وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 25 اسفند 1392 ساعت 11:46   |   کد مطلب: 6156
پیام های آموزشی نیروی انتظامی
پيام‌هاي آموزشي با موضوع پيشگيري از حوادث چهارشنبه‌ي آخر سال 

 

به گزارش نافع،

الف) پيام‌هاي كوتاه آموزشي با موضوع اعتياد به مواد مخدر:

 آيا نگاه دختربچه‌اي كه در حسرت يك نگاه مهربانانه از پدر معتاد خود مي‌سوزد، براي عبرت‌آموزي كافي نيست؟
 لذت مصرف مواد مخدر ماندني‌تر است يا ذلت آن؟
 آيا با اعتياد مجالي براي «خوب بودن» باقي مي‌ماند؟ راه خوب بودن و خوب ماندن را بر خود نبنديم؟
 اعتياد ميراث شوم ما براي آيندگان خواهد بود؛ اگر تربيت صحيح فرزندان خود را به ديگران واگذاريم.
 آن كس كه در ابتداي مسير اعتياد احساس بزرگي مي‌كند، ديري نمي‌پايد كه حقارت را احساس كند.
 هر آن چه در بهار زندگي زيبا جلوه مي‌كند، با خزان اعتياد به زشتي مي‌گرايد.
 اعتياد جلوه‌هاي زيباي زندگي را به يغما مي‌برد.
 اعتياد سرمنشاء بسياري از آشفتگي‌ها و از هم گسيختگي‌هاي اجتماعي است.
 در پسِ شادي كاذبي كه با مصرف مواد روانگردان به دست مي‌آيد، دنيايي از غم و اندوه نهفته است.
 فشار گروه دوستان و همسالان، يكي از عوامل مهم‌ مصرف مواد اعتيادآور در سن نوجواني است.
 در فرزندانمان اين باور را ايجاد كنيم كه «مصرف مواد اعتيادآور، شرط شاد بودن نيست؛ اما بزرگ‌ترين آفت براي آن، هست».
 تلاش براي تجربه كردن مصرف مواد مخدر، مثل بازي و سرگرمي است؛ اما بازي با دم شيري گرسنه.
 كدام معتاد مصرف مواد مخدر را به نيت معتاد شدن شروع كرده است؟
 خانواده مهم‌ترين و اساسي‌ترين نقش را در پيشگيري از اعتياد جوانان به مواد مخدر ايفا مي‌كند.
 آيا معتادي را مي‌شناسيد كه در تربيت فرزندان خود موفق بوده باشد؟
 براي پيشگيري از اعتياد عزيزانمان، به دانش و مهارت نيازمنديم.
 براي مصون ماندن در برابر اعتياد، اعتماد بي‌جا نكنيم؛ حتي به خودمان!
 آيا تا به حال به رابطه‌ي بين اعتيادِ افراد و سرنوشت فرزندانشان انديشيده‌ايم؟

ب) پيام‌هايي در ارتباط با نقش والدين در پيشگيري از انحراف جوانان و نوجوانان:

 نوجوان ما بيشتر به «سرمشق» نيازمند است، تا «عيب‌جويي».
 زمينه‌ي بسياري از انحرافات نوجوانان، از طريق تماشاي فيلم‌هاي غير اخلاقي و محرك در خانواده به وجود مي‌آيد.
 جوانان و نوجواناني كه توانايي «نه گفتن» به پيشنهادهاي غيراخلاقي را دارند، از آلوده‌‌شدن به انحرافات اجتماعي مصون مي‌مانند.
 همان‌طور كه «نه گفتن» را از كودكي به فرزندانمان مي‌آموزيم، اجازه دهيم «نه شنيدن» را نيز به خوبي تجربه كنند.
 جواناني كه در دوره‌ي كودكي يا نوجواني، قرباني خشونت شده‌اند، بيشتر در معرض ابتلا به پرخاشگري و رفتارهاي خشونت‌بار هستند.
 كساني كه محبت كافي از والدين خود دريافت نكرده‌ و در معرض خشونت قرار داشته‌اند، مستعدترين افراد براي بروز رفتارهاي پرخطر هستند.
 تأثير منفي كنترل بيش از حد فرزندان، كمتر از كنترل نكردن و عدم نظارت بر آنان نيست.
 براي مصون ماندن فرزندان خود از آسيب‌هاي اجتماعي، مهارت رفتار قاطعانه را به آنان بياموزيم.
 فرزندان خود را در انتخاب دوستان شايسته ياري كنيم.
 افراط در ملامت و سرزنش، آتش لجبازي و سركشي را شعله‌ور مي‌سازد.
 براي انتقاد كردن از نوجوانان، ابتدا بايد به دنبال يك نكته‌ي مثبت براي تعريف و تمجيد باشيم، چرا كه انتقاد به تنهايي باعث بيگانه شدن نوجوان با والدين مي‌شود.
 فرزندان خود را از محبت سيراب كنيم، تا به محبت‌هاي دروغين دل نبندند.
 زمينه‌ي بروز آسيب‌هاي اجتماعي، بيشتر در خانواده‌هاي پر تنش فراهم مي‌گردد.
 آسيب‌پذيري كودكان بعد از طلاق را جدي بگيريم.
 هنگامي كه محيط خانه ناامن باشد، خيابان جايگزين خانه مي‌شود و شيادان جايگزين پدر و مادر.
 با آسيب‌هاي نهفته در اينترنت كه تهديدكننده‌ي امنيت و سلامت فرزندانمان است، بيشتر آشنا شويم.
 براي برآورده نمودن نيازهاي روحي فرزندان خود برنامه‌ريزي كنيم.
 مشروبات الكلي، محيط خانه را ناامن، حرمت‌ها را شكسته، غيرت را طرد و لاابالي‌گري را تجويز مي‌كند.
 براي پيشگيري از انحراف فرزندان خود، مراقب انس گرفتن و خلوت نمودن آنان با همسالانشان در رفت و آمدهاي خانوادگي باشيم.
 اگر مي‌خواهيم فرزندانمان ارزش‌هاي مورد نظر ما را رعايت كنند، بايد خود به آن ارزش‌ها پايبند باشيم.
 براي پاسخگويي به سؤالات دوران بلوغ فرزندانمان، نيازمند كسب آمادگي و مهارت‌ هستيم.
 براي برقراري ارتباط مثبت با فرزندان نوجوان خود، ناگزير از شناخت ويژگي‌هاي شخصيتي، عاطفي و رواني آنها هستيم.
 آيا مي‌دانيد... روش تربيتي مؤثر در مورد يك نوجوان، ممكن است براي نوجوان ديگر آسيب‌زا باشد؟
 تمايل نوجوانان به كسب استقلال در اوايل و اواسط دوران نوجواني كاملاً طبيعي است.
 برقراري رابطه‌ي صميمانه با جوانان و نوجوانان، به آنها كمك مي‌كند تا از بيان مشكلاتشان در مقابل بزرگ‌ترها نهراسند.
 براي پيشگيري از آسيب‌پذيري فرزندانمان، دوستان‌شان را بهتر بشناسيم.
 توهين و خشونت در خانواده موجب قطع روابط عاطفي بين اعضاي آن مي‌شود.
 مشاجره در برابر ديدگان فرزندان، آسيب‌پذيري آنان را به دنبال خواهد داشت.
 فرزندان، متعلق به دوران نوجواني ما نيستند؛ تمايلات دوران نوجواني خود را به آنان تعميم ندهيم.
 سايه‌ي بحران‌هاي زندگي مشترك زن و شوهر بر كودكان، اين مفهوم را به آنها منتقل مي‌كند كه بزرگسالي و پدر و مادر شدن يعني دردسر، نگراني و ...
 مقايسه نمودن، روش مناسبي براي تربيت نيست.
 وعده‌هاي توخالي، فرندانمان را از ما دور مي‌كند.
 با رعايت حقوق ديگران، الگوي عملي مناسبي براي فرزندان خود باشيم.
 با تشويق به موقع رفتارهاي مثبت فرزندان خود، عزت نفس را در آنها تقويت كنيم.

