به گزارش نافع به نقل از ایرنا، در لحظهی ورود به جوکار و با عبور خودرو از بلوار امام علی(ع) بهعنوان نخستین بلوار ورودی این شهر از سمت ملایر و نیز بلوار خلیجفارس، چیزی که بیش از همه جلب توجه میکند، کیفیت بسیار نامطلوب آسفالت این بلوارهاست. برجستگیها و فرورفتگیهای بسیار زیاد در این آسفالت عبور خودروها را سختتر کرده و سبب نارضایتی بسیاری از مسافران شده است بهگونهای که بهگفتهی بخشدار جوکار روزانه شماری از مسافران ناراضی با مراجعه به ساختمان بخشداری ناراحتی خود را از این موضوع اعلام و درخواست آسفالتریزی مجدد در این بلوار را دارند.
عبور خودروهای سنگین و کامیونهای ترانزیتی مزید بر علت شده تا کیفیت آسفالت این بلوارها با وجود روکش مجدد در سال گذشته باز هم نامطلوب باشد.
در این میان، ادارهی راه و شهرسازی شهرستان ملایر و شهرداری جوکار بر سر آسفالت مجدد این بلوارها به توافق نرسیده و بیش از هر کسی مردم از این موضوع ضرر میکنند چون ممکن است خودروهایی که با سرعت در حال عبور هستند به علت پستی و بلندیهای موجود در خیابان تعادل خود را از دست داده و دچار سانحه و یا با آسیب دیدن خودروها دچار خسارت شوند.
«محمد رحمانی» یکی از رانندگانی است که روزانه مسیر ملایر به همدان را طی میکند، به خبرنگار ایسنا- منطقه همدان، گفت: شغلم ایجاب میکند که روزانه این مسیر را طی کنم و برای رفتن به همدان به ناچار باید از شهر جوکار و بلوارهای امام علی(ع) و خلیجفارس عبور کنم.
وی افزود: کیفیت نامناسب آسفالت این بلوارها سبب استهلاک خودرو شده و هزینهی زیادی روی دستم گذاشته است، حالا مجبورم با نزدیک شدن به این بلوارها سرعتم را بسیار پایین بیاورم تا در هنگام عبور مشکلی برای اتومبیلم به وجود نیاید.
عبور بارهای ترانزیتی سبب جمع شدن آسفالت این بلوارها شده است
بخشدار جوکار نیز گفت: عبور بارهای ترافیکی و ترانزیتی از این دو بلوار موجب جمع شدن آسفالت آنها شده است، پارسال در این بلوارها روکش آسفالت انجام شد اما به علت کیفیت نامطلوب آسفالت، باز هم با مشکل مواجه شدیم و شاهد نارضایتی مردم و مسافران هستیم.
«حسین فارسی» ادامه داد: خودروهای سواری بههنگام عبور از آسفالتی با قطر سه تا چهار سانتیمتر به مشکل دچار نمیشوند و این مقدار آسفالت برای آنها کفایت میکند اما این امر برای بارهای ترانزیتی به وزن 300 کیلوگرم امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به زیربار نرفتن ادارهی راه و شهرسازی برای آسفالت این بلوارها، اظهار کرد: اگر این اداره نمیخواهد خودروهای سنگین از داخل جوکار عبور کنند باید در اطراف شهر کمربندی ایجاد کند که این هزینههای هنگفتی دارد و امکانپذیر نیست.
شهرداری بودجهای برای آسفالت این بلوارها ندارد
شهردار جوکار نیز در اینباره به ایسنا گفت: شهرداریهای کوچک همواره دچار کمبود درآمد هستند و شهرداری جوکار نیز از این امر مستثنی نیست. درآمد امسال این شهرداری به 500 میلیون تومان هم نمیرسد و ما نمیتوانیم برای آسفالت مجدد بلوارهای امام علی(ع) و خلیجفارس بودجهای صرف کنیم.
«ناصر برزگران» تصریح کرد: آسفالت این بلوارها در شرایط نه چندان خوبی است و مردم و مسافران از این امر بسیار ناراضی هستند اما متاسفانه ما بودجهای برای هزینه کردن در این زمینه نداریم.
ادارهی راه و شهرسازی زیر بار اصلاح آسفالت نمیرود
وی با تاکید بر اینکه اصلاح آسفالت این بلوارها وظیفهی شهرداری و مردم جوکار نیست، افزود: ما نمیتوانیم از اعتبارات مردمی شهرداری برای آسفالت بلوارهایی که بیش از همه تریلیهای دیگر شهرها از آن بهره میبرند، استفاده کنیم و این کار، وظیفهی ادارهی راه و شهرسازی است.
برزگران یادآور شد: متاسفانه این اداره زیر بار اصلاح آسفالت این بلوارها نمیرود و برای انجام اینکار از ما درخواست بیش از سه میلیارد تومان اعتبار کردهاند که این اعتبار معادل بودجهی کل شهرستان ملایر است.
یک میلیارد تومان اعتبار برای تملک زمین و راهسازی هر کیلومتر کمربندی نیاز است
رئیس ادارهی راه و شهرسازی ملایر نیز اظهار کرد: راههایی که از داخل شهرها و روستاها عبور میکند، مربوط به ادارهی راه و شهرسازی نمیشود، راه داخلی شهرها مربوط به طرح تفصیلی شهرداری و راه داخلی روستاها مربوط به طرح هادی است و در حیطه کاری ما قرار ندارد.
«آرش آزادی» خاطرنشان کرد: وظیفهی اصلی ما احداث کمربندی در اطراف شهرها برای عبور خودروها و کامیونهای سنگین است که متاسفانه به علت کمبود بودجه هماکنون این کار امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه برای اصلاح آسفالت این بلوارها نیازمند اعتبار سه و نیم میلیارد تومانی هستیم، افزود: هزینهی تملک زمین در کنار راهسازی برای هر کیلومتر کمربندی حدود یک میلیارد تومان است و در این زمینه از طریق ادارهی کل راه و شهرسازی استان با استانداری مکاتبه کرده و درخواست تخصیص اعتبار دادهایم که در صورت تامین این اعتبار عملیات اجرایی را آغاز میکنیم.
آسفالت این بلوارها نیازمند زیرسازی است
آزادی تصریح کرد: مهمترین مشکل آسفالت این بلوارها نداشتن زیرسازی مناسب است و از همینرو با ترمز ماشینهای سنگین آسفالت جمع میشود و ما برای انجام کاری اساسی با زیرسازی و آسفالت مجدد نیازمند بودجه هستیم چون شهرداری جوکار با توجه به شرایط شهرهای کوچک، درآمد چندانی برای تامین این اعتبار ندارد.
وی با بیان اینکه هیچ کمربندی در اطراف شهرهای شهرستان ملایر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای شهر ملایر یک کمربندی پیشبینی شد که به علت مباحث اعتباری طرح متوقف شد و هماکنون در حد مطالعات بوده و عملیات اجرایی آن هنوز آغاز نشده است که در صورت مشخص شدن ردیف اعتباری کار را آغاز میکنیم.
دیدگاه شما