وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 24 مرداد 1393 ساعت 22:35   |   کد مطلب: 8967
مشکلات عمده عشایرتویسرکان
عشایر تویسرکان با مشکلات عمده‌ای چون نداشتن دفترچه‌های بیمه سلامت، عرضه علوفه به قیمت خارج از تعاونی توسط دلالان سود جو و کمبود آبرسانی به چادرهای ییلاقی عشایری، دست و پنچه نرم کرده و چشم به راه کمک مسئولان هستند.

به گزارش نافع به نقل از رودآور، به بهانه گرفتن گزارشی درباره فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در عمل دیداری با عشایر تویسرکان انجام شد.

نای گله کردن هم نداریم/ دردهایی که باید در سینه حبس شود

14زندگی کوچ نشینی قدمتی به بلندای تاریخ دارد و از آن هنگام که بشر برای تامین نیازهایش، دام را اهلی کرد و به خدمت خود در آورد، زندگی کوچ نشینی آغاز شد و اکنون نیز پس از قرنها این نوع زندگی در بخشی از جغرافیای کشور جریان دارد. اما این عشایر غیور که در تمامی صحنه انقلاب اسلامی و در دفاع از آرمان ها و ارزش های والای انقلاب و اسلام حضوری پر رنگ داشته اند و به فرموده مقام معظم رهبری”همه‌ى عشایر، مرزداران، سنت داران، حافظان هویت و حیثیت بومى این کشورند”  و”در کشور ما، عشایر مایه‌ی عزت و افتخارند” خواستار پاسخگویی مسئولان به مطالبات خود هستند.

تقریبا مسافتی ۱۵ کیلومتری را از مرکز شهر تویسرکان طی کردیم.به ایل رحمتی رسیدم.زندگی ساده، سخت و دشواری را سپری می کنند و از روی غیرت و همیت، از مشکلات خود نمی گویند.ساعت ها باید با آن ها نشست تا بتوان درد ودلشان را شنید.

2 ماشاءالله رحمتی یکی از بزرگان ایل می گوید: قرار نبود حرفی، سخنی از دردهایمان بگوییم دردهایی که بارها گفته شده و توجهی به ما نشده است ولی من و بزرگان ایل برای زنان و کودکان خود نگرانیم چرا که در وضعیت نامناسبی به سر می بریم.

آنقدر دردهای یمان را در سینه حبس کرده ایم که دیگر نای گله کردن هم نداریم.

از دفترجه بیمه ای بگویم که نداریم و گاهی اوقات به سختی به ما تحویل می دهند، یا از علوفه هایی که که به دلیل نبودن یک تعاونی عشایری در شهرستان تویسرکان مجبور می شویم یا از تعاونی های عشایر نهاوند یا همدان تهیه کنیم که آنان نیز یا با ما بدخلقی می کنند و یا مجبور می شویم با قیمتی بسیار بالا از دلالان خریداری کنیم.

آقای رحمتی با بیان اینکه ما عشایر تویسرکان بیش از ۴۰۰ خانوار هستیم که با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کنیم، ادامه می دهد: ما برای آب شرب و آب دام هایمان نیز با مشکلات بسیار مواجه هستیم و روزانه باید ۶۰ هزار تومان هزینه کنیم تا از کشاورزان حوالی خود آب تهیه کنیم، آیا این انصاف است، چرا مسئولان به فکر چاره ای نیستند و همان طور که برای روستاها با تانکر آبرسانی می کنند برای ما آب رسانی نمی کنند.

بی توجهی به ما و مشکلات بسیار سبب شده تا تقاضای اسکان در محل را دهیم

وی می افزاید: ما در تمامی صحنه های انقلاب حضور داشته ایم آیا نباید از حداقل ها هم استفاده کنیم و درخواست تشکیل یک تعاونی عشایری در تویسرکان برای رسیدگی به مشکلات ما خیلی بزرگ است؟

8این بزرگ ایل رحمتی می گوید: از زندگی عشایری خسته شده ایم و بارها تقاضای اسکان در محل ثابتی را داده ایم تا زمینی دولت به ما دهد و بتوانیم در یک جا ساکن شویم ولی تاکنون حمایتی از ما نشده است

آقای رحمتی ادامه می دهد: خوب نگاه کنید ما بخش مهمی از پشم، گوشت و لبنیات شهرستان را تأمین می کنیم ولی دریغ از آن که به ما توجهی شود بیشترین گله ما این است که چرا در شهرستان تویسرکان یک تعاونی عشایر وجود ندارد تا حداقل بتوانیم با کمک یکدیگر بر مشکلاتمان غلبه کنیم.

