وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 30 آبان 1393 ساعت 14:09   |   کد مطلب: 11069
سخنگوی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان از دایر شدن دومین کتابخانه کوهستانی کشور در دشت میشان واقع در دامنه های رشته کوه الوند خبر داد.

به گزارش نافع، عباس چشمه قصابانی افزود: 25 کوهنورد به همراه اعضای هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان همدان کار انتقال این تعداد کتاب را پس از طی مسیر میدان گنجنامه، کیوارستان تا محل پناهگاه اول دشت میشان انجام دادند.

وی اظهار کرد:سه سال پس از تاسیس اولین کتابخانه کوهستانی کشور در همدان، این بار نیز به مناسبت بیست و دومین سال هفته کتاب در کشور با شعار 'ترویج کتاب، ترویج امید' این اقدام صورت گرفت.

سخنگوی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان در این باره گفت: این کتابخانه در محل پناهگاه اول میدان 'دشت میشان' واقع در ارتفاع دو هزار و 100 متری رشته کوه الوند با 200 جلد کتاب با موضوعات مختلف صبح امروز جمعه راه اندازی شد.

چشمه قصابانی افزود: این تعداد کتاب شامل عناوین متنوع و متفاوتی از موضوعات علمی ،ادبی ، تاریخی و غیره است که با هدف اشاعه فرهنگ مطالعه و بستر سازی فرهنگی برای ترویج مطالعه به عنوان یک فعالیت مفید روحی و روانی در کنار ورزش کوهنوردی به عنوان فعالیتی بدنی و جسمانی تاسیس شد و در اختیار عموم کوهنوردان استان و ایران قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نخستین و مرتفع ترین کتابخانه کشور نیز آبان ماه سال 1390 در پناهگاه کوهستانی قله یخچال صاحب الزمان(عج) در ارتفاع سه هزارو 250 متری از قلل الوند همدان راه اندازی شد.

وی افزود: این کتابخانه نیز دارای بیش از 604 جلد کتاب است که با همکاری تعدادی از کوهنوردان ،علاقمندان ، ادارات و نهاد های مرتبط، با اهدای کتاب برای تاسیس کتابخانه کوهستانی به هیات کوهنوردی استان همدان کمک کردند.

گفتنی است، پناهگاه اول دشت میشان در ارتفاع حدود دو هزار و 100 متری و در ارتفاعات رشته کوه الوند و در یکی از زیباترین نقاط مشرف به شهر همدان در مسیر صعود قله الوند و کلاغ لانه در سال 1358 افتتاح و به بهره برداری رسید.

این پناه گاه در سال 1391 با همکاری اداره کل تربیت بدنی وقت استان همدان مورد مرمت و بهسازی قرار گرفت و در حال حاضر از نظر خدمات رسانی ، موقعیت ، امکانات رفاهی و اقامتی در وسعتی حدود 500 متر مربع با دارا بودن تجهیزات شب مانی و تختخواب ، سامانه گرمایشی سراسری، سامانه روشنایی ، سالن غذا خوری ، بوفه فعال با ارائه انواع غذا های گرم است.

این پناهگاه یکی از منحصر به فرد ترین پناهگاه های کشور با چشم اندازی زیبا بوده و همه ساله میزبان خیل بی شماری از کوهنوردان کشور در فصول مختلف است.

انتهای پیام/ر.ح
 

دیدگاه شما