به گزارش نافع، نهاد نظارتي بيمه مركزي با روشهاي مختلف توانسته بخشي از اين تقلبها را كشف كند. اما به هر حال دامنه فروش بيمه نامه در كشور ما بسيار زياد است. در ۳فصل نخست امسال حدود ۴/۲۸ميليون فقره بيمه نامه در كشور فروخته شده كه نشان از حجم زياد اين بازار دارد. با اين وجود تقلب در فروش بيمه نامه معضلي است كه همچنان دامنگير صنعت بيمه كشور است.
راهكارهاي كاهش تقلب چيست؟
استفاده از روشهاي رايج ضد جعل مانند كد و هولوگرام، الزام واحدهاي صدور به رعايت دستورالعملهاي مربوطه از طريق كنترل و نظارتهاي موردي، سريالي كردن برگههاي خام بيمهنامه، ممنوعيت صدور چك توسط بيمهگزار در وجه نماينده و دقت در انتخاب افراد مسئول براي صدور بيمه نامه از جمله اين راهكارهاست.
كنترل موردي نمايندگاني كه سابقه تخلف دارند، ايجاد محدوديت در سيستمهاي كامپيوتري، بررسي سوابق خسارتي بيمهگزاران، صدور مكانيزه و بر خط بيمه نامه، استفاده از نرمافزارهاي صدور كه امكان بازگشت به تاريخ قبل را غيرممكن كنند و ايجاد شبكه بانك اطلاعاتي مشترك بين شركتهاي بيمه نيز در اين زمينه ميتواند اثرگذار باشد.
عمده تخلفها در شبكه نمايندگي
معاون اداره نظارت بر بيمههاي اشخاص بيمه مركزي نيز معتقد است ميتوان براي كاهش تقلب در صدور بيمه نامه، از اقدامات اثرگذاري استفاده كرد.
به گفته هما هاديان، ميتوان مجوزهايي به واحدهاي خسارت داد كه بر اساس آن مانده بدهي بيمهگزاران از خسارت كسر شود. او اظهارات خلاف واقع يا ارائه مدارك غيرواقعي يا كتمان حقايق در مراحل اخذ يا تمديد پروانه نمايندگي، نامناسب بودن دفتر نمايندگي از نظر موقعيت، نوع كاربري، فضا و تجهيزات، عدم نصب تابلوي نمايندگي مورد تاييد شركت بيمه در محل مناسب، استفاده از دفتر نمايندگي براي فعاليتهاي غيرمرتبط و تعطيلي غيرمتعارف دفتر نمايندگي بدون اطلاع قبلي شركت بيمه را از جمله تخلفات كشف شده در صنعت بيمه كشور ميداند. با اين حال برخي تخلفها در عملكرد نمايندگان بيمه بيشتر تكرار شده است. داشتن شغل ديگري غير از نمايندگي، واگذاري امتياز نمايندگي بيمه به غير، ايجاد شعبه يا عناوين مشابه بدون موافقت قبلي شركت بيمه، عدم واريز حق بيمه به حساب شركت در مدت زمان تعيين شده و نداشتن دفاتر قانوني روزنامه يا عدم ثبت آنها براي نمايندگان حقوقي بيمه از اين جمله است. اين اقدامات ميتواند به صدور بيمه نامه تقلبي هم منتهي شود.
احراز اصالت بيمه نامه با پيامك
اما نهاد نظارتي صنعت بيمه براي حل اين مشكل و اطمينان مردم از اصالت بيمه نامه صادر شده، راهكاري را انديشيده است. سامانه «سنهاب» يك سامانه آنلاين است كه هر كس ميتواند اطلاعات بيمه نامه خود را در آن وارد كرده و از اصالت آن مطمئن شود. با هدف اطمينان بيمهگزاران بيمههاي شخص ثالث، از اين پس براي تمامي كساني كه بيمه نامههاي خود را از نمايندگيهاي رسمي شركتهاي بيمه خريداري ميكنند، پيامك ارسال خواهد شد. به گزارش اداره كل روابط عمومي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، از اين پس تمامي بيمهگزاران شركتهاي معتبر بيمهاي كشور در هنگام خريد بيمه نامه شخص ثالث خودرو و بعد از ثبت قرارداد خود، پيامكي مبني بر تاييد اعتبار بيمه نامه از سامانه سنهاب بيمه مركزي دريافت خواهند كرد و يك هفته مانده به تاريخ انقضاي بيمه نامه نيز پيامكي براي اطلاعرساني و اقدام به تمديد به شخص بيمهگزار ارسال ميشود. بر اساس اين گزارش، بيمه مركزي از بيمهگزاران درخواست كرد در هنگام خريد بيمه نامه از دفاتر نمايندگي شركتهاي بيمه از ثبت صحيح شماره تلفن همراه، كد ملي و شماره خودروي خود در برگه بيمه نامه اطمينان حاصل كنند تا امكان استفاده از اين خدمت و خدمات مشابه فراهم آيد. پيامك ياد شده صرفا براي بيمهگزاراني كه شركت بيمه ذيربط، اطلاعات بيمه نامههاي خود را در سامانه سنهابثبت كنند، ارسال خواهد شد.
دیدگاه شما