هر چادر عشایر نماید عملی اقتصاد مقاومتی است

حمزه‌علی یزدانی مدیر امور عشایر استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، اظهار کرد: تعداد ۴۱۷ خانوار عشایر با جمعیتی دو هزار و ۴۴۹ نفری در قالب چهار ایل در تویسرکان زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه عشایر تویسرکان ۹۹ هزار و ۶۲۱ رأس دام دارند و در هشت سامانه مستقر هستند، افزود: عشایر تویسرکان سالانه یک هزار و ۵۲۰ تن گوشت، ۹۲ تن پشم و ۱۲۷ تن شیر تولید می کنند و به این ترتیب در واقع هر چادر عشایر نماد عملی اقتصاد مقاومتی است.

کمبود اعتبارات گره کوری که عشایر را با مشکل مواجه کرده است

6مدیر امور عشایر استان همدان با اشاره مشکلات پیش روی عشایر تویسرکان، ابراز کرد: متأسفانه در دو سال گذشته ما از نظر اعتبارات در مضیغه بوده ایم و به این دلیل آن طور که باید به مشکلات عشایر رسیدگی نشده است و تمامی مسائل مطرح شده از سوی آنان صحت دارد.

یزدانی افزود: به دلیل کمبود اعتبارات و پراکندگی عشایر در منطقه تنها در کل استان با دو دستگاه تانکر آبرسانی به عشایر انجام می شود و مطالبات عشایر در این باره کاملا به حق است.

وی درباره تأمین آب شرب و دام عشایر گفت: امسال اعتباراتی در این بخش اختصاص یافته است که در صورت جذب آن می توان تا حدودی مشکلات آبی آنان را مرتفع کرد.

مدیر امور عشایر استان همدان درخصوص بیمه عشایری گفت: عشایر تویسرکان می توانند از طریق تعاونی های نهاوند و همدان اقدام به بیمه شدن داشته باشند که تاکنون نیز تعدادی از آنان دفترچه بیمه عشایری خود را تحویل گرفته اند.

یزدانی نبود تعاونی عشایری مستقل در شهرستان تویسرکان را مهترین عامل به وجود آورنده برخی مشکلات عشایر دانست و افزود: در صورتی که عشایر تویسرکان با هماهنگی یکدیگر و همکاری و تعامل از میان خود هیئت مدیره ای تشکیل دهند و برای ایجاد تعاونی سرمایه گذاری کنند، قول مساعد می دهیم که مجوز تشکیل یک تعاونی برای عشایر تویسرکان در خود شهرستان را در کمترین زمان ممکن بدهیم.

3پیشنهاد مدیر امور عشایر استان همدان: از روستاهای فاقد سکنه برای اسکان عشایر استفاده شود

وی به درخواست های عشایر مبنی بر اسکان ثبات آنان اشاره کرد و گفت: اسکان عشایر نیازمند ارائه زمین از سوی دولت است و باید منطقه ای در اختیار عشایر قرار گیرد که ملی بوده و معارضی نداشته باشد تا دولت بتواند زیرساخت های لازم از جمله آب، برق و گاز آنجا را تأمین کند.

مدیر امور عشایر استان همدان با ابراز تأسف از اینکه چنین منطقه و زمینی در شهرستان تویسرکان موجود نیست، پیشنهاد داد: می توان برای حل این مشکل با بررسی های انجام شده و کاری کارشناسانه از روستاهایی که فاقد سکنه هستند برای اسکان عشایر استفاده کرد.

یزدانی ابراز امیدواری کرد: با تأمین اعتبار بتوانیم بسیاری از مشکلات پیش روی عشایر را حل کنیم.

دیدگاه شما