وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 14 فروردين 1393 ساعت 07:54   |   کد مطلب: 6428
از تماس مصدوم با «ندای امداد» تا اعزام ناجیان امداد همدان
در کشیک‌های 24 ساعته نوروزی، پس از برقراری هر تماس با ندای امداد جمعیت هلال‌احمر، تب و تابی در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات‌های فوریتی این جمعیت برای حفظ زمان طلایی نجات جان یک انسان به راه می‌افتد.

 

به گزارش نافع به نقل از فارس، می‌توان از حجم بسیاری از خسارت‏‌های جانی و مالی حین و پس از وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی، با مدیریت مناسب منابع، سرعت عمل بالا، تقسیم وظایف و ایجاد هماهنگی‏ بین همه دستگاه‌های اجرائی و امدادرسان تا حد زیادی کاست.

تجربه نشان می‌دهد اگر لایه‏‌های اطلاعاتی در شرایط خاص بحرانی به طور صحیح و علمی در اختیار مدیران ستادی و صف قرار گیرد، می‏‌تواند اجرای مراحل مختلف عملیات امداد و نجات را تسهیل کرده و خسارات مالی و جانی حین و پس از وقوع حوادث را کاهش داد.

یکی از راهکارهایی که در این زمینه به کار برده شده، فعال‏سازی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات‏‌های فوریتی (Emergency Operation Center یا به اختصار EOC) است.

واحد EOC در جمعیت هلال‌احمر استان همدان از سال 1388 با هدف تسریع در عملیات‌های امدادی و خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم آسیب دیده در حوادث طبیعی و غیر طبیعی، تشکیل و تجهیز شد.

با هدف آشنایی با ساز و کار فعالیت این واحد که در ایام تعطیلات نوروزی روزهای پر کارتری را می‌گذراند به سراغ مسئولان جمعیت هلال احمر استان همدان رفتیم.

کارشناس مسئول کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان، با بیان اینکه در چنین مراکزی همه اطلاعات از قبیل تخمین میزان خسارات منطقه‌ای، وسعت مناطق عملیاتی، لایه گسل‌ها و نقاط خطرپذیر، آدرس‏‌ها و شماره تلفن‏‌های ضروری، اطلاعات اقلام انبارها، تجهیزات و ادوات سنگین و سبک و ناوگان ترابری، ارتباطات رادیویی و مخابراتی، نیروی عملیاتی و منابع در اختیار فرماندهان ستادی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: با پایش و تحلیل کلیه اطلاعات، بهترین تصمیم و برنامه‏‌ریزی برای انتقال به مدیران میانی اخذ شده و در نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین خدمات به حادثه‏ دیدگان ارائه می‌شود.

محمد فضلی از فعال‌سازی خط 112، ندای امداد جمعیت هلال‌احمر استان همدان از سال 92 و امکان تماس رایگان از تمام نقاط استان با مرکز پیام مستقر در این واحد برای اطلاع رسانی حادثه و به تبع آن اعزام نیروهای امدادی از نزدیک‌ترین پایگاه به محل حادثه خبر داد و افزود: هم اکنون مکالمات صوتی همه افراد تماس گیرنده، شماره تماس و زمان تماس آنها در سرور 112 ضبط شده و قابل بازیابی است.

وی یکی دیگر از مزایای این سیستم را تلفن گویای امدادی آن دانست و گفت: همه هم استانی‌ها می‌توانند پس از شماره‌گیری تلفن 112 و انتخاب گزینه مورد نظر، اطلاعات امدادی مورد نیاز خود را در زمینه‌های مختلف دریافت کنند.

فضلی با بیان اینکه در این سامانه پاسخگویی، امکان اشغال شدن خط 112 وجود ندارد، از وجود چهار خط داخلی روی چهار دستگاه voip خبر داد و اظهار کرد: به این ترتیب مدت انتظار در ایجاد ارتباط به علت تماس قبلی کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: به علت عدم فرهنگسازی مناسب در استفاده از خط 112، هنوز با مشکلات زیادی از جمله مزاحمت‌های تلفنی بسیار زیاد و تماس‌های غیر مرتبط با فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر مواجه هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز از جمله مزایای فعالیت واحد EOC  را جمع‌آوری اطلاعات یکپارچه از منابع موثق، جمع‌آوری اطلاعات آماری حوادث کل استان در یک بانک اطلاعاتی و امکان گزارش‌گیری از آنها در هر بازه زمانی و نیز تشخیص مناطق حادثه‌خیز استان نام برد.

بهروز کارخانه‌ای استفاده از داده‌های مرکز کنترل و هماهنگی EOC را در صورت تصمیم‏‌گیری علمی و هماهنگی‏ میان دستگاه‏‌های پشتیبان، گام مؤثری در راستای تسهیل عملیات امداد و نجات و در نهایت موجب تسریع در امداد‏رسانی به حادثه‌دیدگان در حوادث مختلف دانست.

وی با بیان اینکه مرکز کنترل و هماهنگی عملیات‏‌های فوریتی از بخش‏‌های مختلفی از جمله اتاق تصمیم‏‌گیری بر اساس ICS (سامانه‏ فرماندهی حادثه ستادی) تشکیل شده است، گفت: در این شبکه با توجه به ساختار برنامه‌ریزی شده، از نیرو‌های متخصص، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‏‌افزاری، نیروهای هماهنگ‏ کننده با هدف برقراری ارتباط داخلی و تبادل اطلاعات بین بخش‏‌ها و نمایش اطلاعات و نظارت بر ورود و خروج‏‌های صورت گرفته، کارشناسIT  با هدف کنترل مسیرهای شبکه و پردازش داده‌ها و کنترل نرم‏‌افزارها و سخت‏‌افزارها و ارتباط با خارج از مرکز، اپراتور تایپ و تکثیر جهت تایپ نامه‏‌ها و ثبت مکاتبات دریافتی و ارسالی و اپراتور بایگانی اطلاعات به منظور جمع‌آوری اطلاعات و بایگانی در بانک اطلاعات مرکز و ذخیره آن در حافظه‌های خارجی استفاده می‌شود.

کارخانه‌ای واحد EOC را به منزله چشم امدادی جمعیت هلال‌احمر و یکی از بازوهای مدیریت در حوادث دانست و تعامل و هماهنگی با سایر نهادهای خدمت‌رسان از جمله نیروی انتظامی، آتش نشانی، اورژانس و... هنگام وقوع حوادث، ثبت فوری حوادث با جزئیات کامل در سامانه اینترنتی 112، برقراری ارتباط بیسیم با سایر شعب استان و نیز مراکز کشیک سایر استان‌ها، درخواست پرواز بالگرد در مواقع اضطراری از سازمان امداد و نجات، برگزاری جلسات مختلف آموزشی برای مسئولان امداد شعب استان و ایجاد هماهنگی‌های لازم با هدف بهبود روند فعالیت‌های امدادی را از دیگر وظایف این واحد کلیدی برشمرد.

مرکز کنترل و هماهنگی عملیات‌های فوریتی جمعیت هلال احمر استان همدان در ایام تعطیلات نوروزی و اجرای طرح ملی امداد نوروزی با همت نجات‌گران و کارکنان این جمعیت در محورهای مواصلاتی منتهی به استان همدان، به صورت 24 ساعته فعال بوده و با به کارگیری یک نفر کارشناس مسئول کنترل و هماهنگی عملیات، چهار نفر اپراتور خط 112، یک نفر مسئول سامانه ثبت اطلاعات حوادث به نشانی اینترنتی www.raro.ir، یک نفر کارشناس ارتباطات رادیویی و یک نفر کارشناس مستندسازی اطلاعات حوادث، گام مهمی در راستای حفظ زمان طلایی نجات جان حادثه دیدگان بر می‌دارد.

علاوه بر آن در 9 شعبه جمعیت هلال احمر در شهرستان‌های استان همدان نیز در هر شبانه روز یک نفر به منظور هماهنگی و اعلام گزارش حوادث به این مرکز مستقر هستند.

دیدگاه شما