وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 3 مهر 1403 ساعت 12:06   |   کد مطلب: 43618
مصطفی شاملویی شاگرد آخر کلاس و همیشه فراری مدرسه در همدان پس از کشف استعدادش توسط یکی از معلمان این روزها به فاتح مسابقات علمی بین المللی تبدیل شده و بیش از صدها اختراع را به نام خود ثبت کرد.

شاگرد آخر کلاس که نمرات کارنامه اش قرمز و تک رقمی بود بیشتر اوقات به فرار از مدرسه فکر می کرد و دوران ابتدایی و راهنمایی را با درس نخواندن، تجدیدی و به زور تک ماده گذراند بنابراین کسی فکر نمی کرد او یک روز به یک نابغه علمی بدل شود.

او که به شاگردی شلوغ کار و فراری از مدرسه شهره بود به علت تجدیدی های مکرر و پایین بودن نمرات در هیچ مدرسه ای پذیرفته نمی شد، اول دبیرستان را در مدرسه شهید بهمنی با ۹ تجدید آغاز کرد.

معلمی که کاشف استعداد مصطفی شد

مصطفی به علت وضعت تحصیلاتی که او از آن تحت عنوان «نمرات افتضاح و ناپلئونی» یاد می کند در هنرستان انقلاب و دیباج پذیرفته نشد و در نهایت با وساطت پدر که حرفه ای معلمی داشت، در رشته رایانه هنرستان علم و صنعت تحصیلات مقطع متوسطه را آغاز کرد.

او که پس از مدتی متوجه شد به جای کلاس رایانه او را در رشته تعمیر تلویزیون سیاه و سفید و رادیو نام نویسی کرده اند همچنان به شیطنت، فرار و درس نخواندن ها در هنرستان ادامه داد و اول دبیرستان را با ۹ تجدید آغاز کرد.

اما قرار گرفتن «رضا رنجبر» معلم دلسوز در مسیر زندگی مصطفی از او فرد دیگری ساخت چرا که استاد رنجبر به این دانش آموز فراری از مدرسه که اغلب حرف های عجیب و غریب و فضایی و دست نیافتنی می زد ارزش و بها داده ، استعدادش را کشف کرد.

استاد رنجبر که کوله باری از علم و دانش را پس از سال ها حضور در پای تخته و درس و مواجهه با دانش آموزان کسب کرده بود مصطفی را باور کرد و به حرف ها و گفته های مصطفی که فضایی تلقی می شد گوش داد و با امید دادن، او را در مسیر علم و دانش قرار داد.

این شاگرد بازیگوش کلاس درس که همه معتقد بودند او از حضور در مدرسه و کلاس درس به جایی نمی رسد و بهتر است در بازار کار به شاگردی و فراگیری حرفه ای بپردازد پس از چندین سال تحصیل پر فراز و نشیب و رفوزه شدن در بسیاری از دروس با تلاش و پشتکار به یک پژوهشگر، ایده پرداز و مخترع کم نظیر تبدیل شد، مخترعی که گاه در یک روز سه اختراع از خود ثبت کرد.

شاگرد آخر مخترع

دکتر مصطفی شاملویی متولد ۱۳۶۶ در همدان، مخترع، پژوهشگر و نویسنده مقالات علمی تاکنون صدها اختراع در زمینه های مختلف از خود به ثبت رسانده است.

او در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا ضمن به بیان گوشه ای از داستان زندگی و اختراعاتش پرداخت و از حضور در مسابقات بین المللی اختراعات و نوآوری ها در کشور آمریکا گفت.

ساخت دستگاه آبیاری هوشمند در گلخانه ها

ایرنا: درباره اولین اختراع تان بگویید.

سال ۱۳۸۳ «دستگاه آبیاری هوشمند» به منظور استفاده در گلخانه ها را اختراع و این دستگاه تا سال ۱۳۸۷ با ساخت سنسور و دیگر تجهیزات پیوسته ارتقا یافته و مجهزتر شد.

این طرح پس از تایید در همدان و اصفهان، سال ۱۳۸۶ در جشنواره پرفسور حسابی که در مشهد برگزار شد در بخش کشاورزی حائز رتبه اول شد همچنین به هانوفر آلمان رفت، هر چند پولی برای تولید گسترده آن نداشتم.

اولین اختراع زمینه برای ورود به عرصه علم و دانش برای دیگر اختراعات شد تا جایی که سال ۱۳۸۷ نماینده بنیان حمایت از نخبگان شدم.

تبدیل صدای اگزوز خاور به پراید

پس از ساخت دستگاه آبیاری هوشمند اختراعات دیگری داشتم که یکی از آنها طراحی موتور خودرو و کاهش صدای ناهنجار اگزوز خودروهای سنگین بود که در مجله ایران خودرو نیز چاپ شد.

کارکرد این نوع اگزوز اینگونه بود که می توانست صدای بم و ناهنجار اگزوز خودروی های سنگین را با بهره گیری از چسبندگی مولکولی به پراید تبدیل کند با این توضیح که افزایش دمای اگزوز موجب افزایش چسبندگی مولکولی و بالا رفتن صدای اگزوز می شود بنابراین با ایجاد شکست مولکولی و باز شدن فضا صدا را کاهش دادم.

این اختراع را به درخواست یکی از مسوولان دانشگاه های همدان به دانشگاه بردم اما همان ابتدا با ضربه لگد وی به دستگاه امکان تست فراهم نشد و آنرا به یکی دیگر از دانشگاه ها معرفی کردم.

این بی مهری ها ذره ای از مسیری که برای خود ترسیم کرده بودم من را به عقب بازنگرداند بنابراین پیوسته تحقیقات علمی و ثبت اختراع، حضور در مسابقات بین المللی و جهانی در دستور کارم قرار گرفت.

بسیاری از جوایز دریافتی من مربوط به حضور در مسابقات بین المللی است و در حال حاضر ۳۰ مقاله علمی بنده نمایه شده و سال ۲۰۱۷ در آمازون کتاب راجع به عفونت استخوان نوشته و ارائه کردم.

از اختراعات خود که به تولید انبوه رسیده و تجاری سازی شده است اشاره کنید.

تصفیه کننده آب با فناوری نانو و تصفیه فاضلاب با آب پاک، سفیده کننده گیاهی دندان بدون آسیب به مینای آن و مادپاک پاک کننده قیر از روی سطوح و بدن در حوادث از جمله اختراعات من به شمار می روند که به مرحله تولید تجاری رسیدند.

تعدادی از اختراعات خود را نیز با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی به مرحله تجاری رسانده و به سرمایه گذاران معرفی کردم.

فرار طلایی

اختراعی برای درمان سرطان ریه

ایرنا: درباره مسابقات بین المللی اختراعات سال ۲۰۲۴ آمریکا توضیح بفرمایید

فستیوال بین المللی و تخصصی اختراعات و نوآوری های آمریکا (SVIIF ۲۰۲۴) در ۲۰۲۴ میلادی برابر با مرداد ماه ۱۴۰۳ توسط فدراسیون بین المللی مخترعان (IFIA) و با حمایت سازمان مالکیت های فکری ملل متحد (WIPO)، موسسه مخترعان کشور آمریکا (UIA) در منطقه سیلکون ولی (مرکز نمایشگاهی سانتا کلارا) برگزار شد.

در این فستیوال مخترعان، دانشگاه های معتبر کشور آمریکا و موسسات علمی و تحقیقاتی بیش از ۳۰ کشور از جمله استرالیا،کانادا، بحرین، بلغارستان،چین،کرواسی،چک، دانمارک،مصر، فرانسه،ایسلند،ایرلند،کره جنوبی، فلیپین، لهستان، کامرون، اسپانیا و سوئد حضور داشتند.

