وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 27 مرداد 1394 ساعت 09:19   |   کد مطلب: 15904
مدیر تعاون روستایی استان همدان، گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم در استان تاکنون ۲۰۰۰ تن گندم از کشاورزان برای عملیات بوجاری تحویل گرفته شده که از این میزان ۱۷۰۰ تن بذر فرآوری شده است.

به گزارش نافع، رضا عباسی درگفت و گو با مهر با بیان اینکه بذر مهمترين نهاده توليد بوده و نقش بسیاری در افزايش يا كاهش محصول دارد، افزود: کشاورزان با كاشت بذر سالم عملكرد مناسب و برعكس با كاشت بذرآلوده بازدهی نامطلوبی خواهند داشت.

وی اظهارداشت: با عمل بوجاری علاوه بر حذف مواد زائد مانند كاه و كالش و دانه های شكسته، می توان دانه های آلوده را كه از دانه های سالم که سبک تر هستند به راحتی جدا کرد.

مدیر تعاون روستایی استان همدان در ادامه با بیان اینکه هر ساله کشاروزان به منظور کاشت مجدد گندم مقداری از گندم مرغوب خود را برای کاشت در سال زارعی آینده نگهداری می کنند، بیان کرد: این اقدام کشاورزان منجر به آلودگی مزارع به آفات، رویش علف های هرز و همچنین کاهش بهره وری مزارع می شود.

رضا عباسی با بیان اینکه هزینه خرید هر دستگاه بوجاری گندم ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: کشاورزان از عهده خرید این دستگاه برنمی آیند که درهمین راستا  ۱۵ مرکز اطلاح و فرآوری بذر گندم در استان همدان فعال است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل قیمت بالای بذر اصلاح شده کشاورزان تمایل زیادی به استفاده از بذر گندم خود دارند، عنوان کرد: مراکز بوجاری گندم با حضور کارشناسان موسسه بذرو نهال در روستاها گندم را از کشاورزان تحویل می گیرند و بر روی آنها اقدامات اصلاحی و ضد عفونی کنندگی انجام و سپس بذر فرآوری شده را به کشاورزان تحویل می دهند.

مدیرتعاون روستایی استان همدان در ادامه به فعالیت دو مرکز رسمی فرآوری بذر در کبودرآهنگ اشاره کرد و یادآورشد: این مراکز سال گذشته هزار و ۲۰۰ تن گندم فرآوری و بوجاری شده را در اختیار کشاروزان قراردادند و پیش بینی می شود این میزان در سال جاری به دو هزارتن برسد.

رضا عباسی در ادامه با بیان اینکه به منظور تولید بذر مرغوب همکاری جدیدی را با جهاد کشاورزی آغاز کرده ایم، گفت: در این راستا کارشناسان، بذرها را شناسایی می کنند و انتظار داریم جهاد کشاورزی از این نوع بذرها حمایت کند.

وی با تاکید براینکه جهاد کشاورزی باید بذر مرغوب را به کشاورزان معرفی کند تا از بذر با کیفیت استفاده کند، افزود: این اقدام جهاد کشاورزی از خود مصرفی کشاورزان نیز جلوگیری می کند و بهره وری را هم ازلحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش می دهد.

مدیرتعاون روستایی استان همدان با بیان اینکه نیاز بذری استان ۵۰ هزارتن است، اظهارداشت: این درحالیست که هنوز کمتر از ۲۵ هزار تن از مراکز فرآوری بذر خریداری می کنیم.

رضا عباسی با تاکید بر اینکه بذر از مهمترین نیازهای کشاورزان است، بیان کرد: در این راستا باید از مراکز فرآوری و بوجاری گندم حمایت شود تا با ارائه بذراصلاح شده شاهد بهره وری بالای مزارع باشیم.

وی با اشاره به اینکه تشکل های بخش کشاورزی در زمینه واحد های بوجاری رویکرد خوبی پیدا کرده اند، عنوان کرد: براساس برنامه ریزی ها تعداد مراکز بوجاری گندم در استان باید به ۳۰ مرکز افزایش یابد.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما