به گزارش نافع به نقل از فارس، گرانی، این روزها، عادیترین صحبت مردم شده است.
اگر در روزگار گذشته قیمت یک کالای خاص مثل «گرانیِ گوجه فرنگی» توجه همه رسانهها را به خود جلب میکرد، اما اکنون مسئله گرانی به یک مسأله عام تبدیل شده و مخصوص یک یا چند کالای خاص نیست، همین عمومی بودن آن برای همه عادی جلوه میکند.
هرساله با نزدیک شدن به سال نو، چند نوع کالا پررنگتر از بقیه در سبد نیازهای خانواده تعریف میشوند و در صدر این کالاها پوشاک است که قیمت در روزهای آخر سال برای مردم قابل اهمیت است.
پوشاک که جزوی از کالاهای اساسی سال نو شده، همچنان با قیمتهای بالا روبروست و فروشندگان پوشاک که از تورم 20 درصد حرف میزنند، صادقانه افزایش قیمت لباسها را از تولیدیها تا مغازهها 50 درصد به بالا میدانند، لباسهای وارداتی که جای خود دارد.
این روزها بازار با هر شرایطی شلوغی خاص خود را همچنان برای خرید عید دارد.
یک شهروند که با خانواده خود به بازار آمده بود تا خرید عید انجام دهد، با تأکید بر عدم توانایی مردم برای خرید شب عید گفت: «کارمند یا کارگری که حدود 400 تا 600 هزار تومان حقوق میگیرد و بیش از نیمی از آن را برای اجاره بها و یا قسط وام و... باید پرداخت کند، چقدر میتواند برای پوشاک جدید خانوادهاش هزینه کند؟».
او میگوید: وقتی که معمولیترین شلوارها هم قیمتی بین 30 تا 60 هزار تومان قیمت دارند و یا مانتو که جنسش معمولی است بیش از 60 هزار تومان و یک جفت کفش مناسب که کمتر از 40 هزار تومان نیست، من کارمند جزء، کی میتوانم برای فرزندانم یک دست لباس کامل بخرم؟»
گران شدن کالایی چون پوشاک در ماه آخر سال همواره یک سری دلایل عمومی دارد، سال گذشته فروشندگان با دلایلی چون اوجگیری ناگهانی قیمت سکه و دلار قیمتها را به ناحق بالا بردند و حتی بعد از پایین آمدن حدودی آن از اوج، باز هم قیمتها بالا ماند و هیچ سازمان و نهادی نتوانست با نظارت به موقع خود دوباره قیمتها را پایین بیاورد و حتی برخی از اجناسی که در ایران هم تولید میشد اتیکت برندهای خارجی را خورد و به قیمت اجناس وارداتی فروخته شد.
آنچه که مسلم است گرانی سکه و دلار بیش از آنکه از این که بازار را متأثر از خود کند، تأثیر روانی بر ملتهب شدن بازار داشت و در حقیقت وضعیت بحرانی آن بود که همه بازار را بحرانی کرد اما در حال حاضر قیمت سکه و دلار نسبت به سال گذشته سیر نزولی داشته که این امر ایجاب میکند که فروشندگان منصفتر برخورد کنند.
در این بین پوشاک بچهگانه قیمتهای سرسامآوری دارد که فروشندگان خود اذعان داشتند که بیشترین سوء استفاده در بین لباسهای بچهگانه و لباسهای زنانه صورت میگیرد.
یکی از فروشندگان پوشاک بچهگانه دلیل این سوء استفاده را این گونه بیان میکند: «در خانواده های طبقه متوسط و متوسط به پایین، به دلیل محدودیت مالی، اولویت اول برای خرید لباس، کودکان هستند. سپس فرزندان نوجوان و جوان و بعد مادر خانواده و در نهایت پدر خانواده.» و به قول یکی از خریداران اگر پولی باقی ماند برای خودمان( مادر یا پدر) هم چیزی میخریم.
یکی دیگر از تولیدکنندگان هم زحمت بالای دوخت لباس بچهگانه را دلیل گرانی آن اعلام کرد اما برخی دیگر زحمت دوخت لباس بچهگانه را در مقابل زحمت دوخت لباسهایی چون کت و شلوار مردانه و یا لباس زنانه اصلاً قابل قیاس نمیدانند و معتقدند: بالا بودن قیمت لباسهای بچهگانه صرفاً ناشی از سوء استفاده برخی فروشندگان از عاطفه پدر و مادر نسبت به فرزندانشان و یا در واقع سوء استفاده از همان در اولویت بودن کودکان برای خرید لباس شب عید است. زیرا برای تولید لباس بچهگانه حتی کار و وقت کمتری نیاز است و طرحها هم سادهترند.
در این بین یکی از تولیدکنندگان پوشاک بحثهایی چون سوء استفاده از در اولویت بودن کودکان برای لباس شب عید و موارد مطرح شده در این گزارش را طبیعی خواند.
وی گفت: این موارد همیشه بوده و آنچه جدید است و قیمتها را از حد معمول بالاتر برده، گران بودن تمام کالاها است.
این تولیدکننده افزود: دلیل اصلی گران بودن پوشاک یا تولیدات ما وضعیت کلی اقتصاد کشور و گران بودن همه کالاها است.
وی گفت: وقتی تولیدکننده و یا فروشندهای ناچار شده هزینه بیشتری برای مواد اولیه، اجارهبها، حمل و نقل و بسیاری از هزینههای روزمره خود بپردازد ناچار است برای حفظ سطح زندگی خود، بر قیمت تولیدات یا کالاهای تجاری خود بیفزاید.
این تولیدکننده گفت: این گونه است که تمام کالاها در حلقهای زنجیروار گران شدهاند تا واژه «گرانی» به تنهایی و بدون هیچ مضافالیه توصیفکننده وضعیت کنونی قیمت کالاها باشد و بیشترین زیان را نیز مصرفکنندگان میپردازند؛ به ویژه آن دسته مصرفکنندههایی که نه تولیدکننده هستند که بر قیمت تولیداتشان بیفزایند و نه تاجر که بر قیمت کالاهایشان.
رئیس اتاق اصناف همدان در این زمینه در گفتوگو با فارس گفت: برای قیمتهای حال بازار، اصناف نیروهای آماده اتاق اصناف در سطح شهر در حال گشت هستند و با متخلفان برخورد میکنند.
حمیدرضا فرساییوحید با بیان اینکه مردم هم در صورت مشاهده هر نوع تخلف میتوانند با شماره 124 یا 2516665 تماس بگیرند و در بازه زمانی بسیار کوتاهی ما به این تخلفات رسیدگی میکنیم، ادامه داد: ما بر هر نوع کالایی نظارت داریم و مردم باید از نرخهای موجود در بازار آگاه باشند.
وی با اشاره به آدرس سایت اتاق اصناف www.hamedanasnaf.ir، خاطرنشان کرد: همه میتوانند به این سایت مراجعه کنند و قیمتهای مصوب اتاق اصناف را در تمام محصولات ببینند تا در صورت مشاهده تخلف به راحتی آن را تشخیص و با ما تماس بگیرند.
از دیگر اقلام مصرفی مردم در آستانه سال نو مرکبات و آجیل است. بر اساس رسم مردم ایران در آستانه سال جدید این اقلام خریده میشود تا پذیرای مهمانان نوروزی باشند. سال گذشته با توجه به گرانی ناگهانی آجیل به ویژه پسته مردم با مشکلاتی دچار شدند در این راستا با معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان به گفتوگو نشستیم و وضعیت آجیل و مرکبات سال جدید را از وی جویا شدیم.
علیرضا شجاعی در این زمینه به فارس با بیان اینکه از تیرماه سال جاری شاهد ثبات قیمت آجیل و خشکبار هستیم، افزود: پیشبینی میکنیم این ثبات قیمت تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد و از قیمت خشکبار و شیرینی مصوب استان افزایش پیدا نکند.
وی با بیان اینکه آخرین نرخگذاری آجیل همزمان با آغاز سال انجام شده، ادامه داد: با توجه به اینکه آجیل استان وارداتی است نرخگذاری قانونی برابری آجیل برای واحدهای فرآوری آجیل مشخص شده و ناظران این سازمان نیز با نظارت دقیق بر این محصولات با متخلفان برخورد قانونی میکنند.
معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت همدان از خرید 2 هزار و 300 تن سیب و پرتقال برای نوروز خبر داد و افزود: سیب و پرتقال تأمین و ذخیرهسازی شده است.
علیرضا شجاعی با بیان اینکه سیب وارد همدان شده و در انبارها نگهداری میشود، گفت: بخشی از پرتقال نیز در سردخانههای تخصصی بهار و بخشی دیگر در سردخانه قزوین ذخیره شده که از 25 اسفندماه عرضه این محصولات را در سطح استان آغاز خواهیم کرد.
وی در پاسخ به نوع برخورد با متخلفان تصریح کرد: با متخلفان برخورد قانونی میکنیم و پس از تشکیل پرونده آنها را به اداره کل تعزیرات حکومتی ارجاع میدهیم.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به این سئوال که چرا در سال گذشته شاهد خراب شدن میوهها بودیم، گفت: در سال گذشته افزایش ناگهانی 12 درجه هوا موجب شد که در نگهداری پرتقال دچار مشکل بشویم.
شجاعی گفت: این امکان هم وجود دارد که استاندارد نبودن مراکز نگهداری میوهها و سردخانهها دلیلی بر خراب شدن میوهها باشد اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که همدان قطب تولید میوههایی مثل پرتقال نیست پس بودجه چندانی برای تجهیز سردخانهها هزینه نمیشود.
وی با بیان اینکه در طول سال میوهها با کامیون به همدان وارد و همزمان توزیع میشوند، ابراز داشت: انبار کردن میوهها را تنها در ایام پایانی سال شاهد هستیم و نیاز چندانی به احداث سردخانههای تخصصی نداریم.
دیدگاه شما