وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 08:28   |   کد مطلب: 15672
وزیر صنعت، معدن و تجارت سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران بود.

به گزارش نافع به نقل از راه دانا، محمدرضا نعمت‌زاده در سخنان خود به تشریح عملکرد دولت در حوزه صنعت پرداخت.

وی گفت: اقدامات دولت در دو سال باعث ایجاد آرامش در بازار شد و تولیدات داخلی افزایش پیدا کرد. همچنین دولت رشد تورم را مهار کرد و تورم را به 15 درصد کاهش داد. البته امیدواریم به با کارهایی که در دست اقدام است به زودی تورم به زیر 10 درصد کاهش یابد.

نعمت‌زاده گفت: در دو سال گذشته در همه حوزه‌ها شاهد افزایش تولید بوده‌ایم. در تولید خوردو 50 درصد رشد داشتیم. در تولید خودروهای سنگین مثل کامیون و اتوبوس، رشد بیش از 80 درصد بود و به طور متوسط تولید خودرو 48 درصد رشد کرد. همچنین در سال 93 در بخش معدن شاهد رشد 9 درصدی بودیم و تجارت خارجی نیز جهش قابل توجه داشت. در دولت قبل رشد بخش تولید منفی 10 درصد بود که اینک به رشد مثبت تبدیل شده است. از رشد 3 درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته 1.7 درصد آن سهم بخش صنعت است. در بخش صادرات نیز در سال گذشته رشد 20 درصدی صادرات غیر نفتی تحقق یافت.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعامل خوب این وزارتخانه با تشکل‌های صنفی تولیدی و تجاری، افزود: انتخابات اصناف در تمام شهرها و مناطق کشور به خوبی و در ارامش برگزار شد. همچنین سال گذشته انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در همه استان‌ها در کمال سلامت برگزار شد و پس از آن اتاق ایران نیز تشکیل شد. حضور اعضای اتاق‌ها در انتخابات دو برابر دوره قبل بود.

وی با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی گفت: ما توانستیم نیمی از واحدهای تعطیل و نمیه تطعیل را فعال کنیم. مشکل بسیاری از واحدهایی که توان محدود دارند و به نظام بانکی بدهکارند با دستور رئیس جمهور و همکاری سیستم بانکی در حال حل شدن است.

نعمت‌زاده ادامه داد: در حال حاضر با توجه به رشد 50 درصدی تولید خودروهای داخلی، ورود خودروی خارجی نصف شده است. واردات خودروهای خارجی لوکس را ممنوع کرده‌ایم و واردات فعلی خودروهای لوکس به مجوزهایی که در گذشته صادر شد، مربوط است. در حال حاضر اجازه واردات خودروهای لوکس توسط ایثارگران و جانبازان هم لغو شده است و این عزیزان صرفا می‌توانند خودروهای معمولی وارد کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مسئله قاچاق گفت: قاچاق به تولید آسیب زده است و اکثر کالاهای مصرفی به صورت رسمی وارد کشور نمی‌شود و این مسئله یکی از امراض اقتصادی و اجتماعی کشور است. در دوران تحریم هم پدیده قاچاق تشدید شد. در هفته گذشته دولت لایحه مبارزه با قاچاق را به تصویب رساند که می‌تواند در مبارزه با قاچاق راهگشا باشد. نیروی انتظامی نیز باید رد مبارزه با قاچاق کالا با شدت عمل بیشتری برخورد کند زیرا قاچاق کالا به تولید داخلی بسیار ضربه زده است. قاچاقچی‌ها نه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند و نه مالیات بر درآمد. توقع ما از اصناف که در کشور 3 میلیون عضو دارند این است که از عرضه کالای قاچاق خودداری کنند. مصرف کننده نیز باید از خرید کالای قاچاق خودداری کند و اگر این اتفاق رخ ندهد حمایت از تولید داخلی امکان‌پذیر نیست. اجرای اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید داخلی، مصرف کالای داخلی و حمایت از صادرات، امکان‌پذیر است.

نعمت‌زاده با اشاره به سفر وزرای اقتصادی و شرکت‌های غربی بعد از توافق هسته‌ای به کشور، گفت: ما از حضور شرکت‌های غربی استقبال می‌کنیم اما سیاست‌های خودمان را نیز تدوین کرده‌ایم. منظور ما از همکاری با کشورهای غربی این نیست که بازارمان را در اختیار آنها بگذاریم. من در دیدارهایی که در هفته‌های اخیر داشتم به طرف‌های غربی تاکید کردم که ما در صورتی بازار کشورمان را در اختیار آنها می‌گذاریم که آنها نیز بازارشان را در اختیار ما قرار دهند. به آنها گفته‌ایم که الویت ما با سرمایه‌گذاری مشترک است و در این سرمایه‌گذاری‌ها آنها باید به ما تسهیلات ارزان و مطابق با نرخ‌های جهانی بدهند.
آنها نیز پذیرفته‌اند زیرا اقتصاد ایران اقتصادی بزرگ، جذاب و توانمند است. ما دیگر حاضر نیستیم به قراردادهای 10 قبل برگردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران تاکید کرد: بار سنگین توسعه کشور بر عهده مردم و بخش خصوصی است و دولت قصد ندارد به جای بخش خصوصی وارد فعالیت اقتصادی و تجاری بشود. در سال بیش از 700 هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند و تامین شغل برای جوانان نیازمند توجه جدی به تولید صنعتی است.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما