وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 16 تير 1394 ساعت 11:01   |   کد مطلب: 15153
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان؛
شتاب رشد علمی کشور در گرو افزایش بودجه است
شتاب رشد علمی کشور در گرو افزایش بودجه است
سعید جامه بزرگی کمبود بودجه در حوزه تحقیق و پژوهش را یکی از مهمترین عوامل کاهش شتاب رشد علمی در کشور دانست.

به گزارش نافع، وی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با کاهش شتاب رشد علمی کشور گفت: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید همچون گذشته راهگشا بود و در این دیدار بیاناتی مبنی بر کاهش شتاب رشد علمی در یکی دو سال اخیر مطرح شد که جای تامل دارد.

سعید جامه بزرگی اضافه کرد: با توجه به اسناد و آمارهای موجود رشد علمی ایران 13 برابر میانگین جهانی بوده است که در چند سال اخیر کمی کاهش داشته است.

وی افزود: دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که یکی از آنها کاهش انتشار مقالات علمی در مجلات علمی معتبر خارجی است که علت آن دو عامل؛ کم بودن بودجه و همچنین کاهش تشویق‌های مالی برای محققان بوده است و بنابراین افزایش بودجه در این بخش می توان انتظار داشت پیشرفت علمی دوباره شتاب گیرد.

جامه بزرگی ادامه داد: یکی دیگر از نکات قابل توجه  که می‌توان به آن اشاره کرد اینکه؛ تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها رشد و شتاب خوبی پیدا کرده و متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری افزایش زیادی داشته و درست برعکس مقطع کارشناسی که بیستر تکیه بر آموزش دارد در این مقاطع تحصیلی تاکید بر تحقیق و پژوهش است که نتایج این تحقیق و پژوهش‌ها تاثیر بسزایی در شتاب علمی خواهد داشت.

وی همچنین در رابطه با نقش فضای سیاسی در کاهش رشد علمی در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: فضای سیاسی در دانشگاه ها تاثیر چندانی بر این مساله نداشته چرا که مسایل سیاسی دوره ای و مقطعی هستند و و تاثیر آنها در دانشگاه ها زودگذر است و رخدادهای سیاسی همچون انتخابات فضای دانشگاه را متفاوت می‌کند که لازم است با آگاهی بخشی جلوی سیاست بازی و سیاست زدگی در دانشگاه ها را گرفت.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما