وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 08:49   |   کد مطلب: 9003
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:
همدان رتبه سوم سرانه تولید بخش کشاورزی کشور را دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان: همدان رتبه سوم سرانه تولید بخش کشاورزی کشور را دارد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: همدان رتبه سوم سرانه تولید بخش کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است.

علیرضا رنجبرضرابی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان همدان تنها بخشی که رشد اقتصادی مثبتی داشته بخش کشاورزی بوده به طوری که سرانه تولید استان در بخش کشاورزی رتبه سوم در کشور را دارا است.

وی اظهار کرد: سرانه تولید با 2هزار و 843 کیلوگرم برای هر نفر این رتبه را به خود اختصاص داده و این در حالی است که همدان از نظر جمعیتی در جایگاه 15 کشور است. این ویژگی نشان دهنده توانمندی بالای بخش کشاورزی در استان همدان است.

رنجبرضرابی با بیان این مطلب که سهم  کشاورزی در اشتغال استان 28 تا 33 درصد است ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته 3.5 درصد جمعیت در بخش کشاورزی اشتغال دارند در حالی‌که در کشورهای توسعه نیافته این سهم بیشتر است بنابراین زمانی می‌توانیم وارد فاز توسعه یافتگی شویم که سهم اشتغال در کشاورزی را پایین بیاوریم.

وی با اشاره به سهم هزینه‌های دولت از کشاورزی را فاکتوری مهم در حل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: سهم هزینه‌های دولت از کشاورزی در همدان 10 درصد است که اگر این سهم را بالا ببریم خیلی از مشکلات حل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: ارش افزوده نیز یکی از فاکتورهای مهم در توسعه یافتگی است که در 10 سال گذشته روند روبه رشدی را داشته است به طوری که ارزش افزوده کشاورزی استان همدان از دو هزار و 609 میلیارد ریال در سال 79 به 17هزار و 325 میلیارد ریال در سال 90 رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین تولید بخش کشاورزی از  2.6 میلیون تن به 5 میلیون تن درسال 90 رسیده است.

رنجبرضرابی با اشاره به رشد ارزش افزوده طی 10 سال گذشته اظهار کرد: رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی در 10 سال گذشته 560 درصد و بخش صنعت 880 درصد بوده است.

وی با انتقاد از رشد بالای ارزش افزوده در بخش ساختمان در استان همدان گفت: رشد ارزش افزوده ساختمان در همدان یک‌هزار و 400 درصد است در حالی‌که در کشور یک‌هزار درصد را نشان می‌دهد اما از نظر رشد خدمات، ارزش افزوده خدمات استان 940 درصد و در کشور یک هزار و 220 درصد است این نشان می‌دهد در بخش خدمات عقب هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این مطلب که سهم استان همدان از اقتصاد کشور 1.64 درصد است اظهارکرد: سرانه درآمدی استان همدان از کشور کمتر است به طوری که سرانه درآمدی شهروندان استان 5 میلیون ریال و سرانه درآمدی کشور 6 میلیون و 600 هزار ریال است و گره کار در این است که ارزش افزوده ساختمان در همدان 400 درصد بیشتر از کشوری است این درحالی است که در بخش ساختمان هیچ پولی از خارج استان وارد نمی‌شود و ما از درآمد درونی خرج می‌کنیم.

رنجبرضرابی افزود: باید دست به دست هم بدهیم تا اقتصاد و سرانه درآمدی را بالا ببریم و بخش خدمات را نیز توانمند کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در امنیت ملی و غذایی انسان‌ها، گفت: بخش کشاورزی ارتباط زیادی با توسعه و امنیت دارد به طوری که 90 درصد نیاز غذایی کشور توسط این بخش تامین می‌شود همچنین بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نقش زیادی دارد.

رنجبرضرابی تحقق توسعه فقرزدایی و توسعه محور، زودبازده بودن و بالا بودن بهره‌وری و ارتباط با خدمات و صنعت را از پتانسیل‌های بخش کشاورزی عنوان کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر علمی شدن اخبار بخش کشاورزی اظهار کرد: اگر بخواهیم نقش بخش کشاورزی در اقتصاد استان را در فضای بهتر ترسیم کنیم نیازمند حضور خبرنگاران است و اگر به دنبال رفاه مردم و زندگی بهتر و درآمد مناسب هستیم باید مشارکت بیشتری داشته باشیم که لازمه آن مجهز شدن خبرنگاران به اطلاعات کافی در زمینه اقتصادی و کشاورزی است.

دیدگاه شما