وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 09:31   |   کد مطلب: 15578
یک مخترع ایرانی موفق به ساخت دستگاهی به جای عصا و واکر شد که ناتوانان حرکتی می توانند بدون نیاز به فرد دیگری، به وسیله آن حتی به استخر بروند.

به گزارش نافع، مصطفی اعلمی دوست، مخترع دستگاه «پایار یا دستگاه کمک به کم توانان و ناتوانان حرکتی» گفت: مشکلات فیزیکی ناشی از شکستگی پا و سکته های ناقص مغزی باعث کم شدن توان حرکتی پا شده که در دراز مدت تحلیل ماهیچه های کمر، ران و ساق را در پی دارد. این شرایط زمینه زمینگیر شدن افراد آسیب دیده یا مسن را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه این مشکل باعث ایجاد مزاحمت برای فرد و اطرافیانش می شود، اظهار داشت: افراد مبتلا به مشکلات حرکتی که قادر به راه رفتن و ایستادن نیستند همواره نیاز به کمک دارند. این افراد از  وسایل موجود مانند عصا و واکر استفاده می کنند ولی فرد با استفاده از اینها، فقط می تواند راه برود و انجام فعالیت های دیگر برای وی محیا نمی شود.

اعلمی دوست ادامه داد:  در عین حال افرادی که ضعف حرکتی در ناحیه دست نیز دارند نمی توانند این وسایل را با دست گرفته و روی پا بایستند.

وی با اشاره به ویژگی های دستگاه کمک کننده به افراد ناتوان حرکتی(پایار)، افزود: با استفاده از این دستگاه، فرد آسیب دیده می تواند به تنهایی روی پا برخاسته یا حتی مسیری را بدون نیاز به کمک طی کند.

 وی عنوان کرد:  علاوه بر اینها، بیمار می تواند بسیاری از حرکاتی که در حالت ایستاده قادر به انجام نیست (استحمام کردن) را به تنهایی انجام دهد، چراکه این وسیله، نگه دارنده فرد ناتوان حرکتی بوده و برای وی امکان قرارگرفتن در حالت کاملا ایستاده یا نشسته را به راحتی و بدون نیاز به کمک یک فرد دیگر فراهم می کند.

به گفته اعلمی دوست، با کمک این وسیله نیاز مددجو به افراد و نزدیکانش جهت بهبود و همچنین رفت و آمد در داخل منزل مانند استفاده از سرویس بهداشتی و حمام به حداقل رسیده و فرد توانایی خود را با استفاده از این دستگاه می بیند و حضور خود را باور می کند.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود افرادی که با مشکلات حرکتی در حالت ایستاده مواجه هستند نیاز به استفاده از فضای استخرهای آب گرم یا فضاهای عمومی با کمک چندین نفر است که استفاده از این اختراع  نیازمندی به نیروی انسانی را کمتر می کند و بیمار می تواند زودتر بهبود یابد.

وی تاکید داشت: همچنین برای افرادی که برای مدت طولانی به علت مشکلات حرکتی قادر به ایستادن به تنهایی نیستند، استفاده از این دستگاه و انجام حرکاتی ساده، مانع از ابتلا به بیماری زخم بستر و ضعف عضلانی می شود.

اعلمی دوست یادآورشد: با استفاده از این دستگاه افراد کهنسال یا افرادی که دچار سکته مغزی ناقص شده اند و یا به هر علت دچار عوارض نخاعی شده اند می توانند کلیه امور شخصی و غیره که نیاز به حرکتی مانند ایستادن و راه رفتن و حفظ تعادل دارد را بدون نیاز به کمک دیگران در محل زندگی خود انجام دهند.

وی با بیان اینکه دستگاه پایار ضمن بالا و پایین بردن بیمار و قرار دادن وی در حالت کم وزنی می تواند با سرعت متناسب برای پیاده روی یک فرد سالم، به جلو و عقب حرکت کند، گفت:  این سرعت تقریبا معادل پنج کیلومتر بر ساعت است که برای اجرای این امر از دو موتور الکتریکی کوچک و قدرتمند استفاده شده است.

به گفته مخترع دستگاه پایار، این دستگاه قابلیت تا شدن و حمل آسان بخاطر وزن کم و ابعاد کوچک (در زمان تاشدن) را دارد و به راحتی در صندوق عقب خودرو شخصی و خودروهای مسافرتی قرار می گیرد و بدون هزینه ای اضافی برای کهنسالان و معلولان قابل حمل است
منبع: مهر
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما