به گزارش پايگاه خبري تحليلي نافع به نقل از ایرنا، منصور غلامیˈ روز جمعه در گفت گو با خبرنگار ما با اشاره به این که عملکرد دانشگاه های دولتی در سال های گذشته در پذیرش دانشجوی بیش از حد معمول، خلاف اصل 44 قانون اساسی بوده است گفت: دولت باید ضمن ارتقا کیفیت آموزشی و ایجاد امکانات برای تحصیل نخبگان در دانشگاههای دولتی، با حمایت از موسسات غیر دولتی، شرایط را برای تمامی علاقمندان به تحصیلات دانشگاهی مهیا کند.
رییس موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان درباره سابقه آغاز به کار دانشگاه های غیر دولتی در ایران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ 23 مهر ماه 64 با تصویب شورای عالی انقلاب آیین نامه ای شکل گرفت که اجازه تشکیل و تأسیس دانشگاه های غیر دولتی را زیر نظر وزرات علوم به متقاضیان صاحب شرایط را داد.
غلامی ادامه داد: نخستین موسسات آموزش عالی غیر دولتی که مجوز گرفته بودند از سال 1374 فعالیت خود را آغاز کردند و اکنون بیش از 330 دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیر دولتی به جز دانشگاه آزاد، زیر نظر وزارت علوم وجود دارند که نزدیک به 300 موسسه آن فعال هستند.
وی تأکید کرد: توزیع این موسسات آموزش عالی در استانهای کشور متناسب نیست به طوری که در برخی از استان ها تعداد آنان به 40 واحد می رسد و در استانی ممکن است تنها یک موسه وجود داشته باشد.
استاد تمام دانشگاه بوعلی سینا افزود: مسئله ای که در ایجاد و گسترش دانشگاه های غیر دولتی در کشور به وجود آمده، عدم وجود برنامه مدون و مطالعه شده ای برای صدور مجوز و ایجاد این موسسات است به طوری که توزیع این موسسات در کل کشور نامتوازن بوده و هیچ نوع پیش بینی و برنامه بلند مدتی برای جمعیت دانشجویی که در درازمدت وارد این موسسات می شوند، وجود ندارد.
وی گفت: برخی از این موسسات برای تأمین نیازهای مالی خود به شهریه دانشجویان وابسته اند و اگر با کمبود دانشجو مواجه شوند با ورشکستگی روبرو شده و در آخر از فعالیت باز خواهند ایستاد.
رییس دانشگاه غیر دولتی عمران و توسعه همدان درباره جایگاه دانشگاه های غیر دولتی و غیرانتفاعی در اسناد بالادستی کشور گفت: در سند چشم انداز توسعه علوم و آموزش در کشور و بر اساس اصل 44 قانون اساسی، پیش بینی و برنامه ریزی شده است تا بخشی از وظایف دولت در آموزش و تحقیقات را بخش خصوصی و یا همان موسسات غیر دولتی عهده دار شوند.
غلامی تأکید کرد: از همین رو نبود برنامه ریزی صحیح، عدم پشتیبانی، حمایت و هدایت از این موسسات زیر نظر قوانین و مقررات شفاف، موجب آسیب پذیری بیشتر آن ها و در نتیجه عدم موفقیت این گروه از دانشگاه ها در راستای انجام وظایف قانونی خود خواهد شد.
وی درباره عملکرد دانشگاه های دولتی گفت: دانشگاه های دولتی در سالهای اخیر در پذیرش دانشجوی به تعداد بالا ، بر خلاف اصل 44 قانون اساسی عمل کردند به طوری که می بینیم همه دانشگاه های دولتی برای تأمین هزینه های آموزش این جمعیت انبوه از دانشجویان، با کسری بودجه قابل توجهی رو به رو هستند در حالی که دانشگاه های غیر دولتی با پذیرش بخشی از این دانشجویان ضمن تقویت و افزایش توان کاری خود، با افزایش دانشجو و درآمدها،موجب کاهش مشکلات مالی دانشگاههای دولتی نیز خواهند شد.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان ادامه داد: البته صاحب نظران در کیفیت آموزش موسسات غیر دولتی نظراتی دارند که در صورت حمایت های جدی و مستمر، می توان ادعا کرد موسسات غیر دولتی می توانند دانشجویان همسطح دانشجویان دانشگاه های دولتی تربیت کنند البته در همین شرایط نیز اغلب فارغ التحصیلان این موسسات با موفقیت چشمگیری با دانش آموخته های دانشگاههای دولتی رقابت می کنند.
غلامی در ادامه تشریح عملکرد اشتباه دانشگاه های دولتی در جذب دانشجو گفت: جذب بیش از ظرفیت های موجود در دانشگاه های دولتی اعم از پیام نور و جامع علمی کاربردی،علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین و قابل توجه به بودجه دولت، باعث خالی ماندن صندلی های دانشگاه های غیر انتفاعی شده است و مسئولان وزارت علوم باید در پذیرش دانشجویان در سال 93 ، برای این معضل چاره اندیشی و برنامه ریزی دقیق داشته باشند.
