وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 آذر 1392 ساعت 13:05   |   کد مطلب: 4147
 بی توجهی مسئولان “سعیده” را از تلاش باز نداشته است
سعیده سلیمانی نخبه تویسرکانی که در سن 12 سالگی قادر است قرآن، عربی و فقه را در سطح دانشگاهی تدریس کند همچنان با مشکل بی توجهی و عدم حمایت مسئولان استانی و کشوری دست و پنجه نرم می کند.

 

به گزارش نافع به نقل از رودآور، پارسال؛ دهم آبان ماه، خبری در سایت خبری رودآور با عنوان " نخبه یازده ساله تویسرکانی معلم دبیرستان شد" انتشار یافت. نخبه ای که در کلاس ششم ابتدایی درس می خواند و با حضور در دبیرستان دخترانه شاهد تویسرکان به تدریس درس عربی پرداخت.
و امسال به سراغش رفتیم تا بیش از پیش جویای احوالش شویم.سعیده همچنان از بی توجهی مسئولان نسبت به پیگیری مطالبات و نیازهایش گله دارد، چراکه مسئولان مربوطه به خواسته های او هنوز رسیدگی نکرده اند.
* متن کامل گفتگوی رودآور با سعیده به شرح ذیل است؟
رودآور: خانم سلیمانی لطفا خودتان را معرفی کنید و چطور شد به آموختن عربی و تدریس آن علاقه مند شدید؟
ـ "سعیده سلیمانی" هستم، نهم تیرماه سال ۸۰ در خانواده ای مذهبی متولد شدم.اکنون در کلاس هفتم(اول متوسطه اول) در دبیرستان تیزهوشان مشغول به تحصیلم.
از دوران کودکی حتی قبل از یادگرفتن الفبا به قرآن و زبان عربی علاقه ای بسیار داشتم و با صوت استاد منشاوی به روش ترتیل، قرآن خواندن را یاد گرفتم.
خواهرم دبیر عربی است و من از کلاس چهارم ابتدایی در کنار او با صرف و نحو عربی آشنا شدم. از آن به بعد با تشویق خانواده ام که علاقه ام را به قرآن و زبان عربی دیدند زیر نظر اساتید مختلفی به صورت اصولی و کارشناسانه تری با عربی آشنا شدم.
طوری که حتی کتاب های مختلفی همچون کتاب نصاب الصبیان ابو نصر فراهی، چهار جلد کتاب مبادی العربیه رشید شرتونی، کتاب های عربی نحو وافی(عباس حسن) ، جامع المقدمات، سیوطی و شرح ابن عقیل و کتاب الفیه ابن مالک با زبان عربی و همچنین یک دوره ترجمه کل قرآن و به دنبال آن تجزیه و ترکیب قرآن مجید را از کتاب الجدول فی الاعراب القرآن محمود صافی را نیز خواندم.
معنی برخی کلمات قرآن را از روی کتاب لسان العرب ابن منظور، مجمع البحرین طریحی، مفردات قرآن راغب اصفهانی مطالعه کردم و همه آنچه را که در خصوص زبان عربی بود زیر نظر اساتید آموختم.
رودآور: آیا این مطلب را تأیید می کنید که سال گذشته در دبیرستان و دانشگاه تدریس داشته اید؟!
ـ بله.البته این تدریس تنها برای اثبات توانایی هایم در زمینه عربی به مسئولان و به درخواست پدرم و استقبال مدیر اموزش و پرورش تویسرکان تنها برای یک جلسه انجام شد چون من هنوز تحصیلات عالیه را نگذرانده ام.نحوه تدریس هم از صدا و سیمای استانی پخش شد.
رودآور: عکس العمل دانش آموزان، دانشجویان و مسئولان چه بود؟
ـ آقای بیات مدیر آموزش و پرورش تویسرکان آن روز گفت: که من به مانند یک فوق لیسانس ادبیات عرب ، عربی را تدریس می کنم.
ان روز دانش آموزان هم از اینکه یک دانش آموز ابتدایی برای آن ها درس عربی را تدریس می کند تعجب کردند و حتی برای امتحان کردن من سوالاتی هم پرسیدند.
در دانشگاه آزاد تویسرکان و رازی کرمانشاه هم وضع به همین منوال بود. در حدود نیم ساعتی به تدریس عربی برای دانشجویان پرداختم.برایشان جالب بود.فکر می کردند که بخشی از درس را حفظ کرده ام و تیتروار برایشان می گویم به همین دلیل آنان نیز با سوالاتی مرا امتحان کردند و من جواب سوالات همه آن ها را دادم.
رودآور: توانایی شما در حد تدریس عربی است یا اینکه دروس دیگر را نیز می توانید تدریس کنید؟
ـ من به آموختن عربی و چگونگی آموزش آن به دیگران اکتفا نکردم بلکه کتاب های فقهی بسیاری را هم که در اصل به زبان عربی نوشته شده است را خوانده ام و مفاهیم آن کتاب ها را درک می کنم از این کتب می توانم به ۵۲ کتاب فقه شهید اول، کتابهای فقه المختصر نافع محقق حلی و شرح شهید ثانی و شرایع الاسلام محقق حلی اشاره کنم.
به ادبیات فارسی نیز علاقه مندم و همچون عربی برای تدریس ادبیات فارسی آمادگی دارم.تقطیع شعر، علامت گذاری و وزن شعر را هم خوب می دانم.
رودآور: از علایق و توانایی های خودتان بگویید؟!
ـ عشق و علاقه ام به قرآن وخواندن این کتاب آسمانی را در یک جمله نمی توانم بیان کنم.علاقه فراوانی به تدریس صرف و نحو عربی دارم و خدمت به مردم را وظیفه ای می دانم که برای رسیدن به آن باید تلاش کنم.
تسلط کامل به صحبت کردن به زبانی عربی دارم و می توانم صرف و نحو عربی از دوره دبیرستان تا سطح PHD را حتی به زبان عربی تدریس کنم.
حتی توان تدریس فقه با شرح عربی و فارسی از روی کتب شهید اول، شهید ثانی، شرایع الاسلام، مختصر نافع، جواهر الکلام نجفی و هر کتاب دیگر عربی از مقطع کارشناسی تا پایان دکترا در هر رشته ای را نیز دارم.
رودآور: انتظارات شما از مسئولان چیست؟
ـ از آنجا که من علاقه زیادی به تدریس و خدمت به مردم بخصوص برای آموختن زبان عربی دارم، از مسئولان ذی ربط می خواهم مرا به گروه ادبیات عرب وزارت آموزش و پرورش، گروه ادبیات عرب حوزه علمیه قم، گروه ادبیات عرب در وزارت علوم و آموزش عالی معرفی کنند تا با گرفتن آزمونی توسط هر کدام از این گروه ها سطح علمی ام ارزیابی شود و اینکه بتوانم تدریس کنم.
رودآور: آیا خودتان تاکنون اقدامی در این راستا انجام داده اید؟
ـ بله. تدریس من در دبیرستان و دانشگاه ولو به اندازه نیم ساعت هم برای این بود که مسئولان، توانایی های مرا ببینند.
به بنیاد نخبگان استان نیز مراجعه کردم با وجود آنکه در شرایط نخبگی موارد استثنایی هم پیش بینی شده است اما هیچ گونه توجهی به خواسته من برای تعیین سطح نکردند.امیدوارم که صدایم را بشنوند.( در آیین نامه احراز استعدادهای برتر نخبگی در تبصره یک و پنج بخش ۹ ماده چهار به صراحت آمده است: تبصره۱: در مواردی که برای برگزیدگان مرجع ذکر نشده است، مرجع گزینش بنیاد است. تبصره ۵: پیشنهاد استعداد برتر و نخبگی می تواند هم از سوی نخبگان و استعدادهای برتر شناخته شده و هم از سوی نهادها و سازمان ها به بنیاد صورت گیرد.)
رودآور: ما نیز امیدواریم. مشوقان تان چه کسانی بودند؟
ـ احساس می کنم مادرم را که در سه سالگی از دست داده ام، بهترین و قویترین مشوق ام بوده است، من هنوز اثرات حمایت معنوی و روحی وی را در جان و زندگی ام احساس می کنم.کسانی که مادرم را از نزدیکم می شناسند وی را پیرو واقعی حضرت زهراء(سلام الله علیها) توصیف می کنند.بعد از مادر عزیزم، پدر و خواهرم مشوقان بعدی من هستند که هر دو با دارای مدرک ارشد فقه و الهیات، در حقیقت مشوقان اولیه من برای فراگرفتن زبان عربی می باشند.
رودآور: به منظور قدردانی می توانید اساتید خود را هم نام ببرید؟
ـ در درس عربی از اساتید متعددی بهره مند شدم، که از جمله آنان، دکتر فتحی، دکتر شبستانی مدیر گروه ادبیات عرب آموزش و پرورش استان همدان، دکتر سبزیان پور رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکاه رازی، دکتر شهریار همتی، دکتر یحیی معروف( گروه ادبیات عرب دانشگاه رازی) را می توانم نام ببرم.
از محضر دکتر فتحی به طور ویژه تر بهره مند شدم چراکه علاوه بر آموختن دروس عربی از ابتدا تاکنون، از شیوه رفتار عارفانه وی درس های فراوانی را نیز یاد گرفته ام.
به مدت یک سال افتخار شاگردی آقای صلواتی را داشتم و ادبیات فارسی را نیز نزد وی آموختم.
و در اینجا بر خود واجب می دانم که از زحمات بی شائبه آنان صمیمانه تشکر کنم.
و در آخر حرف رودآور با مسئولان و قضاوت بر عهده خوانندگان:
مسئولان محترم بارها در مراسم های متعدد از شناسایی استعدادها و نخبگان و حمایت از آنان سخن ها به میان می آورند! آیا سعیده سلیمانی یکی از این استعدادها نیست که برای پرورش و رشد بیشتر خود نیاز به توجه آنان دارد؟
سعیده سلیمانی بارها اعلام آمادگی صدرصدی خود را برای آزمون تعیین سطح اعلام کرده است.
لازم است که مسئولان این گونه استعدادها را بیشتر مورد توجه قرار دهند و زمینه را برای رشد و تعالی این افراد فراهم سازند.

دیدگاه شما