وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 23 اسفند 1392 ساعت 20:07   |   کد مطلب: 6118
گفت وگویی با نازنين فراهاني از فیلم های در اکران
نازنين فراهاني را سالهاست مي شناسيم كه در سينما نقش هاي خاص بر عهده داشته، اين بازيگر همكاري با كارگردان هايي چون: رخشان بني اعتماد، اصغر فرهادي، تهمينه ميلاني و ايرج كريمي را در كارنامه دارد.

 

به گزارش نافع به نقل از باشگاه خبرنگاران، نازنين فراهاني را سالهاست مي شناسيم كه در سينما نقش هاي خاص بر عهده داشته، اين بازيگر همكاري با كارگردان هايي چون: رخشان بني اعتماد، اصغر فرهادي، تهمينه ميلاني و ايرج كريمي را در كارنامه دارد، اما در چند سال اخير همكاري اش با فرزاد موتمن، كيانوش عياري انگار او را به جايگاهي كه مستحقش بوده رسانده، وي در حال حاضر مقابل دوربين كمال تبريزي بازي دارد، ضمن اينكه در فيلم علي احمد زاده «مهموني كامي» هم بازي تحسين برانگيزي از خود به نمايش گذاشته است:

خانم فراهاني چه خبر؟

در فيلم جديد آقاي كمال تبريزي بازي دارم.

پس كرمان هستيد؟

- بله تازه رسيدم، تا به حال هم به كرمان نيامده بودم، هنوز هم فرصت نكردم در شهر گشتي بزنم، تا ببينم روزهاي آينده چه مي‌شود.

در اين فيلم چه نقشي بر عهده داريد؟

-نقش استاد دانشگاه و بيشتر از اين هم نمي توانم توضيح بدهم. (با خنده)

پيش از اين با كمال تبريزي همكاري نداشتيد؟

-متأسفانه خير، وقتي آقاي تبريزي را ديدم به نظرم بسيار انسان مثبت و خوش برخوردي آمدند.
اميدوارم همكاري خوبي باشد

دردسرهاي شيرين به نظر مي آيد فضاي فان و كمدي داشته باشد؟

- خير، فيلم كمدي نيست

امسال به غير از «خانه پدري» بعيد مي دانم در جشنواره فيلمي داشتيد...

-«ترانه شرقي» را به كارگرداني احسان صديقي كه در همدان فيلمبرداري شد كار كردم كه به جشنواره راه پيدا نكرد. فيلم «مهموني كامي» را هم كه همه در جريان هستند.

«خانه پدري» موجي در جشنواره به وجود آورد و اكثر مخاطبان از كيفيت اين فيلم راضي بودند. به گونه اي كه با هر كسي صحبت مي كرديم از اينكه اين فيلم نتوانست در بخش مسابقه جاي بگيرد اظهار تأسف مي كرد...

- به هر حال بسيار خوشحال شديم از اينكه اين فيلم فرصت نمايش  پيدا كرد. چرا كه تقريباً از نمايش اين فيلم نااميد شده بوديم و چنين اتفاقي در جشنواره براي اين فيلم بسيار باعث خوشحالي همه گروه بود، اما همانطور كه گفتيد انتظار داشتيم فيلم در بخش مسابقه قرار بگيرد.

 خصوصاً بعد از تغييرات در ارشاد تفكر ما اين بود كه فيلم در بخش رقابتي حاضر باشد، البته دلايلشان هم مبني بر اينكه فيلم قبل تر در فستيوال ونيز نمايش داشته، اصولي بود اما در هر صورت مي توانست اتفاق ديگري هم براي اين فيلم بيفتد. مگر ما چند كيانوش عياري در سينماي ايران داريم؟ حداقل به خاطر ظلمي كه در اين 3 سال در حق عوامل شده بود و به احترام آقاي عياري اين فيلم در بخش مسابقه قرار مي گرفت. كاملاً قوانين را مي پذيرم، اما بعضي از كارگردانها بر گردن سينماي ايران حق دارند و جالب اينكه هرجا در جشنواره حاضر مي شويم از كيفيت اين فيلم صحبت مي شد.

دقيقاً. منتقدان و اهالي رسانه و سينماگران متفق القول به اين فيلم 3 يا 4 ستاره مي دادند...
- خب اين براي جشنواره اصلاً خوب نيست. فيلمي كه در بخش خارج از مسابقه نمايش داده شده بهترين فيلم از ديدگاه مخاطب خاص و عام باشد؟!  من امسال همه فيلم ها را نتواستم ببينم اما همانقدر را هم كه ديدم هيچ كدام از آنها كيفيتي به اندازه «خانه پدري»  نداشت.

جشنواره امسال را چطور ديديد؟

- چون همه فيلم ها را نديدم اجازه بدهيد نظري ندهم.

راستي چرا فيلم «مهموني كامي» حتي در بخش تجربه يا نوعي نگاه به نمايش درنيامد؟ اتفاقاً اين فيلم را منتقدان زيادي دوست داشتند؟

-من از جمله بازيگراني نيستم كه از همه فيلم هايي كه كار مي كنم دفاع كنم. چون با بعضي از فيلم ها به دلايل شخصي همكاري مي كنم. دلايل شخصي مثل: انگيزه مالي، وسوسه كار كردن يا اينكه صرفاً نقش را دوست داشته باشم. ممكن است بعضي از فيلم ها فيلمنامه بدي داشته باشد اما من برخي از اين پيشنهادها را هم قبول مي كنم.

چرا؟

-چون ديگر موافق با گزيده كاري نيستم. گزيده كاري براي من ارزش به حساب نمي آيد. يعني در چند سال گذشته كه كم كار بودم، اين كم كاري براي من ارمغاني نداشت، كم كاري ام نه براي خودم حسن بود و نه براي همكارانم ضرر. لذا تصميم گرفتم كار كنم. فيلم «خانه پدري» كه در جشنواره حاضر بود اصلاً احتياجي به دفاع ندارد، اما من از فيلم «مهموني كامي» تمام قد دفاع مي كنم. چرا كه اين فيلم هم فيلمنامه داشت هم كارگرداني و هم‌بازي هاي بسيار روان. من فكر مي كنم بسيار در حق اين فيلم اجحاف شد. خيلي از فيلم ها در جشنواره امسال از خطوط قرمز عبور كردند اما در نهايت و پايان فيلم تطهير مي شدند.

تطهير به چه معني؟

- به اين معني كه در پايان فيلم نتيجه اخلاقي درست مي گرفتند و همين نتيجه گيري درست باعث پذيرفتن فيلم توسط مسؤولان شد، اما فيلم «مهموني كامي» اين گونه نيست، نتيجه گيري فيلم را به مخاطب واگذار مي‌كند. وقتي فيلمي معضل اجتماعي را بيان مي‌كند و در كنار آن آدم هاي بد را نشان مي دهد اما در عين حال همه آدم هاي بد، به سزاي اعمالشان مي رسند چنين فيلم هايي را كاملاً طبيعي است كه ارشاد مي پذيرد. چرا كه از نظر آنها وقتي آدم هاي بد به سزاي اعمالشان برسند فيلم خوب است اما در فيلم «مهموني كامي» وضعيت اين گونه نيست. اين فيلم طرح مسئله مي‌كند. و مشكل نسل جوان كه به آن گرفتارند روايت مي شود.

 نمي دانم مسؤولان چرا با طرح مشكل و معضلات جامعه مسئله دارند؟ تا كي بايد بگوييم چنين معضلاتي در كشور وجود ندارد. و به خودمان اينطور بقبولانيم كه اگر هم چنين مشكلي وجود دارد تعداد كمي از افراد اجتماع درگير آن هستند؟ «مهموني كامي» از آن دست فيلم هايي است كه نه قضاوت مي‌كند و نه نتيجه گيري، يك پوچي در اين فيلم جاري است كه به نظر من مشكل بسياري از جوان هاي امروز ماست. به نظر من اين خود كافي است كه تماشاگر چنين فيلمي را قضاوت كند و اگر پايان فيلم به نظرش بد است براي خودش تصميمي اتخاذ كند. اينكه چنين فيلمي را توقيف كنيم و فيلم در كشوي كارگردان خاك بخورد به نظر من تصميم درستي نيست.

 من هدف كارگردان فيلم را از ساخت اين فيلم مي دانم. مي دانم كه مي خواست با اين فيلم پيام اجتماعي مهمي را گوشزد كند. اين فيلم با سرمايه شخصي اين جوان ساخته شده و با هزار بدبختي سرمايه را جور كرد تا بتواند اين فيلم را بسازد. عوامل اين فيلم بدون دستمزد و بدون كوچكترين چشم داشتي با فيلم همكاري كردند.كارگردان اين فيلم اصلاً پولدار نيست!

فيلم «مهموني كامي» را براي طيف گسترده اي از مخاطبان نمايش داديم همه با فيلم ارتباط برقرار كردند، اين يعني كيفيت  فيلم قابل قبول بود. حتي براي مخاطبان عام و مردم عادي هم اين فيلم نمايش داده شده. همه از كيفيت  فيلم راضي بودند پس چرا بقيه مردم نبايد  فيلم را ببينند اين فيلم تلنگري به ذهن مخاطب مي زند. چرا فكر مي كنيم با نمايش اين فيلم قصد خرابكاري در سطح جامعه داريم. از ديد ديگر هم مي توان نگاه كرد، شايد كارگردان فيلم درصدد رفع اشكال بوده و به اصلاح جوانان نگاه مي‌كند.

اينكه از اقوام آقاي احمدزاده هستيد دليل نيست كه از اين فيلم دفاع مي كنيد؟

-خير (مي خندد) واقعاً مي گويم فيلم «مهموني كامي» فيلم خوبي است

خانم فراهاني بگذريم، از «دل بي قرار» كه اين روزها بر پرده اكران داريد صحبت كنيم.. واقعاً كدام بخش از عناصر  فيلم براي شما جذابيت داشت؟

-«دل بي قرار» جزو فيلم هايي است كه من به خود نقش كه به نظر من جاي كار داشت فكر مي كردم. آن مقطع به لحاظ مالي و روحي نياز داشتم در اين فيلم كار كنم. البته مي دانستم نتيجه كار چه خواهد شد دفاعي هم واقعاً ندارم.

با شخصيت زن داستان چقدر ارتباط برقرار كرديد؟

- اين زن در دو مقطع بازي داشت بخشي از داستان قبل از زلزله که مادر 2 بچه كوچك است. و مقطع ديگر 20 سال بعد از حادثه زلزله است. من معمولاً وقتي با نقشي ارتباط برقرار نكنم قبول نمي كنم، هر نقشي در داستان مي خوانم بايد آن را پيدا كنم. لزوماً دليلي ندارد كه آن حادثه يا ماجرا براي من اتفاق افتاده باشد، اما بايد در خودم اين شخصيت را بشناسم در مجموع از كار خودم راضي ام و فكر مي كنم اين شخصيت بد از كار درنيامده باشد اما كار در مجموع مورد قضاوت قرار مي گيرد. هر چقدر هم كه به تنهايي نقش را خوب بازي كرده باشم در مجموع و كليت فيلم جواب نداده.

در هر صورت نقش  شخصيتي پر فراز و نشيب  را بر عهده داشتيد... كه فكر مي كنم خوب از عهده آن بر آمديد؟

- شما لطف داريد. با توجه به اينكه چنين اتفاقي برايم رخ نداده سعي كردم خودم را در آن موقعيت قرار دهم.

اينكه گفتيد دفاعي در برابر اين سريال ندارم جاي سؤالي را  ازما گرفتيد. از كارهاي تلويزيوني چه خبر؟

-سريالي را صحبت كردم اما مشخص نيست كه چقدر كار جدي باشد. اجازه بدهيد اسمي از آن نبرم

فكر مي كنم در تلويزيون كار كرديد؟

-تله‌فيلم «بهار نارنج» به كارگرداني مرجان افشار زاده كه چندي پيش پخش شد. البته سالها قبل يك اپيزود از سريال «داستان يك شهر» ساخته اصغر فرهادي را هم كار كرده بودم

خانم فراهاني در خبرها خوانده بودم فيلمنامه مي نويسيد؟

-بله، فيلمنامه اي نوشته ام مدتهاست كه توسط آقاي  موتمن قرار است ساخته شود كه سرمايه گذاري براي آن پيدا نشده به اسم«نوا»، اتفاقاً آقاي موتمن اصرار دارند اين فيلم را بسازند. همچنين فيلمنامه ديگري در دفتر آقاي نشاط به كارگرداني سيروس الوند قرار است ساخته شود

به چه اسمي؟

-    «اين سيب هم براي تو»...

دیدگاه شما