استاد تمام دانشگاه بوعلی سینا همدان درباره کاهش جمعیت داوطلب دانشگاه در جامعه امروز ایرانی گفت: در شرایط کنونی و با توجه به کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه به دلیل عبور از جمعیت جوان متولد دهه 60، نگرانی هایی در مورد آینده موسسات و دانشگاه های جوان اعم از دولتی و غیر دولتی وجود دارد.
غلامی ادامه داد: یکی از دانشگاه هایی که احتمالا با خالی بودن صندلی ها روبه رو خواهد شد، دانشگاه پیام نور است که در سال های اخیر توسعه خارج از عرف و بعضا بی ضابطه داشته است و افزایش دانشگاه های غیر دولتی و گسترش دانشگاه آزاد در رتبه های بعدی این مدل از توسعه قرار دارند.
وی تأکید کرد: دانشگاه های دولتی به خاطر آموزش رایگان و تأمین خدمات مانند خوابگاه، غذا و سرویس ایاب و ذهاب در زمان انتخاب رشته، از طرف داوطلبان ورود به دانشگاهها در اولویت قرار می گیرد که موجب خالی ماندن صندلی در دانشگاه های غیر دولتی می گردد.
رییس دانشگاه غیر انتفاعی عمران و توسعه همدان درباره راه کارهای این موضوع نیز گفت: چاره ای که دانشگاه ها در این شرایط اندیشیده اند تجمیع واحدهای کوچک در واحدهای بزرگ به خصوص دانشگاه آزاد و پیام نور است،که البته در دانشگاه های غیر دولتی که مستقل از هم هستند به آسانی انجام پذیر نیست.
غلامی ادامه داد: مخالف تجمیع موسسات غیر دولتی هستم چرا که این موسسات دارای موسسین حقیقی هستند و نمی توان افراد را در یک فضای غیر دولتی مجبور به همکاری کرد.
وی گفت: در شرایط فعلی به نظر می رسد که بتوان موسساتی را که توان ادامه راه را ندارند با طی مراحل قانونی منحل و پس از تسویه حساب قانونی، مانده آنچه که به وزارت علوم تعلق می گیرد به نزدیکترین موسسه از نظر جغرافیایی انتقال داده شود که البته اجرای این کار نیز مشکلات خاص خود را خواهد داشت.
این استاد باسابقه دانشگاه ادامه داد: البته کنترل ظرفیت های کلاس های درس در دانشگاه های دولتی از جمله پیام نور، قرار دادن این دانشگاه در راستای اهداف اولیه تأسیس آن و نیز استانداردسازی ظرفیت های پذیرش دانشجو برای هر کلاس، فرصت ادامه فعالیت و ارتقا کیفی بیشتر به دانشگاه های غیر دولتی را خواهد داد.
غلامی در رابطه با نقش دانشگاه های دولتی و رایگان بودن خدمات گفت: آموزش عالی رایگان در دانشگاه های دولتی باعث می شود علاقمندان بسیاری به این دانشگاه ها روی بیاورند اما باید دید دولت تا چه حد موظف است که هزینه داوطلبان تحصیل در آموزش عالی را به صورت رایگان بپردازد .
وی ادامه داد: در این صورت دولت باید منابع خود را صرف آموزش استعدادهای برتر و نخبه های جوان که در یک فرآیند گزینشی منطقی و علمی شناسایی شده اند، بکند، بدون آن که دانشگاه ها را با چالش مهمی مانند کمبود منابع مادی روبرو نماید.
رییس اسبق دانشگاه بوعلی سینا همدان افزود: از سوی دیگر دولت با حمایت قانونی از دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی امکان ادامه تحصیل را برای علاقمندان در این دانشگاه ها مهیا می کند چرا که بسیاری از افراد ترجیح می دهند در یک دانشگاه بزرگ غیر دولتی در رشته دلخواه خود تحصیل کنند به جای آن که در یک دانشگاه کوچک دولتی و در رشته دیگری ادامه تحصیل دهند.
غلامی درباره نقش دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی در استان ها نیز گفت: فراهم آوردن امکان تحصیل دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در استان و محل زندگی خود هستند و با این کار آسایش خیال والدین را فراهم و در هزینه آنان صرفه جویی می کنند، از جمله دستاوردهای این موسسات آموزش عالی است.
وی افزود: دانشگاه های غیر دولتی می توانند با به کار گیری هیات علمی خود در انجام تحقیقات و حل مشکلات استان محل تحصیل مشارکت داشته داشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: گردش مالی قابل توجهی با پرداخت شهریه و هزینه های روزانه و ماهانه دانشجویان در شهر ایجاد شده و شغل های بسیاری برای افراد بومی ایجاد می شود ضمن آنکه مبادلات فرهنگی نیز بین اهالی شهر ها و دانشجویان صورت می گیرد.
دیدگاه شما