وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 19 تير 1397 ساعت 10:40   |   کد مطلب: 4162
اجبار کافی نیست، حجاب باید درونی شود
حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشري و به ويژه در جوامع اسلامي مطرح است. در واقع هر فرد طبقه اجتماعي و از هر دين و مليتي كه باشد و نسبت به اداي حقوق ديگران احساس مسئوليت نشان دهد، براي حجاب و عفاف اهميت قائل مي‌شود. چراكه هر عملي كه افراد جامعه انجام مي‌دهند، در نگاه كلان اثر مستقيم در اجتماع دارد و حتی خانواده كه واحد كوچك اجتماعي است بر رفتار فرد، در جامعه موثر است.

 

به گزارش نافع، حجاب علاوه به آثار شخصي و شخصيتي، داراي آثار اجتماعي است. جامه‌اي كه در آن بانوان با حفظ حدود وحقوق با پوشش مناسب در جامعه حاضر می‌شوند و بدین ترتیب موجب پیدایش محیط سالم اجتماعی می‌شوند و در نتیجه، يكي از آثار اجتماعي حجاب، سلامت اجتماعي خانواده‌هاست.

به ميان مردم آمديم تا نظرشان را در مورد حجاب و تمايل و عدم‌تمايل به آن جويا شديم.

مريم25 ساله دانشجو در اين‌باره مي‌گويد: با توجه به اينكه ما در يك جامعه اسلامي زندگي مي‌كنيم بايد خود را ملزم به رعايت اصول و قوانين آن بكنيم. حجاب نيز که به عنوان يك فضيلت از آن ياد شده است، مي‌تواند در داشتن يك جامعه سالم كمك كند و حفظ حجاب و عفاف براي مردان و زنان به موازات هم توصيه شده است و اگر از هر مرد و زن باشد دو رعايت آن تبعات اجتماعي فراواني را در پي‌خواهد داشت.

سعيد32 ساله كارمند نيز معتقد است، رعايت حجاب و عفاف در جامعه بايد به طوري باشد كه موجبات انحراف جوانان را فراهم نكند، چراكه در بسياري از موارد، بدحجابي آثار مخرب بسيار زيادي در جامعه به ويژه در قشر‌جوان داشته و موجب بروز بسياري از ناهنجاري‌ها و انحرافات شده است.

شهلا 45 ساله خانه‌دار نيز مي‌گويد: من به عنوان يك مادر هميشه فرزندانم را به رعايت حجاب و عفاف تشويق مي‌كنم و معتقدم نبايد حجاب را به زور به نوجوانان و جوانان تحميل كرد بلكه با دروني كردن آثار مثبت فردي و اجتماعي حجاب سعي كرده‌ام آن‌ها را به رعايت حجاب و عفاف و تشويق كنم و همچنين آن‌ها را متوجه كنم كه حضور در يك جامعه اسلامي قوانين و ضوابط خاص خودش را دارد كه رعايت حجاب و عفاف يكي از آن‌هاست.

سيما 22 ساله دانشجو نيز مي‌گويد: من اعتقاد زيادي به رعايت حجاب ندارم، به نظر من رعايت حجاب يك موضوع شخصي است كه هر كس به فراخور اعتقادات و باورهاي خودش مي‌تواند آن را رعايت كند. من زيبايي و به روز بودن را حق خودم مي‌دانم و هر كس با ظاهر و نوع پوشش من مشكلي دارد، مي‌تواند با من معاشرت نكند و يا به آن توجهي نداشته باشد.

زهرا38 ساله نيز معتقد است؛ رعايت حجاب امروزه با برچسب‌هاي مختلفي همچون امل بودن، عقب‌ماندگي و به روز نبودن و ... همراه است كه مي‌تواند يكي از دلايل عدم تمايل افراد جامعه به ويژه قشرجوان به اين فضيلت باشد.

نيره،25 ساله، ليسانس نيز معتقد است، رعايت حجاب و نوع پوشش نمي‌تواند بيانگر اعتقادات افراد باشد، خيلي از افراد جامعه هستند كه با وجود نوع پوشش كه امروزه با صفت نامناسب از آن ياد مي‌شود، داراي عقايد و باورهاي بسيار مناسبي هستند و عده ديگري هم با داشتن حجاب و نوع پوشش مناسب، هيچ كدام از عقايد را همچون نوع‌دوستي، دلسوزي، انفاق و ... را ندارند.