ج) پيام‌هاي كوتاه آموزشي با موضوع فرهنگ ترافيك:

 با رعايت حق تقدم عبور، ضمن بالا بردن ضريب ايمني، فرهنگ خود را به نمايش مي‌گذاريم.
 تفاوت زمان در رانندگي شتابزده و رانندگي با سرعت مطمئن، بيش از چند دقيقه نیست.
 هر تصادفي قطعاً زاييده‌ي يك تخلف رانندگي است.
 رانندگي بدون خطر، با وسيله‌ي نقليه‌ي سالم مقدور است.
 خستگي بيش از حد يا خواب‌آلودگي، منشاء بسياري از تصادفات مرگبار است.
 مكالمه با تلفن همراه يا خوردن و آشاميدن در هنگام رانندگي، مي‌تواند منجر به كاهش تمركز حواس و بروز فاجعه شود.
 فرصت كم را با سرعت زياد جبران نكنيم.
 عدم رعايت فاصله‌ي ايمني، با وجود ترمز A.B.S هم خطرآفرين است.
 احتياط و گذشت را در هنگام رانندگي فراموش نكنيم.
 مهارت، احتياط و گذشت؛ سه ويژگي خوب، براي راننده‌ي خوب
 كارآمد بودن كمربند ايمني خودرو، در همه‌ي دنيا به اثبات رسيده است؛ نسبت به استفاده از آن، شك نكنيم.
 با بستن كمربند ايمني، استفاده از آن را براي نسل آينده نهادينه كنيم.
 گذشت را در رانندگي، جايگزين لجاجت كنيم.
 رعايت قوانين و مقررات رانندگي، از مهم‌ترين شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي و نشانه‌ي فرهنگ بالاي ملي است.
 توجه به حقوق عابرين پياده، نشانه‌ي نوع‌دوستي و تعالي فرهنگ است.
 سختي استفاده از كلاه‌ ايمني، در مقابل لذت سلامتي حاصل از آن بسيار ناچيز است.
 تردد موتورسيكلت در پياده‌رو علاوه بر جرم ‌بودن، مصداق بارز تضييع حقوق ديگران است.
 استفاده از پل عابر پياده با در نظر گرفتن سلامتي، آرامش و امنيت حاصل از آن سخت نيست.
 اهميت دادن به نقاط كور خودرو، موجب كاهش خطر تصادف مي‌شود.
 آيا مي‌دانيد؛ قدرت بينايي راننده در شب، يك ششم روز است؟
 بر اساس شواهد تجربي، رانندگاني كه از تلفن همراه استفاده مي‌كنند، چهار برابر بيشتر از رانندگان ديگر در معرض خطر تصادف هستند.
 مدت زمان عكس‌العمل راننده‌اي كه با تلفن همراه صحبت مي‌كند، در مقايسه با ساير رانندگان سه برابر افزايش مي‌يابد.
د) پيام‌هاي كوتاه آموزشي با موضوع مشاركت مردم در برقراري امنيت:
 هوشياري مردم در برابر مجرمان، از حضور مقتدرانه‌ي پليس هم كارآمدتر است.
 همبستگي ميان مردم و پليس، تضمين كننده‌ي‌ انضباط اجتماعي است.
 مهم‌ترين شرط پايداري امنيت در هر جامعه‌اي، مشاركت مردم با پليس مي‌باشد.
 با رعايت قوانين و مقررات، پليس را در ارائه‌ي خدمات انتظامي ياري نماییم.
 نقش خود را در تولید امنیت ناچیز نشماریم.
 مهم‌ترين مؤلفه‌ي برقراري امنيت توسط پليس، برخورداري از اعتماد مردم است.
 امنيت جز با قانون‌مداري حاصل نمي‌شود.
 با عمل به قوانين و مقررات، در جهت تعالي فرهنگ جامعه خود بكوشيم.
 مهم‌ترين پشتوانه براي اقتدار پليس، اعتماد مردم است.
 دستاورد اقتدار پليس= امنيت براي همگان؛ به جز تبهكاران
 بي‌تفاوتي نسبت به بروز جرم، خدمت به ظالم است و خيانت به مظلوم
 نسبت به ارزش‌ها و هنجارهاي جامعه‌ي خود حساس باشيم.
 تفاوت بین قانون‌مداري و قانون‌گريزي، تفاوت بین امنيت و ناامني است.
 پليس به راحتي قادر به برقراري امنيت است؛ به شرط اراده‌ي مردم

ه) نمونه پيام‌هاي كوتاه آموزشي ويژه‌ي دانش‌آموزان:

 روابط اجتماعي و خانوادگي خود را ناخواسته فداي اينترنت نكنيم.
 در دنياي اينترنت، هركس مي‌تواند هويتی متفاوت با شخصيت واقعي خود داشته باشد!
 جوانان و نوجواناني كه از توانايي «نه گفتن» به پيشنهادهاي غيراخلاقي برخوردارند، از آلوده‌‌شدن به انحرافات اجتماعي مصون مي‌مانند.
 بسياري از انحرافات با رودربايستي و ناتواني در «نه‌گفتن» آغاز مي‌شود.
 رد پيشنهاد غلط ديگران را براي خود موفقيت بدانيم.
 انتخاب دوست خوب، موفقيتي بسيار بزرگ در زندگي است.
 توجه به وضعيت خانوادگي افراد در انتخاب آنان به عنوان دوست، موضوعي است كه هيچ جوان عاقلي آن را ناديده نمي‌گيرد.
 يكي از نكات مهم در انتخاب دوست، پرهيز از صميمي شدن با افراد، در ابتداي آشنايي است.

و) نمونه پيام‌هاي كوتاه آموزشي با موضوع پيشگيري از سرقت خودرو و وسايل داخلي آن:

 اتومبيل خود را در مکان‌های خلوت و تاريك، يا در يك نقطه به¬مدت طولاني پارك نكنيد.
 قبل از ترك اتومبیل خود، دقت كنيد شيشه‌هاي آن پايين و يا درهاي آن باز نباشد.
 قفل نمودن درها و استفاده از تجهيزات ايمني و بازدارنده حتي در داخل پاركينگ نيز ضروري است.
 وجود اسناد و مدارك و اشياء لوكس در داخل خودرو، سارقان را به سرقت خودروي شما تحريك مي‌كند.
 اعتماد بي‌جا در واگذاري سوئيچ به افراد ناشناس، يكي از عوامل سرقت اتومبيل است.
 هرگز از افراد ناشناس خوراكي و آشاميدني قبول نكنيد. چرا كه مسموم نمودن قرباني با مواد بيهوش‌كننده، یکی از روش‌های مورد استفاده‌ي سارقان مي‌باشد.
 در مقابل سارقان حرفه‌اي كه از پوشش‌های خانوادگي براي عمل تبهكارانه‌ي خود استفاده مي‌كنند، هوشيار باشيد.
 طمع رانندگان براي دريافت كرايه‌ي بيشتر و قبول پيشنهاد براي تردد در مسيرهاي خلوت و دور‌افتاده، از عوامل سرقت به عنف خودرو مي‌باشد.
 هيچ‌گاه به اعتبار اين‌كه كودكي در خودرو نشسته، اتومبيل روشن را ترك نكنيد.
 قبل از خريد خودرو نسبت به انجام استعلام‌هاي لازم از كارشناسان اقدام نماييد.
 در اولين فرصت ممکن نسبت به ثبت شماره‌ي ‌اموالِ لوازم داخل اتومبیل‌تان اقدام نماييد.
 هنگام باز و بسته كردن درِ پاركينگ، نسبت به خاموش نمودن موتور، برداشتن سوئيچ و قفل نمودن درهاي خودرو اقدام نماييد.
 سعي كنيد كليد درها و سوئيچ استارت با هم متفاوت باشند.
 از در اختيار قراردادن سوئيچ به آشنايان و تعميركاران فاقد صلاحيت خودداري نماييد.
 در مواجهه با صحنه‌سازي‌ها و ايجاد نزاع‌هاي ساختگي تبهکاران كه با هدف سرقت خودروي افراد صورت مي‌گيرد، هوشيار باشيد.

ز) نمونه پيام‌هاي كوتاه آموزشي با موضوع پيشگيري از جيب‌بري:
 به یاد داشته باشیم؛
ازدحام جمعيت اگر چه فرصت ارتكاب جرم را از زورگيرها مي‌گيرد؛ اما براي جيب‌برها و كف‌زن‌هاي حرفه‌اي ايجادِ فرصت مي‌كند؛
 جيب‌برهاي حرفه‌اي را دست كم نگيريم.
 بي‌دقتي و عدم تمركز در نگهداري كيف پول در مكان‌هاي پرازدحام، يعني فرصت دادن به جيب‌برها.
 حمل پول زياد در دو مكان ريسك محسوب مي‌شود:
1) مكان‌هاي پرازدحام 2) مكان‌ها و مسيرهاي خلوت.
 از شمارش پول در انظار عمومي خودداري نماييد.
 كيف پولي كه بخشي از آن بيرون از جيب باشد، موجب وسوسه¬ي تبهكاران مي‌شود.
در مكان‌هايي مانند مترو و اتوبوس درخواست افراد را براي خرد كردن پول و نظاير آن نپذيريد.
 از قرار دادن تمام پول خود در يك جيب خودداري كنيد.
 پول خود را در جيبي قرار دهيد كه تشخيص و دسترسي به آن توسط جيب‌برها به راحتي ميسر نباشد؛ جيب‌هاي بغل كت، كاپشن، پالتو و مانتو، جيب‌هاي مطمئني نيستند.
 برخي از حوادثي كه افراد محو تماشاي آن مي‌شوند، ساخته و پرداخته‌ي جيب‌برهاي حرفه‌اي هستند.
 هرگاه احساس مي‌كنيد افرادي به‌صورت غير عادي نزديك شما ايستاده يا نشسته‌اند يا شما را هُل مي‌دهند، بيشتر مراقب جيب و كيف خودتان باشيد.

ح) نمونه پيام‌هاي كوتاه آموزشي با موضوع پيشگيري از حوادث چهارشنبه‌ي آخر سال:
 به هيجاني كه حسرت در كمين آن است، نزديك نشويم.
 وحشت ديگران را دستمايه‌ي شادي خود قرار ندهيم.
 اجازه ندهيم بهار خاطره‌اي اندوهبار را برايمان تداعي كند.
 نظارت بر رفتار فرزندان خود را جدي بگيريم.
 احترام به حقوق هم¬نوعان خود را فراموش نكنيم.
 به فرجام اشتباهات خود بينديشيم.
 بذر ترس و وحشت را در زمينِِ چه كسي مي‌پاشيم؟
 شادي كنيم؛ بدون آزار ديگران.
 شادي و نشاط با بيم و حسرت سازگاري ندارد.
 رفتارهاي پُرخطر را تفريح به شمار نياوريم.
 آيا صداي نابهنجار، از در و ديوار خانه‌ي بيماران و سالمندان نفوذ نمي‌كند؟
 به رفتارهاي نابهنجار، لباس سنت‌گرايي نپوشانيم.

 معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان – مرکز اطلاع رسانی و افکار عمومی

دیدگاه شما