وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 2 بهمن 1393 ساعت 14:25   |   کد مطلب: 12328
مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ خبر داد؛
امسال 100 هزار تن سیب زمینی در کبودراهنگ تولید شد
امسال 100 هزار تن سیب زمینی در کبودراهنگ تولید شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ گفت: در سال جاری 100 هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید و به بازار عرضه شده است.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ؛ مصطفی نویدی با بیان اینکه سطح زیرکشت سیب‌زمینی این شهرستان، 3 هزار و 200 هکتار است، تصریح کرد: 20 درصد از سیب زمینی تولید شده این شهرستان، به سیب زمینی بذری اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: گیاه سیب‌زمینی یکی از گیاهان زراعی با ارزش از نظر تغذیه و تولیدات صنعتی و دارویی است.
مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ با بیان اینکه تکثیر این گیاه به روش کشت بافت می‌تواند در راستای تولید گیاهان سالم موثر باشد، افزود: فناوری کشت بافت می‌تواند زمینه انتقال ژن را در گیاه فراهم کند.
مصطفی نویدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است، یکی از مهمترین چالش‌های پیش رو برای جوامع بشری تأمین امنیت غذایی است. کشت گونه‌های گیاهی پربازده، به ویژه سیب‌زمینی به دلیل قابلیت سازگاری گسترده با شرایط اقلیمی، مورد توجه بسیاری از بهره‌برداران در سراسر جهان بوده است.
وی با بیان اینکه متأسفانه این محصول در معرض بیش از صد بیماری باکتریایی، قارچی، میکروپلاستی و ویروسی قرار دارد، خاطرنشان کرد: وجود این بیماری‌ها باعث افت شدید عملکرد در واحد سطح در مناطق آلوده به این بیماری‌ها شده است. از آن جا که این گیاه معمولاً به وسیله غده‌های بذری تکثیر می‌شود، این بذور مهمترین عامل گسترش و انتقال بیماری به شمار می‌روند.
این مقام مسئول افزود: کیفیت غده بذری نه تنها به صورت مستقیم بر محصول رشد کرده از غده بذری تأثیر دارد که هر گونه بیماری درون غده را وارد خاک مزرعه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در بعضی اوقات حمله ویروس‌ها ممکن است باعث نابودی 80 درصد این محصول شوند، افزود: از آنجا که استفاده از بذور حقیقی سیب‌زمینی با محدودیت‌هایی مواجه است موثرترین راه برای مبارزه با عوامل ویروسی، استفاده از غده‌های بذری گواهی شده است.
نویدی با بیان اینکه استفاده از بذور سالم باعث افزایش 30 درصدی عملکرد تولید سیب زمینی می‌شود، بیان داشت: متأسفانه کمبود بذور سالم و همچنین بالا بودن هزینه تولید آن، مهمترین عامل افت کیفیت و عملکرد سیب‌زمینی است.
وی با اشاره به اینکه دو آزمایشگاه کشت بافت و تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی در شهرستان کبودرآهنگ وجود دارد، ابراز داشت: این دو آزمایشگاه ظرفیت تولید 3 میلیون غده سیب زمینی را در سال دارند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه سطح زیرکشت سیب‌زمینی این شهرستان، 3 هزار و 200 هکتار است، تصریح کرد: در سال جاری 100 هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید و به بازار عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد از سیب زمینی تولید شده این شهرستان، به سیب زمینی بذری اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت مینی تیوبر سیب زمینی در این شهرستان، 11 هکتار با تعداد 900 هزار غده مینی تیوبر است.
نویدی با اشاره به اینکه در سال جاری 20 هزار تن سیب زمینی بذری در کلاس‌های مختلف تولید شده، یادآور شد: مینی تیوبر ریزغده‌هایی به اندازه یک فندق و به منزله هسته اولیه بذر سیب‎زمینی هستند که از کشت بافت سیب زمینی در آزمایشگاه‌های ایزوله حاصل می‌شوند.
وی در پایان تأکید کرد: با توجه به جدید بودن ورود روش‌های کشت بافت در کشور و نیز بازدهی بالا و کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید با استفاده از این تکنیک‌ها، توجه و مطالعه هرچه بیشتر در این امر ضروری است.
انتهای پیام/ ب

دیدگاه شما