سميه 26 ساله ليسانس هم مي‌گويد: رعايت حجاب و عفاف در جامعه و در حضور افراد نامحرم يك ضرورت است كه در اسلام هم به آن بسيار تاكيد شده است، و وضعيتي كه در بعضي از افراد در محيط‌هاي عمومي حضور پيدا مي‌كنند، وضعيت مناسبي نيست در واقع اين نوع پوشش جاي خود را دارد، افراد مي‌توانند زيبا، شيك‌پوش و به روز باشند. اما در محيط‌هايي كه به دور از چشم نامحرم باشد نه اينكه با حضور در جامعه‌اي كه جوانان و نوجوانان به فراخور سن و سالشان داراي احساسات غريزي هستند و ممكن است با نوع پوشش عده‌اي به گناه بيافتند و در نتيجه آثار اجتماعي سوئي را به دنبال داشته باشد.

رضا32 ساله فوق‌ليسانس مي‌گويد: انتخاب نوع پوشش افراد به خودشان مربوط مي‌شود و هيچ كس نمي‌تواند ديگري را به رعايت حجاب اجبار كند، زيرا نه تنها در بحث عفاف و حجاب بلكه در همه حوزه‌ها، هر چه خود فرد با آگاهي و رضايت قلبي انتخاب كرده باشد و در واقع در درون او نهادينه شده باشد به تبع نتيجه بهتري را در پي خواهد داشت، چراكه شاهد بوده‌ايم بسياري از افراد به زور اجبار خانواده‌ها مجبور به پوشيدن چادر شده‌اند.

اين افراد تا زماني كه در تيررس كنترل خانواده هستند مجبور به پوشيدن چادر مي‌شوند اما به محض اينكه از فضاي خانواده فاصله مي‌گيرند. نوع ديگري از پوشش برمي‌گزينند كه مسلما پوشش مناسبي نخواهد بود.

مريم 25 ساله كارمند از افرادي است كه چادر را به عنوان پوشش خود انتخاب كرده است. او مي‌گويد: من از كودكي به تشويق خانواده‌ام، مشتاق پوشيدن چادر و انتخاب آن به عنوان پوشش خودم شدم و هم اكنون با آگاهي از مزاياي اين نوع پوشش و تلاش خانواده‌ام براي دروني شدن آثار مثبت حجاب، هم اكنون بدون اجبار و با انتخاب خودم چادر مي‌پوشم.

به نظر من حجاب به هيچ وجه نمي‌تواند مانع فعاليت‌هاي اجتماعي زنان شود، چراكه هزاران زن كه داراي پوشش هستند، در جايگاه‌هاي اجتماعي مناسب مشغول به فعاليت هستند.

مهسا هم از دختران جواني است كه از نظر حجاب، ظاهر مناسبي ندارد، او مي‌گويد: امروزه اين نوع پوشش در جامعه طرف‌دار بيشتري دارد. حتي در آگهي‌هاي استخدام منشي و فروشنده و ... هم با صراحت به اين نكته اشاره مي‌شود، مثلا در آگهي قيد مي‌شود؛ با ظاهر مناسب، آيا به نظر شما منظور از ظاهر مناسب، رعايت حجاب است؟

مرضيه هم مي‌گويد: هر پوششي مناسب يك فضاي خاص است، مثلا نمي‌شود در مهماني‌ها و مراسم زنانه با چادر و پوشش كامل حضور پيدا كرد و يا در خيابان و در معرض نگاه نامحرمان با پوشش نامناسب و خلاف شرع و عرف حاضر شد.در مساله حجاب هم همچون ساير حوزه‌هاي اجتماعي رعايت تعادل راه‌گشاست و با رعايت توصيه‌هاي اسلام مي‌توان به اين تعادل دست يافت.