با توجه به حمایت سازمان های مهم بین المللی درحوزه اختراعات و همچنین برگزاری در منطقه سیلکون ولی که از مهم ترین قطب های نوآوری و فناوری تحول آفرین جهان می باشد، این عرصه جهانی یکی از برترین و معتبرترین نمایشگاه های اختراعات در دنیا محسوب می شود.

فرار طلایی

ایرنا: در این فستیوال چند طرح ارائه شد؟

پس از تایید طرح اولیه با عنوان تولید پاتن سرطان ریه و ارسال آزمایش ها به دانشگاهی در کالیفرنیا، دعوت نامه ای برای حضور یک تیمی ۱۱ نفری از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با سرتیمی بنده ارسال شد.

یک هزار و ۲۰۰ نفر از ۴۰ کشور جهان در فستیوال بین المللی و تخصصی اختراعات و نوآوری های کشور آمریکا شرکت کرده بودند و تنها در رشته پزشکی ۲۰۰ طرح پزشکی ارایه شد که در درمان سرطان ریه رتبه اول جهانی را کسب کردیم.

ایرنا: درباره طرح ارایه شده توضیح بدهید.

درباره این طرح می توان اذعان کرد که فرآورده نانوداروی HOCl با قابلیت رهایش کنترل شده در موضع تومور برای درمان سرطان ریه به‌طور ویژه در صنایع پزشکی و دارویی کاربرد دارد.

سرطان ریه به عنوان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها، ۱۴ درصد از موارد جدید سرطان در سطح جهانی را تشکیل می‌دهد بنابراین با توجه به اهمیت هیپوکلروس اسید (HOCl) در درمان سرطان و مزایای بالقوه تحویل آن به صورت استنشاقی، توسعه یک سیستم دارورسانی جدید که بتواند HOCl را به‌طور پایدار و با رهایش پیوسته و کنترل شده ارائه دهد و عوارض جانبی را به حداقل برساند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرار طلایی

این نانوذره دارای ساختاری دولایه داخلی شامل آلژینات به همراه پرفلوروپنتان (PFP) که به‌عنوان عامل تغییر فاز عمل می‌کند و هیپوکلریت کلسیم (Ca(OCl)₂) به عنوان منبع آنیون هیپوکلریت (OCl⁻) در هسته آلژینات نانوذره قرار دارد.

فرآیند تولید این نانوذره از یک روش ۲ مرحله‌ای شامل نانوامولسیون و پوشش‌دهی با استفاده از تکنیک ژلاتین یونی (Ionic gelation) بهره می‌برد.

پس از تحویل استنشاقی نانوذره به ریه، نانوذره‌ها به‌طور خاص به سلول‌های سرطانی با استفاده از خواص فولات در سطح کیتوزان هدف‌گذاری می‌شوند.

پس از هدف‌گذاری، تابش امواج اولتراسوند موجب تغییر فاز پرفلوروپنتان و افزایش فشار داخلی نانوذره می‌شود که به فروپاشی ساختار نانوذره و آزادسازی HOCl منجر می‌شود.

این HOCl با غلظت مشخص به موضع تومور آزاد شده و باعث القا آپوپتوز و در نهایت از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.

با استفاده از این سیستم پیشرفته دارورسانی، امکان دستیابی به درمان مؤثرتر سرطان ریه با کاهش عوارض جانبی و بهبود کارایی تحویل HOCl به تومور فراهم می‌شود.

متعلق به وطنم

ایرنا: با این همه اختراع آیا تاکنون دعوتنامه ای برای حضور و فعالیت در کشورهای دیگر داشته اید؟

بله از کشورهای مختلفی دعوتنامه داشته ام، از هرجا که فکرش را بکنید آلمان، آمریکا و کانادا، اما من متعلق به این آب و خاک هستم، من هرچه داشته و یادگرفتم مربوط به وطنم بوده بنابراین معتقدم در درجه اول یافته های علمی خود را باید صرف پیشرفت کشور و مردم سرزمین خودم کنم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما