر خاصی نیست اما گاهی بروز برخی بی توجهی های غفلت آمیز، سیمای ظاهری و محتوایی مراسم سوگواری را تحت الشعاع قرار می دهد.

در بسیاری از شهرها و مناطق مختلف کشور، همراه با شرکت گسترده و پرشور مردان در آیین های عزاداری در سطح خیابان ها و معابر عمومی، بانوان نیز حضوری پر رنگ و گسترده دارند اما متاسفانه برخی مظاهر علنی بدحجابی به چشم می خورد که بی شک به روح معنوی مجالس مرثیه سرایی و اقامه سوگواری آسیب وارد می کند.

در حقیقت گاهی حواشی آیین های سوگواری های عمومی در سطح شهرها و مناطق مختلف کشور با اصل محوری پیام عاشورا یعنی فریضه امر به معروف و نهی از منکر نه تنها همخوانی ندارد بلکه خواسته یا ناخواسته، آسیب های فرهنگی را متوجه چنین مراسمی می کند.

کاملاً روشن است که هدف از برگزاری چنین مراسم و آیین هایی، احیا تفکرات و فرهنگ حسینی، تقویت حس حقیقت طلبی و ظلم ستیزی، تقویت نیروی معنوی و اندیشه برای حرکت در مسیر حق، بهره وری حداکثری از احساس عشق به اهل بیت(علیهم السلام) برای تقویت تکلیف محوری و دوری از گناهان به عنوان مهمترین عامل انحطاط و پسرفت انسان ها است و جای سوال و تعجب دارد که چنین آیین هایی با این گونه کارکردهای عظیم با برخی تفکرات سطحی انگارانه و بعضا غفلت آمیز، به سطوح پایین نزول پیدا کند.

این یک حقیقت است که مراسم اقامه عزای حسینی با چنین مسائلی از هم گسستنی نیست اما بروز چنین پدیده هایی جای هشدار دارد تا از گسترش و شیوع آنها با استفاده از ابزار فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمیق، جلوگیری شود.

باید اندکی در این گونه مباحث درنگ و تامل کرد تا آسیب های ضد فرهنگی در حاشیه برخی مراسم متعدد سوگواری، دامنه گسترده تر و فراگیر پیدا نکند و این اصل در میان اقشار مختلف مردم با گرایش های مختلف فکری نهادینه شود که هدف از برپایی آیین های سوگواری در یک بیان کوتاه، زنده نگهداشتن اهداف قیام بزرگ عاشورا است.

همانگونه که مردان موظفند با رعایت اصول محوری و ارزشی زمینه را برای رونق معنوی، محتوایی و ظاهری مجالس سوگواری سرور شهیدان آماده کنند، بانوان به عنوان اثر گذارترین قشر و پیکره فعال جامعه نیز باید ابزاری هدفمند، مقدس و اثر گذار در تحقق اهداف قیام حسینی و کارکرد آیین های عزاداری باشند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما