وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 7 مهر 1392 ساعت 19:15   |   کد مطلب: 2413
در برنامه مدون کنترل کیفی مطرح شد؛
میزان خطاهای آزمایشگاهی از ۳تا۳۰درصد است
میزان خطاهای آزمایشگاهی از ۳تا۳۰درصد است
۵۸درصد خطاهای آزمایشگاهی قبل از سنجش رخ می‌‌دهد.

به گزارش خبرنگارپايگاه خبري تحليلي نافع در همدان، دکتر حسن بیات در برنامه مدون کنترل کیفی آزمایشگاه که در سالن اجتماعات مرکز فرشچیان همدان برگزار شد گفت: «مهم‌ترین کار آزمایشگاه‌ها سنجش است که باید درست و اصولی انجام شود وکیفیت یعنی ارائه کار خوب و خوب و بد باید تعریف شود.»
بیات با بیان اینکه «معیارهای کار خوب باید شناخته شود ومعیارهای کیفیت را باید آزمایشگاه‌ها بدانند گفت: «بعداز شناخت و وجود معیارهای مناسب باید مجری انتخاب شود که انتخاب مجری از مراحل مهم در کار آزمایشگاهی است و سپس مرحله ارزشیابی صورت گیرد.»
وی ادامه داد: «مرحله بعد از ارزشیابی تصمیم گیری است که برای پایداری نتایج خوب باید تهدید‌ها را شناسایی کرد و راه آن‌ها را مسدود نمود.»
این متخصص علوم آزمایشگاهی اظهار داشت: «تهدید‌ها ممکن است در آزمایشگاه نوسان برق یا خرابی یخچال یا سهل انگاری کاربر باشد که باید شناسایی و محدود شود و همچنین باید ویژگی‌های کیفیت را شناسایی و در راه حفظ آن تلاش کرد.»
بیات افزود: «مراحل راه اندازی یک روش و تولید کار صحیح در آزمایشگاه عبارت است از: تعیین ویژگی‌های ایزو ۱۵۱۸۹ که نشان دهنده کیفیت مورد نظر در آزمایشگاه است‌و گام نخست کار در آزمایشگاه ارزشیابی مراحل است و پیامد وضعیت بالینی بیمار باید سرلوحه کار آزمایشگاه‌ها باشد و همچنین باید توجه داشت که میزان درصد خطاهای آزمایشگاهی تا حد امکان کاهش یابد که این خطا‌ها با توجه به نوع آزمایش از ۳درصد تا ۳۰درصد است مثلا «میزان خطای آزمایش گلوکز ۱۲درصد و میزان خطای مجاز پی تی ۱۵درصد است.»
وی در خاته گفت: «کیت‌های آزمایشگاهی و دستگاه‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها که به تأئید آزمایشگاه رفرانس رسیده‌اند نیز باید در آزمایشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.»
سپس‌دکتر محمد تقی گودرزی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: «کنترل کیفی یعنی پاسخگویی کیفیت به نیازهای مشتری وآزمایشگاه‌ها باید کار و خدمتی که ارائه می‌دهند مورد رضایت مشتریان یا‌‌ همان مراجعه کنندگان به آزمایشگاه باشد.»
این عضو هیأت علمی با بیان اینکه هر مجموعه باید استاندارهای خوب و مناسب خود را داشته باشد تا بتواند رضایت مراجعه کنندگان را بالا ببرد افزود: «زمانی که استاندارد‌ها وجود دارند متوجه آن‌ها نمی‌شویم اما نبود آن را خیلی سریع احساس می‌کنیم.»
وی ادامه داد: «درهرمجموعه‌ای اعم از، کارگاه، کارخانه و مراکز بهداشتی و درمانی یک گروه کاری وجود دارد که باید برای آن‌ها تقسیم کار شود و در اینجا است که نقش استاندارد‌ها مشخص می‌شود و هر مجموعه باید استانداردهای مخصوص به خود را داشته باشد و طبق دستورالعمل ملی و بین‌المللی برنامه ریزی کند و برای مجموعه خود اعتبار جهانی کسب کند.»
دکتر گودرزی افزود: «برنامه استاندارد ایز از سال ۱۹۰۷شروع شده است و طی ۶۰سال ۱۶هزارو۹۷۰استاندارد کسب شده است که بیشتر در بخش تولید و صنعت انجام شده است و به دلیل کیفی بودن خدمات در بهداشت و درمان نیز باید استاندارهای معتبری وجود داشته‌باشد و آزمایشگاه که حلقه‌ای از بهداشت و درمان است باید بتواند از استاندارد‌ها استفاده کند که در راستای جلب رضایت مشتری است.»
گودرزی با اشاره به بهبود کیفیت‌گفت: «بهبود کیفیت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و همچنین ایمنی کار و کیقیت را بالا ‌برده‌ وموجب ایجاد نظم و شرح وظایف کارکنان می‌شود.»

دیدگاه شما