وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 29 خرداد 1394 ساعت 10:07   |   کد مطلب: 14864
در صورت تشدید ریزگرد ها انجام می شود:
آمادگی محیط زیست استان همدان برای مقابله با ریزگرد ها
	آمادگی محیط زیست استان همدان برای مقابله با ریزگرد ها
محیط زیست شهرستان همدان با همکاری ستاد بحران استان آمادگی خود را در صورت تشدید آلودگی هوا بر اثر ریز گرد ها اعلام کردند.

به گزارش نافع، موضوع پدیده وبحران ریزگردهای ایران به ویژه مناطق غربی وجنوب غرب و شمال غرب کشور از موضوعاتی است که در چند سال اخیر بسیار چالش برانگیز بوده است و با وجود اینکه مردم با چنین پدیده ای از روزگاران قدیم کم و بیش آشنا بوده اند، ولی مساله اصلی، تشدید هجوم ریزگردها است برخی منشأ اصلی این ریزگردها را داخلی دانسته و برخی عوامل فرامنطقه ای بخصوص بیابان های عراق را عامل تشدید کننده این پدیده می دانند در حقیقت ریزگرد پدیده ای است که از ترکیب ذرات ریز گرد و غبار، ذرات جامد و گاه دود تشکیل شده و معمولا قطری کمتر از دو و نیم میکرون دارند که در هوا پخش شده و دید افقی را محدود می کند و بر سلامت افراد تاثیر می گذارد.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان همدان دلیل بروز ریزگردها را تغییرات اقلیمی ویژه کره زمین دانست که نتیجه 14 تا 15سال خشکسالی های مداومی است که رخ داده است.

 

 

وی افزود: ریزگرد ها دو منشا اصلی دارند، منشا درونی و منشا بیرونی ، که منشا بیرونی بیشتر از سمت کشور های سوریه و عراق و به واسطه ضعف مدیریتی؛ تغییر مسیر دجله و فرات و خشک کردن تالاب ها و ... است و این امر از طریق ایستگاه های ثابت سنجش آلودگی هوا که در استان های مرزی مستقر هستند مشخص می شود که البته از شدت  این الودگی هرچقدر که به سمت استان های شرقی و از جمله همدان می رسد کاسته می شود.

 

منشا درونی این ریزگرد ها نیز خشک شدن تعدادی از تالاب های کشورمان است که به کانون تولید ریز گرد ها  تبدیل شده اند و از دلایل مهم دیکر می توان به پدیده خشک سالی و پایین رفتن سطح آب زیرزمینی اشاره کرد.

وی در خصوص راه مقابله با این پدیده به مواردی از جمله: احیا تالاب ها در اولویت اول و منابع آبی خشک شده و شناسایی منبع و منشا ریزگردها، جلوگیری از قطع درختان، حفظ مراتع و پوشش های گیاهی طبیعی و مصنوعی، افزایش فضاهای سبز شهری و ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها، مدیریت صحیح منابع آب، اختصاص حق آب به تالاب ها و رودخانه ها، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، تصویب و اجرای قوانین در رابطه با ریزگردها، تعامل با کشورهای همسایه در این خصوص، شخم زدن خاک در امتداد خطوط و کاشت خطی گیاهان در آن دانست.

 

نوری صفا با اشاره به این که خوشبختانه به طور کلی از شدت آلودگی ها کاسته شده گفت: بحمد الله در استان همدان نقاط بحرانی نداریم و میزان آلودگی در مناطق غربی از شدت بیشتری برخورداراست و مردم این مناطق بیشتر با این پدیده و عوارض آن درگیر هستند اما آنچه که بدیهی است اینکه کودکان و کهنسالان باید از مراقبت های ویژه ای برخوردار شوند چون این افراد بیشتر در معرض آسیب می باشند.

 وی افزود :این سازمان با همکاری مدیر کل ستاد بحران استان تدابیری را اتخاذ کرده اند که در مواردی که هوای استان آلودگی شدیدی داشته و این آلودگی از خط قرمز عبور کند این تدابیر را اجرایی می کنند.

 

نوری صفا به چند مورد از اقدامات این سازمان در خصوص ریز گرد ها نیز اشاره ای داشت که مهمترین آنها انجام اقدامات کوتاه مدت از طریق مالچ پاشی در کانون های تولید گرد و غبار و اقدامات بلند مدت از طریق کاشت درختان و درختچه ها، شناسایی کانون های بحران بیابان زا و انجام اقدامات یاد شده در این مکان ها ،جلو گیری سد سازی و رواج بیابان زایی، جلوگیری از تغییر کاربری فضای سبز شهری و قطع بی رویه درختان بیان کرد و افزود: در خصوص این پدیده مردم نیز باید همکاری لازم را داشته باشند تا اثرات بد ریزگردها را کاهش دهند؛ کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی در این ایام از منزل خارج نشوند و ورزشکاران نیز در فضای باز ورزش نکنند .
وی در پایان گفت: امیدوارم باشیم که این مشکل در آینده برطرف شود.

منبع:شبنم ها

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما