به گزارش نافع به نقل از همدان پیام، این نخستین و تنها پروژهای نیست که شورای شهر از ناتوانی همدان در اجرای آن میگوید؛ پروژههایی همچون تالار قرآن، اتوبوسهای بی آر تی، موضوع حل مشکل بلندمرتبه سازی و منظر و سیمای شهری، ترافیک، و همه و همه در یک دهه گذشته از سوی مسئولان مطرح شده است که کمتر با حوزه مدیریت شهری درگیر بودهاند و اتفاقاً مدیریت شهری از جمله شورای 9 نفره غیرتخصصی سوم و شورای نیمهتخصصی 15 نفره پر وعده و عید انتخابات سال گذشته از نبود امکان اجرا سخن گفته است.
یک هفته پس از گذشت روز شوراها، اعضای شورا جداگانه نشستهای خبری برگزار کرده و در این چند نشست گذشته هنوز علیرغم تاکیدهای گذشته بر برنامهریزی برای مدیریت شهری به موکلان 700 هزار نفری خود برنامه و خبر و گزارش عملکرد خاصی ندادهاند.
روز گذشته نیز رئیس کمیسیون بودجه نشستی داشت و قصه قطار شهری همدان پس از 5 سال مطرح شدن به راحتی کنار گذاشته میشود و پس از تلاشهای ناموفق متولیان در سال 92، در بودجه سال 93 نیز طرح دیده نمیشود؛ چراکه شورای عالی ترافیک کشور و مشاور طرح به این نظر رسیدهاند که جمعیت همدان به لحاظ طول مسیر و نصاب جمعیتی در جابهجایی انبوهبر ابتدا باید به (اتوبوسهای تندرو) مجهز شود و در مراحل بعد تصمیم به اجرای (منوریل، مترو و...) گرفته شود. درحالیکه شهرداری و شورای اسلامی شهر همدان از منتفی شدن پروژه قطار شهری سخن میگویند اما خجسته نماینده مردم همدان در مجلس میگوید این طرح منتفی نیست و بعد از طرح بی آر تی اجرا خواهد شد.
یکی از وظایف کمیسیون بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر بررسی طرحها و لوایح مربوط به بودجه شورای شهر و شهرداری است. بنابراین شفافسازی بودجه شهرداری و میزان بودجهریزی مطمئناً از آسیبهای مالی و میزان انحرافات موجود جلوگیری خواهد کرد.
رئیس کمیسیون بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در اینباره میگوید: یکی از مهمترین دغدغههای مدیران شهری توسعه پایدار است و برای رسیدن به این توسعه نیازمند تأمین منابع مالی پایدار هستیم. چراکه طبق برنامه پنجم توسعه شهرداریها موظف هستند سهم درآمدهای پایدار خود را نسبت به سال گذشته افزایش داده و به نوعی از سهم درآمدهای ناپایدار کم کنند که تحقق این امر نیازمند آن است که شورای شهر در خصوص درآمد پایدار به صورت ویژه وارد شود.
حسین قراباغی که در جمع خبرنگاران سخن میگفت، معتقد است: واقعبینی در درآمدهای شهرداری موجب کاهش آسیبهای مالی شده و این امر آفت کمتری را در سنوات بعدی به دنبال خواهد داشت.
میزان بودجه امسال در 4 منطقه شهرداری و 17 سازمان مرتبط در مجموع 4 هزار و 544 میلیارد ریال به تصویب رسیده است که نسبت به سال گذشته 95 درصد رشد داشته است.
و بودجه 4 منطقه شهر همدان 356 میلیارد تومان بر اساس پیشنهاد شهرداری بوده است که در نهایت 358 میلیارد تومان از سوی شورای شهر به تصویب رسید.
همچنین اعتبارات عمرانی در سالجاری 75 درصد و اعتبارات جاری 25 درصد بودجه شهرداری را شامل میشود. که در بخش حملونقل سهم از پروژههای عمرانی 47 درصد، برنامهریزی و توسعه شهری 24 درصد و ایجاد امکانات ورزشی 10 درصد است.
رئیس کمیسیون بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان البته به این نکته اشاره میکند که با توجه به نامگذاری سال جدید به عنوان "اقتصاد و فرهنگ" و تاکید مقام معظم رهبری بر حوزه فرهنگ در سالجاری 10 درصد از کل بودجه شهرداری به بخش فرهنگی اختصاص یافته است، چراکه همه مردم شهر نیاز به بودجه فرهنگی دارند و در مجموع 36 میلیارد تومان بودجه برای این بخش در سالجاری در نظر گرفته شده است.
از جمله محورهای این نشست را رشد 93 درصد بودجه عمرانی به نسبت سال گذشته، میزان تخفیفات برای پروانههای ساختمانی، اینکه همدان قابلیت اجرای قطار شهری را ندارد و میزان درصد افزایش بودجه در دفترچه تعرفه عوراض شهرداری یا اختصاص 30 میلیارد تومان برای آسفالتریزی در سطح معابر شهر همدان تشکیل داد.
در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران از دیدگاهتان میگذرد.
درصد انحراف بودجه شهرداری را چگونه پیشبینی میکنید؟
علاوه بر رصد انحراف بودجه به صورت ماه به ماه، عملیات مالی شهرداری 15 هر ماه گزارش میشود. بنابراین گزارش نخستين انحراف بودجه را در پایان ماه به اطلاع شهروندان میرسانیم و امیدواریم این انحرافات از جنس مثبت باشد.
در بودجه امسال چقدر به بحث سرمایهگذاری توجه شده است؟
21 درصد افزایش بودجه در دفترچه تعرفه عوراض سال 93 دیده شده است و بقیه در بحثهای مختلف مانند سرمایهگذاری مد نظر قرار گرفته است. البته با تلاشهای صورت گرفته در کمیسیون سرمایهگذاری و اقتصادی شورای شهر در خصوص جذب سرمایهگذار و پیشنهادات مطرح شده است بنابراین با اقدامات صورت گرفته، افزایش بودجه در بحث سرمایهگذاری و تغییر کاربریهایی مد نظر شهرداری مکلف شده است تا منهای خامفروشی که در برخی از مناطق مرسوم بود بتواند با ارزش افزوده ملکهای خود و سرمایهگذاری درآمد خوبی را برای شهرداری کسب کند.
چه برنامهای برای اتمام پروژههای نیمهتمام دارید؟
در تبصرههای ذیل ماده بودجه، کمیته تخصیص را فعال کردیم، این کمیته اولویتهای پروژههای عمرانی را تعیین میکنند. یعنی اگر قرار باشد پروژه جدیدی را شروع کنیم بر اساس اولویتهای نمایندگان مردم انجام خواهد گرفت.
امسال بودجهای برای ساخت برج ایرانیان در نظر گرفته شده است یا اینکه قرار است این پروژه به صورت مشارکتی ساخته شود؟
پروژه ایرانیان مصوبه دوره دوم شورای اسلامی در 1384 را دارد، در دوره سوم هم با نامه عسگریان شهردار سابق به کمیسیون ماده 5 ارسال شد تنها بحثی که وجود دارد این است که ما زمینهای شهرداری را خامفروشی نکنیم بحث شهرداری هم این بود که از سرمایهگذاری استفاده شود که در ارزش افزوده مشارکت کند و آن سودی که قرار بود مترتب شود برای شهر باشد نه فقط به جیب چند سرمایهگذار، البته نیاز است در این زمینه محاسبات دقیقتری هم صورت بگیرد و به صورت ریزتر به این موضوع پرداخته شود با این تفاسیر زمینی که برای شهر 40 میلیارد تومان با عوارض مترتبه سودآوری داشت با مشارکتی که مد نظر هست حدود 100 میلیارد تومان عاید شهر خواهد شد.
گفته میشود اکثریت اعضا با این طرح مخالف هستند؟
با اصل موضوع سرمایهگذاری کسی مخالف نیست چون کلیات موضوع را رأیگیری کردیم. تنها مکان و ریز محاسبات در کمیسیونهای مرتبط مد نظر بود که دلایل مختلفی را عنوان کردند.
اختصاص بودجه در مناطق 4گانه چگونه در نظر گرفته شده است؟
ما در بودجه، ارزش افزودهای که دولت به شهرداری پرداخت میکند را با هدف کمک به مناطق کمتر توسعه یافته برای مناطق 3 و 4 در نظر گرفتیم. همچنین در مورد تخصیص بودجه برای این مناطق تلاش کردیم از بودجههای ستاد کمکهای درخور توجهی در بحث هزینههای عمرانی و تملکات تخصیص داده شود.
البته در بحث تملکات در منطقه 3 حدوداً 41 میلیارد ریال و منطقه چهار، 42 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده است.
تخفیفات برای پروانههای ساختمانی چگونه پیشبینی شده است؟
هر کسی اقدام به دریافت پروانه ساختمانی کند در 3 ماه ابتدای سال 15 درصد تخفیف، 4 ماه بعدی 10 درصد تخفیف، مابقی تا اول اسفند از 7 درصد تخفیف برخوردار میشوند و این عامل تشویقی باعث شوند که هم روند مستمر و روبه رشدی را داشته باشیم و هم شهروندان تشویق گردند. امیدواریم از ابتدای سال نسبت به پرداخت نقدیهای خود اقدام کنند تا شهرداری در پیمانهایی که منعقد میکند نقدینگی و حساب کار بهتر و جامعتری با پیمانکار داشته باشد.
میزان بودجه اختصاص یافته دولت برای شهردای چقدر است؟
سال گذشته بودجهای برای شهرداری در نظر گرفته نشد، البته قرار بوده کمک 10 میلیاردی تومان در سال 92 از سوی دولت به شهرداری صورت بگیرد که در این سال دولت با توجه به مشکلاتی داشت، توانست 500 میلیون تومان آن را در بحث ناوگان اتوبوسرانی به شهرداری کمک کند. امسال هم دولت هیچگونه کمکی دولت به شهرداری نداشته است.
میزان مطالبات شهرداری از دستگاهها را بیان کنید؟
میزان مطالبات شهرداری از دستگاهها حدوداً 40 میلیارد تومان بود که بخش عمده آن به مطالباتی از اداره دارایی بازمیگردد.
چه برنامهای برای جلوگیری از تخریب باغات و تغییر کاربریها دارید؟
در چند بخش بودجه کاهش داشتیم که یکی از موارد کاهش بحثهای پیشگیرانه بوده است در برخی از بخشها هم موارد تشویقی مانند کمک به ساخت هتلها و هتل آپارتمان در نظر گرفته شده است. در بحثهای پیشگیرانه نیز تعرفه عوارض بالایی برای تغییر کاربری فضای سبز، حفظ باغات و جلوگیری از تخریب فضای سبز شهری در نظر گرفته شده است.
در مورد شفافسازی فعالیتهای اداری شهرداری توضیح دهید؟
این موضوع در بودجه اسمی به صورت مفصل بحث و آنالیز شد، تمام فیشهای حقوقی اعم از کارمندی کارگری، شرکتی و ساعتی به صورت تخصصی بررسی شد تا براساس تخصصها باشد هرچند گزارشهایی مبنی بر اختلاف زیاد رسیده بود و این امر مقداری بیانگیزگی بین کارکنان شهرداری ایجاد کرده بود بنابراین تلاش کردیم بر مبنای چند آیتم که به استاندارهای اداره کار و بر اساس شایستگی و تخصص باشد در نظر گرفته شود.
brt چه زمان قرار است جایگزین قطار شهری شود؟
پس از دریافت مبلغی پول برای اجرای طرح قطار شهری در همدان این طرح شکست خورد. با بررسی که کمیسیون خدمات شهری داشتند در چند جلسه با این نتیجه رسیدند که این طرح در همدان قابلیت اجرا ندارد و طرح جایگزین آن brt بود که کریدور نخست آن در روزهای آینده کلنگزنی شود.
اما نماینده مردم همدان در مجلس همچنان عنوان میکند قطار شهری در دستور کار قرار داد؟
نظر این نماینده مجلس برای ما قابل احترام است ولی آنچه که کارشناسان مرتبط مطرح کردند این بود که اجرای قطار شهری در شهر همدان مردود است. چراکه قابلیت اجرا و اساس کار در این شهر وجود ندارد.
چه میزان بودجه برای طرح آسفالتریزی در نظر گرفته شده است ؟
امسال 30 میلیارد تومان برای آسفالتریزی در سطح معابر شهر همدان در نظر گرفته شده است و پیشبینی شده حدود 155 هزار تن آسفالت در سطح شهر معابر و خیابانها ریخته شود.
یک درصد کل بودجه در راستای کنترل و نظارت بر آسفالتریزی در نظر گرفته شده است و اگر بخواهیم به نهضت آسفالت برسیم طبق برآورد صورت گرفته به 60 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.
در خصوص تغییر کاربری یک زمین در همدان و ایجاد ارزش افزوده برای 2 باشگاه پاس و الوند، چه توضیحی دارید؟
در این زمینه استانداری تغییر کاربریها را انجام داد و برای خالی نبودن عریضه در پایان کار به شورای شهر داده شد، شهرداری به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ماده 5 نخستينبار اجازهای که از ما گرفت قرار شد دست نگه دارند، اما در نهایت تغییر کاربری در نقطه خوب شهر برای حفظ این 2 تیم ایجاد کردند.
دیدگاه شما