وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 16 بهمن 1392 ساعت 04:41   |   کد مطلب: 5375
ساز هفتمین جشنواره زمستانی  ناکوک بود
هفتمین جشنواره زمستانی همدان امسال در حالی پایان یافت که خروجی آن چندان شاخص ارزیابی نشد . بررسی‌ها نشان می‌دهد، جشنواره همدان به لحاظ شهرت داخلی از رقبای خود بویژه جشنواره‌های زمستانی کوهرنگ و سرعین عقب است. با نگاهی اجمالی به برنامه‌های این جشنواره به نظر می‌رسد که این رویداد روی خط ممتددی در حال حرکت است.

به گزارش نافع؛ زمستان و آب و هوا و شرايط خاص جغرافيايي همدان و كوهستاني بودن اين ديار چند صباحي است دست به دست هم داده‌اند و ساز جشنواره زمستاني را در اين استان كوك كرده‌اند. اما سازی که چندان خوش آهنگ نیست.

نخستین جشنواره زمستاني را سال 1386 شركت سياحتي عليصدر در استان كليد زد و پس از آن اين جشنواره با همكاري ميراث فرهنگي و ارگان‌هاي مرتبط به حوزه گردشگري جدي‌تر برگزار شد.
به دنبال آن در تاریخ 4 بهمن‌ماه سال 1387 جشنواره با محوريت ورزش‌هاي زمستاني دومین سال خود را در همدان تجربه کرد و به همین ترتیب 8 بهمن‌ماه 1388 که از راه رسید همدانی‌ها گرد هم آمدند تا سومين جشنواره زمستاني را در دیارشان به مدت 3 روز با محوريت برنامه‌هاي فرهنگي برپا کنند.
در آن زمان استان ميزبان 29 سفير از كشورهاي مختلف بود. سال 1389 جشنواره چهارم با یک ماه تأخیر در 2 اسفندماه برگزار شد آن هم با حال و هواي نمايشگاه صنايع دستي و مبلمان و منبت.
سال 1390 که انتظار می‌رفت جشنواره در حوزه گردشگری حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد برپايي جشنواره مشروط به اختصاص بودجه و بارش برف شد. در آن سال جشنواره 5 ساله مختصر برگزار شد. 5 بهمن‌ماه سال 1391 ، 6 سال از برگزاری جشنواره زمستاني همدان گذشت و این رویداد در حالي برگزار شد كه همدان بار دیگر بيش از 25 كاردار و رايزن فرهنگي و سفیر را میزبانی کرد و با شعار «ورزش گردشگري همبستگي» و با تجليل از قهرمانان و مدال‌آوران المپيك بگونه‌ای متفاوت‌تر برگزار شد.
جشنواره هفتم اما بی رمق از راه رسید برخلاف آنچه اعلام شد این رویداد در تاریخ 3 بهمن آغاز شده است و 12 بهمن پایان می‌یابد با آنکه اختتامیه جشنواره در تاریخ مقرر در سالن ابن‌سینا انجام شد؛ اما برنامه‌های پراکنده به بهانه جشنواره در حال برگزاری است.
برنامه‌هایی همچون برپایی نمایشگاه صنایع دستی و احتمال میزبانی از میهمانان خارجی، در کنار این موارد نگاه متفاوتی بود که تصمیم‌گیران این حوزه به گردشگری معطوف داشتند مبنی بر این که قرار نیست در جشنواره گردشگر جذب کنیم.
جشنوارهای که به دنبال جذب گردشگر نیست
با آنکه هفت سال از برگزاری این رویداد در استان می‌گذرد اما هنوز آوازه آن فراتر از مرزهای استان نرفته است. کمبود اعتبارات، تامین نبودن زیر ساختهای اقامتی و حمل ونقل شاید از جمله موارد مهمی است که مدیر کل میراث فرهنگی را بر آن داشت تا ادعا کند در جشنواره به دنبال جذب گردشگر نیستیم.
علیرضا ایزدی در گفت وگوهای رسانه‌ای خود عنوان کرده است: در حال حاضر در جشنواره و همایش‌ها به دنبال جذب گردشگر نبوده و هم‌اکنون در مرحله کاشت هستیم.
وی حتی تاکید کرده است ابتدا باید جرقه‌ "بودن" را بزنیم، استان همدان هنوز در زدن جرقه "بودن" مشکل دارد، برگزاری جشنواره با بار تبلیغاتی که دارد می‌تواند همان جرقه‌ای باشد که در ذهن‌ها زده می‌شود.
در این راستا باید گفت آیا پس از سالها که همدان پایلوت گردشگری عنوان می‌شود و برای میزبانی از میهمانان داخلی و خارجی به دنبال مطرح کردن نام و جایگاه همدان در غرب کشور هستیم آیا می‌توان گفت: اقتصاد استان هنوز از گردشگری منتفع نشده و باید تمامی مراحل را پشت سر بگذاریم تا به مرحله برداشت برسیم. این در حالی است که امسال مبلغی بالغ بر 400 میلیون تومان به گفته مدیر کل میراث فرهنگی برای جشنواره هزینه شده است.
هزینه زیاد و بازتاب کم بود
در این زمینه اما نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه‌های پیش‌بینی شده برای برگزاری جشنواره زمستانی همدان خوب بوده است، گفت: اما برنامه‌های جشنواره زمستانی استان همدان خوب اجرا نشد.
امیر خجسته در حاشیه برگزاری جشنواره زمستانی استان همدان در گفتگو با مهر، عنوان کرده بود: برنامه‌های جشنواره زمستانی استان همدان خوب اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه در برنامه‌های جشنواره زمستانی اطلاع‌رسانی و تبلیغات به درستی انجام نشده است، عنوان داشت: برای برگزاری این برنامه‌ها کار و هزینه شده اما اطلاع‌رسانی و تبلیغات به درستی انجام نشده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: جشنواره زمستانی یعنی فرهنگ‌سازی برای گردشگری و جذب توریسم در آینده، اما در اجرای برنامه‌ها افراد زیادی استقبال نکردند و این به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف بوده است.
خجسته با تاکید بر اینکه برگزاری برنامه‌هایی مانند جشنواره زمستانی عزم استانی نیاز دارد، بیان داشت: همه مسئولین از استانداری گرفته تا تمام مدیرانی که مبتلا به این بحث هستند باید با هم همکاری کرده و برای انجام جشنواره زمستانی برنامه سنگینی را تدارک ببینند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های اشتغالزایی در همدان توسعه گردشگری و توریسم در استان است، ابراز داشت: با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی جشنواره زمستانی می‌تواند در بخش ملی و بین المللی در استان همدان برگزار شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به برگزاری مسابقات یخ نوردی 11 بهمن ماه در آبشار گنجنامه اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرای این برنامه جمعیت زیادی وجود نداشت و با توجه به هزینه و تلاشی که انجام شده بود بازتابی نداشت.
خجسته با تاکید بر اینکه مسئولین استان باید برای برگزاری جشنواره زمستانی استان همدان وارد کار شوند، ابراز داشت: حضور مسئولین در برگزاری برنامه‌های جشنواره می‌تواند نقطه قوتی برای اجرای این برنامه‌ها باشد.
وی با بیان اینکه همه متولیان باید در برنامه‌های جشنواره زمستانی همکاری کنند، گفت: همدان دارای زیر ساخت‌های مختلفی مانند فرودگاه بوده که باید برای جذب توریست‌های ملی و بین المللی استفاده شود و از طرفی جذب سرمایه‌گذار و ساخت هتل در اطراف منطقه‌های گردشگری همدان باعث جذب توریست می‌شود.
گردشگری محرک اقتصاد محلی
به هر ترتیب گردشگری، حوزه‌ای است که استاندار همدان از زمان انتصاب به آن توجه داشته و خواستار بهره‌مندی استان از گردش اقتصادی این صنعت بوده است.
تأکید نیکبخت بر گردشگری بخصوص گردشگری زمستانه در جلسه معارفه نشان از آن داشت که نگاه وی به این صنعت، نگاه به یک موتور محرکه قوی اقتصادی است که می‌تواند با حرکت خود اقتصاد استان را به حرکت درآورد.
بر این اساس و برای رسیدن به این وضعیت لازم است تمامی اقدامات در زمینه گردشگری از جمله جشنواره‌ها در سطح این نگاه تعریف شود تا بتواند با دستیابی به جایگاه خود، نقش ویژه مورد انتظار را در اقتصاد استان ایفا کند.
کوتاه سخن آنکه جشنواره‌های برفی علاوه بر رونق ورزش‌های گروهی و تفریحات سالم، وضعیت اقتصادی و معیشتی مناطق برف‌خیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اگر اینگونه نباشد راهی بیهوده طی شده و هزینه‌ای گزاف هدر رفته است.
گردشگری زمستان صنعتی که درآمد آن از راه بارش برف حاصل می‌شود اکنون به منبع درآمد مناطق برف گیر تبدیل شده است. اما این مهم در استان همدان به دلیل تامین نبودن زیر ساختها هنوز نتوانسته است موجب جذب گردشگر به استان شود و آنقدر سایه تبلیغات بر سر این رویداد کوتاه بود که حتی هم استانی هم آنگونه که باید در جریان این جشنواره قرار نگرفتند. اما آنچه گاهی از نگاه متولیان امور به دور می‌ماند شاید بررسی جشنواره‌هایی با همین محتوی در مسافتی دور یا نزدیک است که می‌تواند ایده‌هایی نو را برای برپاکنندگان آن ایجاد کند. هنوز به مرحله برداشت و بهره‌برداری اقتصادی از گردشگری نرسیده‌ایم.
پرنیان فرهمند

دیدگاه شما