آقاي نعيمي 57 ساله مي‌گويد: باورها درباره رعايت حجاب در جامعه، باعث شده ديگر نتوانيم اعتقادات و باورهايي كه در گذشته در مورد حجاب وجود داشت را به جوان‌ها القا کنیم.در حال حاضر فرزندان من علي‌رغم علاقه و اصرار من و مادرشان راضي به رعايت حجاب وپوشش مناسب نمي‌شوند.

ندا 22 ساله دانشجو هم معتقد است؛ آثار اجتماعي بدحجابي در جامعه بسيار زياد است و افراد بدحجاب در جامعه آنقدر جلب توجه مي‌كند كه علي‌رغم تعداد كم اين افراد نسبت به سايرين كه از نوع پوشش مناسبي برخوردارند بيشتر به چشم مي‌آيد.

خانم سليماني 58 ساله نيز مي‌گويد: امروز حضور افراد بدحجاب در جامعه بسيار زياد شده است و مسئولان هم نسبت به گذشته به اين موضوع توجه نمي‌كنند و هرازگاهي با بدحجابي برخورد مي‌كنند و بعد از مدتي دوباره همه چيز فراموش مي‌شود و اين افراد كه فضا را مناسب مي‌بينند، دوباره با همان وضعيت در خيابان مي‌آيند، با شروع فصل تابستان هم وضعيت بدتر مي‌شود. مسئولان امر بايد بيشتر به اين نكته توجه كنند.

زور و اجبار راهكار دائمي و مناسبي نيست

شوراي انقلاب فرهنگي مسئوليت نظارت بر عفاف و حجاب و برخورد با بدحجابي را به عهده 25 دستگاه گذاشته و وظايف هر دستگاه را مشخص كرده است و از آنجا كه نيروي انتظامي همواره در مبارزه با بدحجابي در صحنه حاضر شده است اين ابهام به وجود مي‌آيد كه فقط نيروي انتظامي متولي اين امر است.

از آنجا در مبارزه با بدحجابي بيشتر دستگاه‌هاي متولي وارد كار نمي‌شوند، تنها ميدان‌دار اين امر نيروي انتظامي است و اين در حالي است كه نقش نيروي انتظامي نيز در تقسيم‌بندي‌هاي صورت گرفته توسط شوراي انقلاب فرهنگي مشخص شده است.

نيروي انتظامي در واقع بايد بعد از همه نهادهاي مسئول وارد كار شود و زماني كه ناهنجاري‌هاي اجتماعي سرريز شد و بعد از فرهنگ‌سازي‌هاي كه به عهده نهادهاي چون آموزش و پرورش، ارشاد، شهرداري و... است وارد كار شود.

نيروي انتظامي وظايف متعددي دارد و تا حد توان و بضاعت خود عمل مي‌كند. نوع برخورد با افراد بدحجاب به گونه‌اي است كه يا با تذكر در محل اصلاح مي‌شود و در صورت سماجت و لجاجت افراد تشكيل پرونده مي‌شود و با اخذ تعهد و با حضور والدين آزاد مي‌شوند.اين روش‌ها براي مقابله به بدحجابي بازدارنده نيست، بايد اين مساله به صورت دروني در افراد نهادينه شود و زور و اجبار از سوي نيروي انتظامي راهكار دائمي و مناسبي نيست.

باید بسترسازي براي پركردن اوقات فراغت به معناي واقعي و خاص خودش انجام شود و متوليان فرهنگي و همه دستگاه‌ها دست‌ به دست هم دهندبه طوریکه، همگام با هم و با وحدت رويهبا این مساله برخورد کنند.

بنا به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي فرهنگ عمومي 26 دستگاه و سازمان در این راستا موظف به انجام فعالیت‌هایی شده‌اند. ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر هم مسئوليت‌هاي تعريف شده و خاص خود در جهت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را داشته است؛ كه مي‌توان به برگزاري مسابقات فرهنگي گسترده براي عموم و نهادينه كردن حجاب و پوشش با همكاري مادي و معنوي مردم و دولت و سازمان‌هاي مربوط و همچنين تشويق افراد به فريضه انساني، تهيه برنامه‌هاي تبليغي فرهنگي، تبيين شاخص‌هاي حجاب اسلامي، تعيين موارد مخالف با آن، تدوين برنامه‌هاي آموزشي در رابطه با امر حجاب اسلامي و نهي از منكر و... اشاره كرد.

