وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 24 شهريور 1393 ساعت 11:54   |   کد مطلب: 9505
فرماندار نهاوند گفت: سینما دیگر سود آور نیست! سینمای فعلی نهاوند در بهترین منطقه شهر قرار دارد که با مرمت و باسازی آن می شود یک سینمای امروزی و مدرن راه اندازی کرد.

شهرستان 200 هزار نفری نهاوند، در سال های گذشته آنقدر به نداشته ها و کمبودهای متفاوت در حوزه های مختلف عادت کرده که این روزها با گذشت 10 سال از نداشتن سینما و روزهایی که برای آخرین بار فیلم 'درخت هلو' بر پرده سینمای این شهر خودنمایی کرد، وقتی از مقابل سینمای قفل شده و غبار گرفته آن می گذرند تنها افسوس می خورند که چرا کسی به حال فرهنگ این دیار دل نمی سوزاند.

سینما نه یک صنعت لوکس، بلکه یک ابزار مهم فرهنگی است که فرصت با هم دیدن و با هم خندیدن و برقراری یک فضای ارتباط جمعی را برای طرفدارن خود فراهم می کند چراکه دیدن فیلم های ارزشی و مشاهده تاثیری که بر احساسات و افکار عمومی جامعه دارد تا مدتها در ذهن مخاطب خواهد ماند و لذتی که در مشاهده یک فیلم خوب و اثر گذاری آن در سینما است به هیچ وجه در دیدن فیلم در خانه ها و به صورت شخصی نیست.

شهرستان نهاوند در سال های گذشته با تحولات بسیاری مواجه بود و پروژه های بزرگی در آن تعریف شده اما امکانات رفاهی و تفریحی آن نسبت به گذشته کمترین تغییرات را به همراه داشته و شهروندان این شهرستان همچنان با کمبود فضای تفریحی و فرهنگی دست به گریبان هستند به حدی که ایجاد نشاط اجتماعی به یکی از دغدغه های مهم و اصلی مسئولان شهرستان نهاوند تبدیل شده است.

آنچه بارها عنوان شده اینکه سالهاست مردم نهاوند در حسرت تماشای یک فیلم در روزهای ایام هفته و یا آخرهفته ناراحتی و غم تعطیلی سالن سینما را در دل دارند و به قول بعضی از همشهریان به کلی از خاطرمان محو شده محیط سینما چه شکلی است و چه شور و نشاطی به همراه دارد.

سینمایی که روزی برای خود رفت و آمدی داشتند و در قلب شهر نهاوند جلوه گری می کرد و مردم شهر با اکران فیلم های آن خاطرات زیادی را به یاد دارند این روزها در حال تبدیل شدن به مخروبه است همان ساختمان بزرگ و قدیمی که دیگر امروز حرمت هنر ساختمان هایی زوار رفته هم ندارد و تنها یادگار بخشی از خاطرات زنان و مردان این شهر شده اند.

مالک تنها سینمای نهاوند اظهارکرد: 10سال از تعطیلی تنها سینمای تاریخی نهاوند می گذرد و کسی به فکر مردم و جوانان این شهر نیست،'درخت هلو' آخرین فیلمی بود که تماشاگران نهاوندی آن را بر پرده سینما مشاهده کردند.

'جلیل خدادادیان' گفت: مردم نهاوند در یک روز پاییزی در سال 83 برای آخرین بار به سینما آمدند و فیلم درخت هلو را دیدند و از آن تاریخ تاکنون سینمای نهاوند در خوابی عمیق و چند ساله فرو رفت و در پستویی از فراموشی به بایگانی تاریخ فرهنگی نهاوند سپرده شد.

خدادادیان افزود: من 50 سال با هفت کارمند در غم و شادی ها و لحظات خوش مردم شریک بوده ام و بیشتر از همه، از تعطیلی سینمای نهاوند عذاب می کشم چرا که سینما مانند فرزندم بود و دل کندن از آن سخت ولی چه کنم که من هم در زندگی مشکلات خاص خودم را دارم.

وی گفت: سینما فرهنگ نهاوند از سال 83 تعطیل شد، البته علت اصلی آن هم کپی رایت، توزیع غیرمجاز سی دی فیلم ها و عدم استقبال مردم از سینما و مساعدت نکردن مسئولان با مبحث سینما بود که باعث تعطیلی آن شد.

خدادادی درباره علت استقبال نکردن مردم از فیلم و سینما اظهار کرد: از زمانی که وسایل صوتی و تصویری مانند ویدئوها و ماهواره ها مورد استفاده مردم واقع شد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کلوپ های فیلم را در نهاوند فعال کرد طبیعی است که جوانان نهاوند ترجیح می دهند فیلم را با هزینه کمتری در منزل خود تماشا کنند.

'لیدا سیف' یکی از همشهریان نهاوند نیز گفت: سالهاست در حسرت دیدن داخل سینمای نهاوند هستم و اینکه در کنار خانواده ام از دیدن یک فیلم در سینما لذت ببرم و این واقعا تاسف برانگیز است که در قرن 21، شهری در ایران حتی وجود داشته باشد که یک سالن سینمای 50 نفره هم نداشته باشد

سیف گفت: متاسفانه در شهرستان نهاوند محیط های مناسبی برای تفریح خانم ها وجود ندارد زیرا فضای پارکها اغلب مختص پسران است و محیط برای حضور بانوان مناسب نیست و سینمایی هم در شهرستان وجود ندارد و با توجه به اینکه جوانان به تماشای فیلمهای روز علاقمند هستند، باید به شهرهای مجاور مانند ملایر و بروجرد بروند که این رفت و آمد نیز باعث بروز مشکلاتی می شود.

وی گفت: امیدواریم با بازگشایی سینمای نهاوند و مجهز کردن آن به امکانات روز، از این ظرفیت فرهنگی استفاده و کمبودها در این بخش تا حدی جبران شود، چراکه این سینما با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر نهاوند که قلب نهاوند محسوب می شود دارای موقعیت استراتژیک است و از این رو دسترسی به آن راحت تر خواهد بود.

برای پیگیری این موضوع نظر امام جمعه شهر نهاوند را در مورد سینما و تعطیلی 10 ساله سینمای نهاوند جویا شویم.

امام جمعه نهاوند اظهار داشت: سینما بعنوان هنر هفتم یکی از ابزارهای هنر است و هنر وسیله ای است که به خودی خود نه خوب است نه بد، بلکه آن چیزی که ماهیت خوب و بد بودن آن را عیان می کند محتوایی است که ارائه می کند.

حجت الاسلام 'عباسعلی مغیثی' ادامه داد: اگر سینما، فیلم ها، بازیگران و کارگردانان در تولیدات آثار و فیلم های خود پیام ارزشی انتقال دهند ارزشمند و مفید است در غیر این صورت ضد ارزش و زیان آور خواهند بود که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد سینما و هنر و نقش آنها در جامعه و بر روی مردم مطالب زیادی بیان کرده اند کمااینکه سینما می تواند یکی از ابزارهای مهم در خدمت ترویج و گسترش اهداف فرهنگ اسلام و انقلاب باشد.

حجت الاسلام مغیثی ادامه داد: تنها سینمای نهاوند سالهاست که بعلت نداشتن ساختمان مناسب و نبود مشتری تعطیل شده در حالی که در شهرستان نهاوند با جمعیت 200 هزار نفری واقعا جای یک سینمای فعال و مدرن خالی است.

وی ورود بخش خصوصی با حمایت دولت برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و مردم را با وجود یک سینمای فعال و ارائه فیلم های موثر مفید لازم و مهم می داند و بیان می کند: سینما اگر فیلم های موثر و سازنده تولید و نمایش دهد می تواند سلیقه یک قشری از مردم جامعه را تأمین کند.

امام جمعه نهاوند این علت را که وجود و گسترش ماهواره و اینترنت در سالهای اخیر در تعطیلی سینمای نهاوند نقش اساسی داشته را قبول ندارد و توضیح می دهد: ماهواره و اینترنت در شهرهای مختلف ایران نیز وجود دارند اما چرا سینمای آنها تعطیل نشده است.

سینما یکی از نیازهای فرهنگی قشر جوان است و در شهرستان نهاوند با توجه به عدم وجود سالن سینما به یک دغدغه برای شهروندان تبدیل شده است.

طولانی شدن تعطیلی این مکان فرهنگی بازتاب بسیار منفی در جامعه فرهنگی و هنری شهرستان نهاوند گذاشته و این بازتاب نشان می دهد که سینما جایگاه خود را به هیچ وجه دربین مردم از دست نداده بلکه عدم برنامه ریزی های مدون و منطقی در شهرستان و فراموش کردن کمبود سینما در نهاوند مردم را از سینما دور می کند.

اما گفتگو با فرماندار شهرستان نهاوند از پیگیری وی برای حل کمبود سینما در نهاوند حکایت دارد.

'امامعلی عبدالملکی' گفت: سینماها به شکل و شمایل قدیمی خود دیگر سودآور نیستند که در این زمینه باید با اختصاص فضاهای تجاری در کنار سالن های سینما بخش خصوصی را تشویق به ورود این حوزه کرد

عبدالملکی افزود: سینما دیگر سود آور نیست و بخش خصوصی هم به همین علت کمتر علاقه به سرمایه گذاری در این حوزه دارد کمااینکه سینمای فعلی نهاوند در بهترین مکان و منطقه شهر نهاوند قرار دارد که با مرمت و باسازی آن می شود یک سینمای امروزی و مدرن راه اندازی کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات دولتی در سالهای اخیر فقط بخش خصوصی می تواند به مرمت و بازسازی سینما در شهرستان نهاوند کمک کند ولی بخش خصوصی نیز احتیاج به ایجاد انگیزه دارد که می توان با مجوز ساخت فضاهای تجاری انگیزه کافی را به آن ها داد.

فرماندار شهرستان نهاوند از هماهنگی و رایزنی با کانون فرهنگی پرورش و فکری کودکان نهاوند برای واگذاری یک مکان مناسب برای فعال کردن سینمای نهاوند خبر داد و گفت: با مرمت و نوسازی و تجهیز این مکان خلا کمبود سینا در شهرستان نهاوند تا حدود زیادی جبران می شود.

امامعلی عبدالملکی گفت: در شرایطی که دشمنان از فرسنگها راه برای تغییر ذائقه جوانان ما با فیلمهای مسموم خود که هدفی جز ترویج فساد و خیانت ندارد به رایگان با امواج ماهواره بذل و بخشش می کنند حضور سینمای خوب در هر شهرستان یک غنیمت بزرگ فرهنگی محسوب می شود.

راه اندازی سینمای نهاوند ظاهرا دغدغه مسئولان فرهنگی نهاوند است و بازسازی، نوسازی و در صورت نیاز و ورود بخش خصوصی احداث سینما در شهرستان نهاوند در دستورکار قرار گرفته است.

این اهتمام و توجه در صحبت های رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند کاملا مشهود است.

'محمود مصباح' گفت: سینمای نهاوند متأسفانه از سال 1383 تاکنون تعطیل شده است.

مصباح گفت: نهاوند تا سال 83 یک سالن سینما با ظرفیتی قابل قبول و امکاناتی مکفی فعال داشت و مشتاقان فیلم و سینما در آن محل جمع می شدند و به تماشای فیلمهای اکران شده همزمان با تهران می نشستند، اما به یکباره سالن سینما تعطیل شد و دیگر خبری از اکران فیلم نشد.

وی بیان داشت: برای راه اندازی سینمای نهاوند حاضریم همه نوع همکاری و تعامل را با مدیر سینما داشته باشیم، تجهیز و مرمت سینما توسط بنیاد سینمای شهر، واگذاری مالکیت به شخص دیگری و یا استفاده از بخش خصوصی بعنوان شریک از جمله پیشنهادی ما برای راه اندازی مجدد سینمای نهاوند است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند با صراحت اعلام می کند تحت هیچ شرایطی اجازه تغییر کاربری فضاها و امکان فرهنگی و هنری را نمی دهیم و یکی از لازمه های اصلی و اساسی هنر هفتم، سالنهای نمایش است که بنابر اظهارات بیشتر مسئولان فرهنگی کشور و مخاطبان، متاسفانه از وضعیت کمی و کیفی مناسبی در سطح کشور برخوردار نیست.

وی گفت: امروزه بیشتر صاحبان سینماها ترجیح می دهند با تغییر کاربری، ملک خود را به پاساژ یا مجتمع تجاری که منبع درآمد مناسبی است، تبدیل کنند و به قولی جمله معروف 'از کار فرهنگی نون در نمی آید' برای هنر هفتم نیز در جامعه ما صدق می کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند ادامه داد: طبق مصوبات دولت و مجلس اداره فرهنگ و ارشاد نمی تواند ساخت و ساز کند اما برای تعمیر و تجهیز سینمای قدیمی نهاوند مشکلی وجود ندارد

مصباح عنوان کرد: سینمای فعلی نهاوند متعلق به سال 1346 است و دیگر سینما نیست و این سینما نیاز به مرمت و باسازی دارد تا تبدیل به یک سینمای روز و مدرن شود.

حرف آخر اینکه از وجود سینما در شهر می توان به عنوان یک سرمایه فرهنگی و حتی یک نماد توسعه یافتگی فرهنگی یاد کرد که نه تنها باید در حفظ آنها تلاش کرد، بلکه باید فضا را در جهت ترغیب آحاد مردم نسبت به آن تغییر داد.

چراکه این سالن های تاریک و پرده های جادویی علاوه بر بارفرهنگی که به دوش می کشند جنبه سرگرمی و تفریح هم دارند که نمونه آن را می توان در تجربه گروهی تماشای فیلم در یک روز تعطیل و یا حتی ارضای حس کنجکاوی مان از تبلیغ کوتاه تلویزیونی فیلم ها، لذت هم حسی با مردم در تماشای یک فیلم جستجو کرد و به این نتیجه رسید که می توان روی سینما به عنوان یک تفریح سالم حساب کرد.

امیدواریم مسئولان شهرستان نهاوند در سال فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گره و مشکل تعطیلی سینمای نهاوند را حل کنند تا بتوانیم این پتانسیل فرهنگی نهاوند را هر چه سریع تر به بهره برداری برسانیم چراکه به عنوان یک نیاز در بحث غنی سازی اوقات فراغت جامعه جوان شهرستان محسوب می شود.

منبع:مهر

دیدگاه شما