براي سالم‌سازي جامعه از بدحجابي بايد علل و عواملي چون، جايگزيني اصالت فرهنگي به جاي تغافل فرهنگي و مبارزه بي‌امان با تهاجم فرهنگي غرب را مورد بررسي قرار داد و همچنين؛ آگاهي‌بخشي در مورد آزادي و سوق دادن نسل جوان به گزينش آزادي صحيح و مفيد، تقويت باورهاي فكري و عملي افراد جامعه به ويژه زنان و ... نيز از ديگر مواردي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وی با تاکید بر نقش زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی افزود: حجاب اسلامی برای زنان هرگز در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی دست و پا گیر نیست و با حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی دست و پا گیر نیست و رعایت حجاب و پوشش اسلامی با حضور در این زنان در این عرصه‌ها هیچ منافاتی ندارد.

احیاء فرهنگ اصیل ایرانی در پرتو شناخت ارکان اسلامی و عمل کردن به آن تاکید کرد و افزود: تقویت نیروی فکری و فراخوانی زنان به تفکر و تعقل به مساله حجاب می‌تواند در درونی‌کردن این افکار و نمود بیرونی آن در جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

حجاب و عفاف باید در درون افراد نهادینه شود و هر کس به انتخاب خود از روی آگاهی از مزایای رعایت حجاب به آن روی آورد. در این میان نقش دستگاه‌های فرهنگی و اهمیت آنها در آشنا کردن و آگاهی بخشی به افراد جامعه به‌ویژه نسل‌جوان به روشنی مشخص می‌شود؛ چراکه عده‌ای از روی ناآگاهی تمایلی به رعایت عفاف و حجاب نشان نمی‌دهند و ممکن است با آگاهی بیشتر به این سمت و سو کشیده شوند و چه بسیارند افراد نامسلمانی که پس از آشنایی با دین اسلام نه تنها آن را به عنوان دین خود انتخاب کرده‌اند، بلکه به توصیه‌های اسلام عمل کرده و رعایت حجاب را حتی در کشورهایی که منع حجاب دارند، به قیمت از دست‌دادن موقعیت‌های اجتماعی و ترد‌شدن از اجتماع هم راضی به کنار گذاشتن آن نمی‌شوند. در مقابله با بدحجابی هم باید بدحجابان را تا این حد از مزایای رعایت توصیه‌های اسلام آگاه کرد و بهتر است برای افراد بد حجاب به جای مقابله و اخذ تعهد‌های اجباری، فرهنگ سازی با شیوه‌هایی که قابل قبول و در حد درک آنها باشد را بکار بست و آنها را به سوی رعایت حجاب و عفاف سوق داد.

و در پایان ناگفته نماند که اززمانی که حجاب در جامعه دچار تغییر و تحول شد و آزادی‌های تعریف نشده در جامعه پا گرفت،‌ میزان انحرافات و ناهنجاری‌های اجتماعی هم به مقدار نگران‌کننده‌ای افزایش یافت، ‌البته آثار مثبت حجاب و پیامد‌های بدحجابی به همین‌جا ختم نمی‌شود.

با اندکی تامل به روشنی در می‌یابیم که به جامعه بشری هنگامی خواهد توانست نسبت رابطه زن و مرد، سلامت و کمال مطلوب خود را پیدا کند که دیدگاه‌های اسلام را بدون کم و کاست و افراط و تفریط درک و عمل کند.

اسلام می‌خواهد رشد فکری، اجتماعی، سیاسی، علمی و بالاتر از همه فضیلتی و معنوی زنان به حد اعلا برسد و وجودشان در خانواده بشری حد اعلای فایده را داشته باشد و آنچه مهم است اینکه حجاب و عفاف به معنی منزوی کردن زن نیست و کرامت انسانی زن در سایه عفاف او تامین می‌شود. حجاب بخش از دین است که برای حفظ پاکدامنی زن و نیز حفظ جامعه از آلودگی‌های اخلاقی تشریع شده است.

طیبه عباسی‌صیفی
انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت